Nekromanti Tärningssytem

Foggmock

Myrmidon
En glad rollspelare som aldrig lirat eller ens läst en liten regel av Eon...Har dock fått ut av andra diskussioner på andra forum att Eon tydligen har 'hinkavis med tärningar'/images/icons/crazy.gif osv och asavancerade regler. detta läste jag på DOD forumet/images/icons/mad.gif, och jag antar att det är för att DOD har ett simpelt regeksystem och bara en tärning.. realismen får lida för spelbarheten...
Men jag har lirat Neotech och många säger att N2 och Eon är lika...jag tycker iaf att Neotech går lika fort att spela som DOD, även om Neotechs regler tar en aning längre att lära sig men efter man kan som flyter allt smärtfritt... och Obslag är FAN så mycket roligare att slå som skada än '1T12+3' eller '2T6+1'....
IAF poöngen jag söker är: 'är Eon jobbigare/mer svårspelat öän NeoTech? vill helst ha råd från någon som lirat båda../images/icons/laugh.gif

Jag vet att jag har rätt!

Krille

Super Moderator
Svar nej

"IAF poöngen jag söker är: 'är Eon jobbigare/mer svårspelat öän NeoTech?"

De har samma regelsystem. Eon är lite jobbigare än Neotech 1, på grund av Eons mer detaljerade skadesystem, men Eon är precis lika jobbigt som Neotech 2, som har samma skadesystem.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Emil

Hero
Jo, det är ju så att många spelar antingen Eon eller DoD 6, inte båda delar. Själv avskyr jag DoD:s regelsystem med motiveringen att det är alldeles för klantigt gjort.

Varför? Jo, precis som du säger så går Eon (Neotech har i stort sätt samma regelsystem som Eon) ungefär lika snabbt att spela som DoD. Det tar bara längre tid att komma in i Eon-systemet - men därefter är man fast...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Vindhand

Myrmidon
Jo, precis som du säger så går Eon (Neotech har i stort sätt samma regelsystem som Eon) ungefär lika snabbt att spela som DoD

Mycket "ungefär" i så fall, husregler oräknat...

Drakvrede

Swordsman
Det jag anser vara det bästa med Eons system är det s.k. Ob-tärningssystemet. Detta är helt klart ett trevligt system, även om det har en obehagligt nackdel; det blir alldeles för lätt att fumla när svårighetsgraden är låg. Att t.ex. en person med Fv 30 fumlar lika lätt som en person med Fv 5 om svårighetsgraden är Mycket enkel (Ob1T6) tycker jag är... tja, en smula lustigt, minst sagt.

I övrigt vet jag inte om jag håller med om att Eons system är lika enkelt som Drakar & Demoner. Tycker Eons system är minst sagt overkill, medan D&D är det motsatta (lite för enkelt). Och nej, tycker inte att systemet går fortare bara för att man kommer in i det; sist vi spelade Eon satt vi & slog lika länge i regelböcker när det blev strid som vi gjorde första gången vi spelade Eon. Men men, vissa tycker att systemet är bra, andra tycker det är dåligt. Själv spelar jag inte Eon för systemets skull (det finns bättre system), utan för att Eon har en trevlig världsbild.

Drakvrede

Big Marco

Läskig
Re: Påpekanden

Jag vill bara påpeka att man inte kan fumla vid svårighet Mycket lätt, samt att det är mycket mindre sannolikhet att fumla om man har en hög färdighetschans.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Jake Steele

Warrior
Läs om reglerna för fummel. Fummel inträffar om TVÅ eller fler tärningar i det första slaget blir sexor OCH att det sammanlagda värdet på alla tärningar efter Ob-slag är över FV.

Så har i alla fall jag trott att det vart.

_öRn, som ett tag klarade sig utan träfftabell (tack gode gud att jag nu spelar så lite att jag glömt den)

Re: Påpekanden

Men måste man misslyckas med handlingen så fort man får två sexor? Där blir det ju faktiskt samma princip:

Ex: Bonpojken Jens har svärd Fv10 och har av alla uppgifter i världen tagit sig för att utmana herr Ivian som har Fv21 i just svärd. Bondpojken slår mot Herr Ivian med Ob3T6 och får 12, en sexa som blir två tvåor är med. Men när Herr Ivian slår så siktar han ödmjukt nog på pojkens svärdshand, Ob5T6 i svårighetsgrad. Herr Ivian slår och får direkt två sexor. I och för sig får han 14 i total effekt men han har ju slagit två sexor så han missar...

