För de som vill följa diskussionen från början, tag en titt på <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...kande&Number=91488&page=0&view=expanded&sb=5" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...mber=91488&page=0&view=expanded&sb=5</A>
Jag har fortsatt att fundera på tärningssystem och har kommit fram till en variant. Till en början var jag ganska tveksam eftersom det kändes som om jag plagierade Västmark, men å andra sidan så är ju plagiering någonting nästan ofrånkomligt nuförtiden.
Slå tärning, lägg till grundegenskap och färdighet och kom över en viss svårighetsgrad. Tärningen är en T10 och ett utfall på "0" räknas som noll, inte tio. Om en nia slås, slå om tärningen, lägg till det nya utfallet och fortsätt med det så länge du får nior. Om en nolla slås, slå om tärningen, dra ifrån vad den visar och om den nya tärningen visar en nia, dra av en tärning till osv. Fummel och perfekt kan nog enklast fixas med att man slår tillräckligt högt eller lågt.
Snabbt och enkelt. Om jag inte blir stämd av Krille kommer jag nog att använda denna variant. Kommentarer?
Ridijeck
tärningsfreak
Slå tärning, lägg till grundegenskap och färdighet och kom över en viss svårighetsgrad. Tärningen är en T10 och ett utfall på "0" räknas som noll, inte tio. Om en nia slås, slå om tärningen, lägg till det nya utfallet och fortsätt med det så länge du får nior. Om en nolla slås, slå om tärningen, dra ifrån vad den visar och om den nya tärningen visar en nia, dra av en tärning till osv. Fummel och perfekt kan nog enklast fixas med att man slår tillräckligt högt eller lågt.
Snabbt och enkelt. Om jag inte blir stämd av Krille kommer jag nog att använda denna variant. Kommentarer?
Ridijeck
tärningsfreak