Nekromanti Tågspel (18xx)

Björn den gode

Swashbuckler
Känner just för tillfället ett stort behov av att ge mig in i tågspelsträsket (18xx serien). Nu undrar jag dock hur man gör för att få tag på något sånt (säljs tex 1830 fortfarande någonstans?) Om inte, vilket av de som säljs (om det är något) ska man satsa på?

Tack på förhand

Ulfgeir

Swashbuckler
Här är den infon jag fick av min kamrat.... Hans synpunkter allt.

/Ulfgeir
-------------

Har man en himla tur så kan man finna något ex i t.ex. Tradition, eller på EBay.
Om man vill ha mer säkerhet så finns ett antal kommersiellt utgivna spel att köpa, t.ex. på Leisure Games

Man får söka på bolag, och åtminstone dessa spel verkar finnas:
1825 (Tresham Games)
1856 och 1870 (Mayfair)
UR 1830 B.C. (Splotter)

Hans im Gluck och Hasbro/Avalon Hill har också givit ut kommersiella spel.
Det finns även flera olika privat utgivna spel som man kan ladda ner, skirva ut och färdigställa själv, genom att man bli medlem i Yahoo-gruppen 18xx.
Vill man läsa mer om spelen, så rekommenderar jag siten http://www.18xx.net/index.htm

Vilket som är bäst beror på vilken del av spelet man föredrar.
1825, 1829 och 1835 har lagt tonvikten vid historisk simulation, vilket gör att man t.ex. inte själv kan bestämma vilken ordning bolagen startar.
I 1830 simuleras den amerikanska mentaliteten, och där är det möjligt att vara riktigt elak - ekonomsikt!
1856 har egenheten att bolagen (precis som i verkligheten) startades med otillräckligt kapital.
1870 är riktigt skojigt, men tar dessvärre rätt lång tid.
1826 är min personliga favorit, men det är svårt att hitta, eftersom det är privatframställt - men där finns många skojiga valmöjligheter.

Så, av de som man kan hitta någorlunda enkelt skulle jag rekommendera 1856, eller 1830.