Det kan väl vara bra med en sådan regel så att det blir så här men ändå. Jag har i alla fall strukit den.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Big Marco

Läskig
Re: Personlig House rule

Själv när jag kör Eon/N2 så kör vi med att det krävs minst 3 st sexor på första kastet för att det skall bli fummelrisk. Det känns mycket bättre.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Det låter som en bra ide, den ska jag nog ta upp med mina spelare. Den regeln var ju en action regel till Neotech som skulle finnas i... Ojdå höll på att kommma in på Neotech.
I alla fall, man kan ju köra en lite larvig hjälteregel som går ut på att enbart hjältarna måste få tre sexor för fummelrisk medans vanliga dödliga fumlar vid två. Stod i Codex ett tror jag...

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Rosen

Myrmidon

<I>Själv när jag kör Eon/N2 så kör vi med att det krävs minst 3 st sexor på första kastet för att det skall bli fummelrisk. Det känns mycket bättre.</I>

Men det står alltså inte i de skrivna reglerna... Blev du nedröstad? (-:

--
Åke

LeJonklev

Swordsman
Jag tycker eon är segare och slöare än n2. Jag vet inte hur mycket vår sl fifflar med reglerna men när vi splear n2 så är det fullt ös i striderna.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Big Marco

Läskig

Njae. =) Snarare att det kändes mindre än bäst att i alla lägen köra med "2-sexor-fummel" så jag utvecklade en del Hjälteregler som ligger på Neos hårddisk någonstans. En av dessa är bland annat att fummelrisken blir "3-sexor" istället. Vill man köra lite skit-under-naglarna så fungerar 2-sexorna bra, vill man svinga sig i takkronorna så bör man lägga med 3-sexorna. =)

Jag gillar röjjiga kampanjer - och det går att göra i Eon, även om den allmäna opinionen är att det inte går.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Foggmock

Myrmidon
Tack alla för objektiva åsikter som inte är 'Eon är bättre än DOD för DOD är för enkelt'
ska genast låna Eon av någon i närhetn och studera det... gillar Fantasy och gillar N2:s regelsystem, så.. why not Eon...eftersom man inte måste använda världar och monsterna som finns i boken kan man lika gärna skaffa det bästa regelsystemet och fixa resten själv!
Tack igen!
MVH
en blivande Eonspelare Fogge

Jag vet att jag har rätt!

Vindhand

Myrmidon
strider och dylikt verkar uppskattningsvis ta ungefär lika lång tid.

Det beror ju då på vad man menar med "ungefär". Det är fler moment och beslut i en eonstrid och fler detaljer. Sådant tar tid.

Och rent teoretiskt är det ungefär lika lång tid som saker och ting tar att utföra.

Hur menar du?

Mederian

Warrior

Vill man köra lite skit-under-naglarna så fungerar 2-sexorna bra, vill man svinga sig i takkronorna så bör man lägga med 3-sexorna. =)

Jag tror vår spelgrupp är mer av "svinga sig i takkronorna"-skolan, så den här husregeln ska vi nog börja använda oss av.

Jag gillar röjjiga kampanjer - och det går att göra i Eon, även om den allmäna opinionen är att det inte går.

Det går alldeles utmärkt!

Skulle förresten gärna vilja lägga vantarna på den där hårddisken, där finns det nog mycket trevligt godis /images/icons/tongue.gif

/Mederian

Vindhand

Myrmidon
Bra Personlig House rule

Vill man köra lite skit-under-naglarna så fungerar 2-sexorna bra, vill man svinga sig i takkronorna så bör man lägga med 3-sexorna. =)

Jag tycker 3-sexor regeln är realistiskare än orginalet... det kanske är mindre skit under naglarna men det känns mycket rimligare att riskera trilla omkull 3.5% av gångerna man försöker slå in någons näsa än 19.6%. /images/icons/wink.gif

Kanske värt en plats som "frivillig regel" i.a.f. i "Eon III"?

Evil Peter

Hero

Jag hoppas vår spelargrupp börjar köra med "3-sexors-regeln". Det är rätt orealistiskt att man ska misslyckas katastrofalt så ofta som fummelreglerna vill. Dessutom kan man inte lyckas med jättesvåra saker speciellt ofta även om man har 100 i en färdighet då de två sexorna gör att man automatiskt misslyckas. Jag är inte helt säker på att vi kommer att använda de nya fummelreglerna eftersom jag spelar magiker och min SL verkar hoppas på att jag ska fumla mycket. Varenda gång jag säger typ "oj då" eller liknande när jag misslyckas utbrister SL förhoppningsfullt "fumlade du!?!" /images/icons/smile.gif

C