Nekromanti Tärningstornet - så oändligt oumbärligt!

Necross

Swashbuckler
Den här är inget annat än helt fantastiskt. SL-skärm med funktionen att man slänger tärningen i ett av tornen och den kommer ut i ett litet hål där nere. Jag är mållös.

slanfan

Hero
Porten går ju inte att öppna! Då kan man ju inte marschera ut sina skurk-minis... :gremfrown:

I övrigt, förbannat nödvändigt!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag älskar den där. Vill minnas att jag sett den förr... är det Gale Force 9?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Okej, jag gillar tärningstornet och facken och hyllorna för tärningar och prytlar. Men är inte den där skärmen lite begränsad i sitt användningsområde? Den är väldigt låg, saknar helt användabara kortreferenstabeller och ytan verkar inte vara särskilt optimal för att tejpa upp egna saker på (plus att om man tejpar upp papper så hamnar de ivägen för tärningshyllan och facken).

Jag menar: den är gullig, men är den inte lite opraktisk?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rymdhamster said:
Okej, jag gillar tärningstornet och facken och hyllorna för tärningar och prytlar. Men är inte den där skärmen lite begränsad i sitt användningsområde? Den är väldigt låg, saknar helt användabara kortreferenstabeller och ytan verkar inte vara särskilt optimal för att tejpa upp egna saker på (plus att om man tejpar upp papper så hamnar de ivägen för tärningshyllan och facken).

Jag menar: den är gullig, men är den inte lite opraktisk?
HUR VÅGAR DU KOMMA MED RATIONELLA ARGUMENT I DET HÄR SAMMANHANGET?!?!?!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
F'låt! Det var inte meningen! Han sa att han var över tjugo!

För att göra botgöring skall jag självfallet börja jobba på en mutant-spelledarskärm baserad på denna. Korrugerad plåt och taggtråd!

Bassejr

Hero
Det jag inte förstår är varför tärnigen kommer ut på Frramsiidan av skärmen. Jag vill ju se vad jag slår...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bassejr said:
Det jag inte förstår är varför tärnigen kommer ut på Frramsiidan av skärmen. Jag vill ju se vad jag slår...
Det hör du ju på spelarnas reaktioner. Slår du träff för det fruktansvärda monstret så flämtar de. Då vet du att det är dags att skicka iväg skadetärningarna också! (Sen var den väl rätt låg, så det är nog inte så lurigt att se över?)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Två torn, två hål. Ett som är vänt åt ditt håll och ett som är vänt åt spelarna.

Troberg

Sinister eater
wilper said:
Två torn, två hål. Ett som är vänt åt ditt håll och ett som är vänt åt spelarna.
Fast det ena tornet verkar inte ha någon utgång.

Dessutom, ska man slå tärningar åt spelarnas håll så hade en liten miniatyr-trebuchet varit coolare!

Vimes

Sillkung
Alltså, bilderna visar väl på ett ypperligt pedagogiskt sätt att i ena tornet rullar tärningen ut framför muren och i det andra bakom? Utgången på insidan syns inte på den stora bilden, men bildserien på sidan visar de olika tornens funktioner.

Krille

Super Moderator
Troberg said:
Fast det ena tornet verkar inte ha någon utgång.
Spelartornet släpper ut tärningen rakt fram på spelbordet, ut över golvplanen, välter fyra figgar innan den ramlar ner på golvet på andra sidan. Utom T4, som fastnar i dörren.

Spelledartornet släpper in tärningen mellan tornen mot mitten så att den studsar omkring som fan innan den försvinner in under spelledarens papper. Utom T4, som fastnar i dörren.

Troberg said:
Dessutom, ska man slå tärningar åt spelarnas håll så hade en liten miniatyr-trebuchet varit coolare!
Mycket sant.

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Lågheten är sällan ett problem. Tvärtom är höjden rätt ofta problematisk. Jag har till och med ett vetenskapligt test om saken.

Kortreferenstabeller är nog faktiskt det minst användbara för en spelledarskärm. Faktiskt. Sitter man vid ett köksbord så kanske tabellerna är läsbara för spelledaren, men vid ett någorlunda bekvämt soffbord så går spelledarens ryggrad sönder av upprepat framåtlutande för att kunna läsa informationen på skärmen. Här krävs ett större omtänk, rent generellt.

Och det omtänket består just nu för mig av ett antal kort eller pappskivor med kortreferenstabeller som spelledaren kan hålla i handen. Det löser även tejpproblemet, och låter spelledarskärmens primäruppgifter vara att vara snygg, dölja spelledarens hemligheter och förvara praktiska saker någonstans där de inte är i vägen eller försvinner under papper, snarare än som referensblad.

Necross

Swashbuckler
Finns det nån funktion för att hälla Joltcola på spelare som försöker ta sig in genom porten då?!!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille said:
Lågheten är sällan ett problem. Tvärtom är höjden rätt ofta problematisk.
Tja, jag kan ju bara prata efter egen erfarenhet (och egentligen är väl det vad som är intressant för mig, om jag ska vara ärlig =) men för mind del är "för lågt" problemet. "För högt" har jag aldrig upplevt vara ett problem, i synnerhet inte vid ett bekvämt soffbord :gremwink:

Krille said:
Kortreferenstabeller är nog faktiskt det minst användbara för en spelledarskärm.
Kortreferenstabeller är faktiskt det enda vettiga att ha på en spelledarskärm. Det och kartor. Saker man ska ha liggandes någonstans eller ännu värre hålla i handen är bara i vägen och till besvär, definitivt inget jag är intresserad över. Och ryggproblem är bara ett problem om de som gjort speledarskärmen har använt alldeles för liten text (ett ack så vanligt problem tyvärr) eller om spelledaren behöver slipa om glasögonen (Eller putsa dem). Dessutom har en taktiskt riktig spelledarskärm den mest använda informationen högst upp på skärmen och den minst använda längst ner. Även här är det viktigt att skärmen är tillräckligt hög.

Bassejr

Hero
Coriolis spelledarskärm är nog den bästa jag har använt. Jag vill hävda att den är perfekt höghet (lite lägre än ett liggande A4), och har träfftabell, händelsetabeller, gudarna och deras områden, lista över passande NPC namn, och lista över lämpliga svårighetsgrader.
Sen får folk tycka vad dom vill om Coriolis, men jag vill i alla fall lägga ut min åsikt om det.

En spelledarskärm ska vara låg, och ha den mest användbara informationen, så man kan veta vad man håller på med, men ändå kan ha kontakt med spelarna.

solvebring

Superhero
Cool grej, helt klart. Säkerligen helt rätt för somliga spelsessioner. ... En sådan borde man kanske ha, fast mja, vart ska jag ställa alla grejer, egentligen? ... :gremtongue: