Nekromanti Tärningssystem på G...

Genesis

Ni dés ni maître
Satt och funderade lite på ett system till rollspelsidén jag spånade fram nyss (se tidigare inlägg).

Två styck T6.

Tärningarna slås och jämförs med skicklighetsvärdet/attributvärdet/whatever.

Båda tärningarna över => Misslyckat
En tärning under => Lyckat
Båda tärningarna under => Bra
Summan under => Perfekt

Detta ger enligt mina kalkuleringar följande sannolikhetsfördelning:

<table border=1><tr><td></td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>6</td></tr><tr><td>Misslyckat</td><td>69%</td><td>44%</td><td>25%</td><td>11%</td><td>2,8%</td><td>0</td></tr><tr><td>Lyckat</td><td>30,6%</td><td>44%</td><td>50%</td><td>44%</td><td>28%</td><td>0</td></tr><tr><td>Bra</td><td>2,8%</td><td>8,3%</td><td>17%</td><td>28%</td><td>42%</td><td>58,3%</td></tr><tr><td>Perfekt</td><td>0</td><td>2,8%</td><td>8,3%</td><td>17%</td><td>28%</td><td>41,7%</td></tr><tr><td>Lyckat+</td><td>33,4%</td><td>56%</td><td>75%</td><td>89%</td><td>97,2%</td><td>100%</td></tr><tr><td>Bra+</td><td>2,8%</td><td>11,1%</td><td>25,3%</td><td>45%</td><td>70%</td><td>100%</td></tr></table>
(Pust. Det var jobbigt att skriva...)
Lyckat+ och Bra+ anger procentchansen för att få åtminstone Lyckat resp. Bra. Som ni ser är det ganska lätt att lyckas (33,4% på lägsta nivån). Poängen är dock att rollpersonerna är genetiskt manipulerade för att vara bra, och många aktiviteter kommer att kräva Svåra slag, dvs. Man måste få minst Bra. Då ryker sannolikheten för folk med SV 1 ner till 2,8%.

De “vanliga” SLP rollpersonerna kommer att möta har i regel 1 i alla värden. Folk som är sämre än kreti och pleti får i regel inte ens slå om de tävlar med rollpersonerna. De fiender som rollpersonerna kommer att möta från företaget som tillverkat dem kan dock ha riktigt duktiga värden.

Notera att man kan ha högre värden än 6. Garanterat perfekt får man vid SV 12, vilket är max. Ingen kommer dock att uppnå det, förhoppningsvis. I botten på skalan finns en hyfsad slumpmässighet, men det är lutat åt misslyckande. Sedan blir det ganska hög slumpmässighet, men den sjunker igen när man närmar sig toppen.

Vad tros? Kan det funka? Invändningar? Utvändningar? Ut-och-invändningar?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har en graf också...

Snyft. Ingen vill kommentera mitt system. Jag antar att det är för att alla är totalt stumma av beundran. Jupp.

Här har jag i alla fall fixat en liten graf över sannolikheterna. Det blir lite lättare att se då. Word är inte helt fel trots allt...

Troberg

Sinister eater
Re: Jag har en graf också...

Med en graf blev det betydligt överskådligare.

Min enda synpunkt är att man aldrig har mindre än cirka 30% chans att lyckas. Det känns som en lite väl hög startnivå.

Genesis

Ni dés ni maître
Wohoo! En kommentar!

Jo visst, 30% som startnivå är kanske lite högt, men som sagt, eller snarare skrivet, rollpersonerna är genetiskt manipulerade supermänniskor, med strikt disciplinerad utbildning. “Vanliga” uppgifter är oftast ganska enkla för dem. Svårare uppgifter kräver att man lyckas Bra, och då ligger startnivån på 2,8%. Inte lika lätt.
Till exempel: alla rollpersonerna kan antagligen koppla om ett kodlås med hyfsad säkerhet (kräver ett Lyckat slag), men endast den rollperson som har ett högt värde i Elektronik kan koppla förbi ett helt säkerhetssystem (kräver ett Bra slag), och har antagligen rejäla problem med att desarmera en sofistikerad sprängladdning på de fem sekunder hon har på sig innan det smäller (kräver ett Perfekt slag).

Detsamma gäller för motståndarna. En spelare vars rollperson hamnar i slagsmål med en vanlig gatubrottsling behöver knappast slå något tärningsslag. Det räcker att säga: “Jag grabbar tag i hans pistolarm, vrider vapnet ur handen på honom, och ger honom en hård spark i magen.” När de börjar konfrontera de riktiga fulingarna, dock, så blir det svårare. De kommer oftast att vara genetiskt manipulerade själva, i vissa fall rena monster á la Resident Evil, eller åtminstone ha fett med teknologiska fördelar. Om du slår lyckat när du undviker en kula har det inte så stor effekt om den som sköt slog perfekt…

Rising

Vila i frid
Jorå, det kan funka, men jag skulle nog överge T6 mot en högre tärning.

Jag tyckte länge det liknade det system som Vindhand lekte med för länge sedan i den här tråden. Men nu när jag ser båda så hittar jag förstås olikheter.

Du undviker mycket av problemen (om man nu ser det som problem) av Vindhands system, men får samtidigt ett par nya. Jag skulle tro att du kan ha användning av Vindhands förslag om "dubbelnollor" eller liknande, eftersom ditt system gör att man misslyckas väldigt sällan på höga egenskapsvärden. Okej att man ibland måste ha "bra" i vissa situationer, men jag tror ändå att någon form av obegränsad tärning kan hjälpa dig. Inte minst om du vill få in fummel på något sätt också.

Jag tyckte att det var ett trevligt system annars. Enkelt och överskådligt.

/Rising

Genesis

Ni dés ni maître
Ooh, T10. Bra idé. Varför kom inte jag pa det? Det ger ju lite fler möjligheter.

Vad gäller obegränsade tärningar, sa är ju 00 ett rätt fett ovanligt resultat (1%) i alla fall, sa värdena blir i pricip lika. Skillnaden blir att det blir skitjobbigt att räkna pa det... Vad sägs om att 00 alltid är Misslyckat? Och om man dessutom har under 10 i SV sa är det Fummel. Hmm, det far den lustiga konsekvensen att en person med SV 10 inte kan fa Lyckat, men däremot Misslyckat. Mysko. Äh, det far man leva med. Inte ett sa stort problem.

Tack, Rising. Mycket hjälpsamt.