Svagheten är när när man har SLPer mot varandra (t ex om rollpersonerna har en "allierad" som ska slåss mot en motståndare), eller en SLP mot världen (t ex om RP har hyrt en guide, och man vill se om guiden leder dem rätt). Visst, SL kan ju bara bestämma vad som händer, men många av oss vill ha mer "simulation" än så.Gurgeh;n249000 said:Jag kan inte komma på någon svaghet med det. Ju färre tärningar jag behöver slå som spelledare, desto lyckligare är jag. I alla fall i strid, där det är tillräckligt mycket att hålla reda på ändå.
I de flesta SL-tärningslösa spel, som Buffy/Angel och Symbaroum, är ju SLPernas stats bara en variant av RPs - antingen en modifikation på RPs slag eller en svårighetsgrad. Då är det en smal sak att räkna ut vad de "riktiga" värdena för SLPerna ska vara (om en SLP i Symbaroum ger en modifikation på -5 på RPs motståndsslag är det samma sak som att hen har 15 i relevant värde).
I andra, främst nog Cypher System och dess derivat (Numenera, the Strange) så fungerar SLPer fundamentalt annorlunda än RP. Då är det lite värre, och jag tror inte Cypher System har ett bra system för att lösa detta, annat än "högst nivå vinner" (SLPns nivå är annars svårighetsgraden för en RP att göra något mot NPCn).