Satt och funderade lite på ett system till rollspelsidén jag spånade fram nyss (se tidigare inlägg).
Två styck T6.
Tärningarna slås och jämförs med skicklighetsvärdet/attributvärdet/whatever.
Båda tärningarna över => Misslyckat
En tärning under => Lyckat
Båda tärningarna under => Bra
Summan under => Perfekt
Detta ger enligt mina kalkuleringar följande sannolikhetsfördelning:
<table border=1><tr><td></td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>6</td></tr><tr><td>Misslyckat</td><td>69%</td><td>44%</td><td>25%</td><td>11%</td><td>2,8%</td><td>0</td></tr><tr><td>Lyckat</td><td>30,6%</td><td>44%</td><td>50%</td><td>44%</td><td>28%</td><td>0</td></tr><tr><td>Bra</td><td>2,8%</td><td>8,3%</td><td>17%</td><td>28%</td><td>42%</td><td>58,3%</td></tr><tr><td>Perfekt</td><td>0</td><td>2,8%</td><td>8,3%</td><td>17%</td><td>28%</td><td>41,7%</td></tr><tr><td>Lyckat+</td><td>33,4%</td><td>56%</td><td>75%</td><td>89%</td><td>97,2%</td><td>100%</td></tr><tr><td>Bra+</td><td>2,8%</td><td>11,1%</td><td>25,3%</td><td>45%</td><td>70%</td><td>100%</td></tr></table>
(Pust. Det var jobbigt att skriva...)
Lyckat+ och Bra+ anger procentchansen för att få åtminstone Lyckat resp. Bra. Som ni ser är det ganska lätt att lyckas (33,4% på lägsta nivån). Poängen är dock att rollpersonerna är genetiskt manipulerade för att vara bra, och många aktiviteter kommer att kräva Svåra slag, dvs. Man måste få minst Bra. Då ryker sannolikheten för folk med SV 1 ner till 2,8%.
De “vanliga” SLP rollpersonerna kommer att möta har i regel 1 i alla värden. Folk som är sämre än kreti och pleti får i regel inte ens slå om de tävlar med rollpersonerna. De fiender som rollpersonerna kommer att möta från företaget som tillverkat dem kan dock ha riktigt duktiga värden.
Notera att man kan ha högre värden än 6. Garanterat perfekt får man vid SV 12, vilket är max. Ingen kommer dock att uppnå det, förhoppningsvis. I botten på skalan finns en hyfsad slumpmässighet, men det är lutat åt misslyckande. Sedan blir det ganska hög slumpmässighet, men den sjunker igen när man närmar sig toppen.
Vad tros? Kan det funka? Invändningar? Utvändningar? Ut-och-invändningar?
Två styck T6.
Tärningarna slås och jämförs med skicklighetsvärdet/attributvärdet/whatever.
Båda tärningarna över => Misslyckat
En tärning under => Lyckat
Båda tärningarna under => Bra
Summan under => Perfekt
Detta ger enligt mina kalkuleringar följande sannolikhetsfördelning:
<table border=1><tr><td></td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>6</td></tr><tr><td>Misslyckat</td><td>69%</td><td>44%</td><td>25%</td><td>11%</td><td>2,8%</td><td>0</td></tr><tr><td>Lyckat</td><td>30,6%</td><td>44%</td><td>50%</td><td>44%</td><td>28%</td><td>0</td></tr><tr><td>Bra</td><td>2,8%</td><td>8,3%</td><td>17%</td><td>28%</td><td>42%</td><td>58,3%</td></tr><tr><td>Perfekt</td><td>0</td><td>2,8%</td><td>8,3%</td><td>17%</td><td>28%</td><td>41,7%</td></tr><tr><td>Lyckat+</td><td>33,4%</td><td>56%</td><td>75%</td><td>89%</td><td>97,2%</td><td>100%</td></tr><tr><td>Bra+</td><td>2,8%</td><td>11,1%</td><td>25,3%</td><td>45%</td><td>70%</td><td>100%</td></tr></table>
(Pust. Det var jobbigt att skriva...)
Lyckat+ och Bra+ anger procentchansen för att få åtminstone Lyckat resp. Bra. Som ni ser är det ganska lätt att lyckas (33,4% på lägsta nivån). Poängen är dock att rollpersonerna är genetiskt manipulerade för att vara bra, och många aktiviteter kommer att kräva Svåra slag, dvs. Man måste få minst Bra. Då ryker sannolikheten för folk med SV 1 ner till 2,8%.
De “vanliga” SLP rollpersonerna kommer att möta har i regel 1 i alla värden. Folk som är sämre än kreti och pleti får i regel inte ens slå om de tävlar med rollpersonerna. De fiender som rollpersonerna kommer att möta från företaget som tillverkat dem kan dock ha riktigt duktiga värden.
Notera att man kan ha högre värden än 6. Garanterat perfekt får man vid SV 12, vilket är max. Ingen kommer dock att uppnå det, förhoppningsvis. I botten på skalan finns en hyfsad slumpmässighet, men det är lutat åt misslyckande. Sedan blir det ganska hög slumpmässighet, men den sjunker igen när man närmar sig toppen.
Vad tros? Kan det funka? Invändningar? Utvändningar? Ut-och-invändningar?