Nekromanti [Tävling] Vad rider apan på?

Dimfrost

Special Circumstances
Min nya avatar är tagen från nedanstående bild av Gustave Doré. Det föranleder mig att utlysa en liten tävling. Ni ska avgöra vilket djur det är apan rider på. Vinnaren får ta titeln Gissningsmästare samt möjligheten att få sitt namn (eller liknande) omnämnt i en framtida nanoaprecension. :gremgrin:

(Om det behövs kan vi nog få Gurgeh att scanna sidan så att den beskrivande texten syns också, i fall ni inte tror mig sedan. Hint: Det är inte särskilt uppenbart.)

En deadline klarar vi oss utan, men det blir nog på fredag någon gång. Så: bild.

Attachments

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Den här tävlingen är över!

Det är en delfin. Jag har redan fått det bekräftat, just putting it out there så att ni inte behöver fundera på saken och undra varför jag har en ny titel.

Poseur

Swashbuckler
Re: Den här tävlingen är över!

VA gud vad orättvist?! jag skrev ju första inlägget:(

Poseur

Swashbuckler

Ha, Ja det tycker jag jag förtjänar faktiskt :gremcry:

:gremtongue:

Dimfrost

Special Circumstances

Tja, nu var det ju inte så mycket gissningar inblandade här, kanske. Jag underskattade hur bra ni var. :gremgrin: Äh, det är en fin bild att titta på i alla fall. Ni kan ju dela på titeln eller något. :gremtongue:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag skulle kanske ge dig någon festlig färg på användarnamnet ett tag, men jag är rädd att det skulle vara ett dåligt prejudikat.

Poseur

Swashbuckler

Det skulle inte jag tycka... Fast...Det är nog bara jag.

Pilzefrau

hon/henne

På vilket sätt är det här en delfin? Var det här den allmänna bilden av en delfin förr, omnämns saken som en delfin i texten eller står det nånstans i författarens dagböcker (motsvarande extramaterialet)?

Dimfrost

Special Circumstances

Det är en delfin på så sätt att det står "Monkey and Dolphin" precis under bilden, men det tog inte Gurgeh med när han scannade sidan. :gremsmirk: (Jag missade att be honom om det, nämligen, så det är inte hans fel. Han visste inte att jag skulle ha den till något annat än att sno en avatar från.)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Inom heraldiken avbildades delfinen som en fisk med däggdjurshuvud (framför allt gris). Ungefär på samma vis som pantern var ett lejon med drakhuvud.

Dimfrost

Special Circumstances

Coolt! Jag hittade bilden i en samling med Doré-illustrationer så sammanhanget var inte helt klart (speciellt som jag inte har boken här). :gremsmile:

Marukusu

Hero

"Apan föreställer troligen den katolska kyrkan som rider på monarkins rygg."

Ok, att delfinen representerar Dauphin fattar jag, men hur kommer det sig att en apa representerar katolska kyrkan?