Hej nu är jag här igen med mina jävla tärningssystem. jag blir aldrig nöjd. tänkte ge mig in på ett liknande det som används i Mage Knight och UD - Ducks in Space.
Den bygger på (FV + tärningslag) - svårighet. kommer man över svårigheten har man lyckats.
man slår alltid en T10 för färdgihetslagen.
EXEMPEL:
Greger ska till att sno åt sig den feta köpmannes läderpung, hängandes i ett bälte. säg att det är en svårighet på, 12. greger har FV 4 i Sno saker, och behöver alltså slå 8 eller mer för att lyckas.
Jag har även tänkt mig att man ska få bonus beroende på hur högt man har i den grundegenskap som relateras till handlingen, exempel vis Kroppskontroll 10 ger +-0 medans Kroppskontroll 16 ger +2 på slaget.
STRIDSEXEMPEL:
Hubert ska slå på det Onda trollet. han har fv 6 i Stort Svärd. Svårigheten att träffa den fula lilla trollet ligger på 13. ( säg att 10 är grundchansen och +3 för att trollet är litet.)
Stridsegenskaperna är lite knepiga. man använder ett emdelvärde av (SYN+SMI+INT)/3 för att se bonusen. säg att det blev 12, en +1 på slaget. Hubert måste således slå 6 eller mer.
när han träffar slås ett skadeslag, med en bonus på X antal tärningar/tärningstyper beroende på hans STY och Kroppsbyggnad. säg (STY+KRB)/2 = 15.
10 = 1T3
11 = "
12 1T4
13 = 1T6
14 = "
15 1T8
16 "
17 1T10
18...
osv
136 = 1T100 /images/icons/smile.gif
hubert slår grundskadan för vapnet, Stort Svärd Skada 1T10 +4.
han slår en trea och gör således sju i skada. med hans skadebonus 1T8 slår han en fyra, sammanlagd skada elva.
trollets taniga arm tål inte detta och det blir en s.k. akut amputation.
om man vill undvika en attack slår man (SMI+tärningslag) - atackerarens (FV + tidigare tärningslag). kommer man över, lyckas man hoppa undan.
Nå, vad tycker ni? blir det för mycket med bonusar osv eller är det lagom balanserat och hyfsat realistiskt?
alla synpunkter mottages öppenhjärtligt.
och nej, jag tänker inte använda T20 systemet! usch vad tråkigt och konventionellt.
Jag vet att jag har rätt!
Den bygger på (FV + tärningslag) - svårighet. kommer man över svårigheten har man lyckats.
man slår alltid en T10 för färdgihetslagen.
EXEMPEL:
Greger ska till att sno åt sig den feta köpmannes läderpung, hängandes i ett bälte. säg att det är en svårighet på, 12. greger har FV 4 i Sno saker, och behöver alltså slå 8 eller mer för att lyckas.
Jag har även tänkt mig att man ska få bonus beroende på hur högt man har i den grundegenskap som relateras till handlingen, exempel vis Kroppskontroll 10 ger +-0 medans Kroppskontroll 16 ger +2 på slaget.
STRIDSEXEMPEL:
Hubert ska slå på det Onda trollet. han har fv 6 i Stort Svärd. Svårigheten att träffa den fula lilla trollet ligger på 13. ( säg att 10 är grundchansen och +3 för att trollet är litet.)
Stridsegenskaperna är lite knepiga. man använder ett emdelvärde av (SYN+SMI+INT)/3 för att se bonusen. säg att det blev 12, en +1 på slaget. Hubert måste således slå 6 eller mer.
när han träffar slås ett skadeslag, med en bonus på X antal tärningar/tärningstyper beroende på hans STY och Kroppsbyggnad. säg (STY+KRB)/2 = 15.
10 = 1T3
11 = "
12 1T4
13 = 1T6
14 = "
15 1T8
16 "
17 1T10
18...
osv
136 = 1T100 /images/icons/smile.gif
hubert slår grundskadan för vapnet, Stort Svärd Skada 1T10 +4.
han slår en trea och gör således sju i skada. med hans skadebonus 1T8 slår han en fyra, sammanlagd skada elva.
trollets taniga arm tål inte detta och det blir en s.k. akut amputation.
om man vill undvika en attack slår man (SMI+tärningslag) - atackerarens (FV + tidigare tärningslag). kommer man över, lyckas man hoppa undan.
Nå, vad tycker ni? blir det för mycket med bonusar osv eller är det lagom balanserat och hyfsat realistiskt?
alla synpunkter mottages öppenhjärtligt.
och nej, jag tänker inte använda T20 systemet! usch vad tråkigt och konventionellt.
Jag vet att jag har rätt!