Nekromanti Tävla i zombiesurvival!

Marcus J

Hero
Nedan kommer texten i det utskick som jag snart kommer förmedla till mina spelare.

Finns det något som jag inte tänkt på? Kom gärna med nya förslag. (Värt att tänka på, jag har ännu inte tillgång till regelsystemet jag tänker använda (AFMBE) och därför kan jag inte svara på frågor om systemet. Eftersom det är ett spel som handlar om zombiesurvival så hoppas jag att det fungerar att spela detta i)

----------------------------------------------------------------------------------------

Tävlingen

Regler: Ingen PvP innan personen blir biten. När man blir biten så kommer jag slumpa fram den tid det tar innan ens PC blir förvandlad till zombie. Hur länge vågar ni vänta?
Den som lever längst vinner. Om ens PC blir zombie så får man kontrollen över den tills den dör. Efter det så kontrollerar man en del av zombiehorden. För varje annan PC man dödar så läggs det till en kvart på den tiden som man levde, mest tid vinner.

Relationskorten: Varje karaktär kommer (genom lottning) få ett relationskort. Detta skall spelas efter annars så dras det av en kvart på ens tid. Eftersom de är (till viss del) tvingande så kan man lita en del på de som man har relation med, dock så vet man inte hur relationen ser ut från den andres perspektiv, man får med andra ord en allierad men alliansen kan svikas om spelaren tycker att det är värt det.

Kunskapskorten: Dessa tilldelas genom lottning och innehåller kunskap som kan vara till stor nytta i kampen. Exempel kan vara var armén har sitt vapenlager i staden och hur man kommer in eller en speciel svaghet hos en zombietyp. Som ni förstår så är det viktig kunskap som finns på korten. Ens egen PC kan när som helst avslöja informationen men om man dör innan så går informationen förlorad. Kanske det bästa för spelarens del?

Förväntningarna på PCna: Ens karaktär föväntas vara stridskunning, om man inte är det så kan det till viss del avhjälpas med hjälp av viftande med kunskapskort men det kommer nog bli svårt att vara med i toppstriden.

Settingen: Goldman's Crossing är en ganska stor stad i Vilda Västern, året spelar inte så står roll men västern är fortfarande vild. Allting börjar som en vanlig dag ända tills det kommer instaplande en haltande, stinkande indean. När en av kvinnorna i staden springar fram för att se vad det är med honom så tar han tag i henne, biter henne i nacken och börjar äta. Alla i närheten blir som förstenade av skräck och ingriper inte. Indianzombien släpper kvinnan och stapplar vidare i riktning mot närmaste person. Han säger med en slö röst: Braaaaaaiiinssssss!.

Detta var hur sjukan/förbannelsen kom till Goldman's Crossing, själva spelet börjar en timme efteråt- en står del av befolkningen av staden har rest sig och gått med i det vandöda hotet. De personer som har försökt fly staden kommer instaplande från vildmarken runt omkring, det verkar som om hela staden är omringad med zombies. Hur kommer ni att klara er? Vem kommer gå segrande år striden om att vara den sista levande individen (eller den som dödat flest andra?)
-----------------------------------------------------------------------------------------

/Marcus som nu ska börja rita kartor.

ikaros

Warrior
Låter finfint :gremlaugh:

Jaghar själv spelat survivalrollspel tidigare och det var väldigt lyckat (vi spelade med eon/neotech regler). jag kan rekomendera att du gör en miljö som man kan påverka, dvs ljuskronor man kan få i huvudet, vagnar att racea med, bärande bjälkar att hacka sönder osv osv, jag tror att sådant skulle göra settingen mer levande....

quisling

Warrior
angående AFMBE

Regelsystemet i All Flesh Must Be Eaten är enkelt, snabbt och passar nog bra för det ni tänkt spela. Det är i grunden gjort för att hantera väldigt skilda settings. Hoppas det går bra.

Marcus J

Hero
Mer angående relationskorten

Här kommer det som jag skrivit om relationskorten än så länge. Ideér om kort motages gärna:

----------------------------------------------------------------------------------------

Relationskorten

Relationskortens mening är ett ge gruppen en form av samanhållning. Jag kommer inte att skriva korten förren efter ni har gjort karaktärer eftersom det är svårt att göra allmänt hållna kort. I början av speltillfället så kommer jag att lotta ut korten.

Hur fungerar ett relationskort? Som tidigare sagts så dras det av 15 min på ens levnadstid om man bryter mot relationen, alltså om man skadar föremålet för ens relation. Detta sker alltid, även om relationen blivit biten men inte om den har förvandlats. Att lämna relationen i sticket ger samma avdrag. Detta är för att höja speligheten i tävlingen. Är det bättre att lämna kompisen i sticket och ta 15min minus eller ska man försöka rädda den och därmed kanske bli biten själv?

Själva korten kommer se ut på ett ungefär så här:

Barndomsvän.

Du är barndomsvän med spelaren två steg åt höger. Han och du hade det roligt ihop när ni var små men har börjat glida allt mer och mer ifrån varandra. Ni håller en mycket sporadisk kontakt men du tror att ni kan lita på varandra. Trots allt så har ni historia ihop.

Efter att ni har fått relationskorten så kommer ni att få ett nytt kort, denna gång om hur ni ställer er till den relation som någon annan har till er. Exempel:

Besvarad.

Ni ser ungefär likadant på eran relation.

Relationskorten är öppna kort, dvs. alla ser vad de andra har för relation. Däremot så är motrelationskorten hemliga.

------------------------------------------------------------------------------------------

Efter att jag skrev detta så kom jag på att man kanske skulle ha kort med hur man ser på relationen åt båda hållen.

Bättre förklarat: Man har ett kort där det står om en relation som man har med en annan PC. Ett med hur man ser på relationen och ett om hur man ser på en relation som en annan har med en själv.

Blir det för många kort i så fall?

/Marcus