Nekromanti Tékumel: Empire of the Petal Throne äntligen här!

terje

xenomorf mystiker
Ja! Då var det äntligen här, det nya Tékumel spelet. Fina previews och karaktärsblad finns att ladda ned på www.guardiansorder.com/. Den som är obekant med spelvärlden kan titta på www.tekumel.com/.

Nåja, men eftersom det här inte var menat som en annons (inte endast...) så har jag också en liten fundering. Hur introducerar man bäst nya spelare till denna tämligen komplexa och främmande värld?

På den gamla tiden när spelet gavs ut av TSR var väl standard att låta rp vara främlingar från en annan inte närmare specifierad kultur som nyligen anlänt till Tsolyaní (kejsardömmet som utgör det huvudsakliga fokuset för spelet) och därigenom låta rp's och spelares inlärning sammanfalla. Problemet med detta är dock att utom-tsolyanska rp kommer att stå utanför alla de viktigaste sociala institutionerna (framför allt klanerna).

Är det nån som mot förmodan har erfarenhet av att spela i Tékumel, eller som hur som hellst har uppslag på hur detta kan lösas?

Storuggla

Champion
Re: Tékumel: Empire of the Petal Throne äntligen h

Är det nån som mot förmodan har erfarenhet av att spela i Tékumel, eller som hur som hellst har uppslag på hur detta kan lösas?"

I GOO's version ska det tydligen vara otroligt enkelt att spela infödd tsolyanu (stavade jag rätt nu?), vad det nu vill säga. Av det jag sett på Tekumellistan så ska det vara en finfin version rentav, lite svag på Nipples Per Page-fronten men ändå :gremwink:

Jag väntar dock med att kommentera detta allt för mycket innan mitt ex kommer. Jag förhandsbeställde och den borde komma närsomhelst nu. Nu. Nu. NU! ... har jag inte fått den innan Dancon går jag bärsärk med en yxa. :gremelak:

Storuggla, Sarku luktar illa

Arfert

Facit

den tekniken du beskriver funkar ju fint, rollpersonerna kan komma från nån avkrok i Imperiet.

I en av versionerna av spelet jag äger så löser det med att rollpersonen utvecklas genom en serie soloäventyr där man spelar från barndom till "färdig rollperson"... har fungerat bra när jag kört så med mina spelare, men är ju tyvärr ganska tidskrävande. Men som sagt ganska bra, tekumel är ju inte bara krävande för spelarna, utan även för den stackaren som tar på sig (det iofs otroligt givande) uppdraget att vara SL. Soloäventyren hjälper även honom/henne att bli varm i kläderna.

Storuggla

Champion

"I en av versionerna av spelet jag äger så löser det med att rollpersonen utvecklas genom en serie soloäventyr där man spelar från barndom till "färdig rollperson"..."

Adventures on Tekumel? De är lite udda, fast jag gillar Strength-Mass-Dexterity Index eller vad det nu hette som man baserade sin slagsmålsförmåga på. Och titlarna på de olika attribuen som var utformade som utrop man utstöter när man ser en bäbis ("And so cute!").
Annars var AoT och Gardasiyal-reglerna bara en stor tågolycka till elände. Synd på så fina illustrationer och trevlig shoppinglista, men som regelverk... nej tack. Jag hoppas på GOO's utgåva. Enkla regler och rentav kanske en beskrivning som man kan ge sina spelare så de begriper på stört :gremsmile:

Storuggla, AHOGGYA!

Arfert

Facit

Ja just dom.. fast när jag har kört har det oftast vart med originalreglerna (de från -75)... och den regelboken är otroligt charmig och stämningsfull, trots att den är primitiv.

terje

xenomorf mystiker

Jag håller visserligen med om att gardasiyal var det utan tvekan största fummlet i hela spelets affärshistoria, men många av illustrationerna (förutom de i bestiariet...) var bra och soloäventyren tillhör nog i mina ögon bland det bättre som skrivits till spelet. Funderar på att konvertera delar av dem till ett äventyr. Jag håller dock tummarna för att GoO ska släppa ett bra intro-äventyr/mini-kampanj till spelet.

Storuggla

Champion

Jag håller visserligen med om att gardasiyal var det utan tvekan största fummlet i hela spelets affärshistoria, men många av illustrationerna (förutom de i bestiariet...) var bra"

Jo, bestiariet var lite... ja. Men De andra böckerna hade helt reko bilder med en helt lagom nipplecount i sann Tekumelisk anda :gremwink:

"Jag håller dock tummarna för att GoO ska släppa ett bra intro-äventyr/mini-kampanj till spelet."

Jag skulle inte hoppas allt för mycket på det. Som det ser ut nu vill de ge ut en d20-version av det och inget annat ser ut att ligga i pipelinen. Att slänga tid och pengar på att göra en minikampanj till Tekumel blir, tyvärr, olönsamt om man jämför med vad de hoppas dra in på Game of Thrones rollspelet. Man får väl översätta Enemy Within-kampanjen till Tekumel då..

Storuggla, inga röda mössor