Nekromanti Tärningssytem

Emil

Hero
Det beror ju då på vad man menar med "ungefär". Det är fler moment och beslut i en eonstrid och fler detaljer. Sådant tar tid.</I>

Rätta mig om jag har fel, men momenten i en strid är desamma i båda spelen:

Du väljer hur du attackerar
Du slår färdighetsslag
Spelledaren avgör om manövern lyckas
Du slår eventuell skada
Eventuell skada appliceras på offret

Och inom dessa gör man ungefär samma sak, fast på olika sätt.

Hur menar du?

Rent teoretiskt borde det inte ta mycket längre tid, eftersom checklistan över saker som görs under en stridsrunda är densamma. Och tidsaspekten för varje moment mig veterligen ungefär densamma.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Krille

Super Moderator
"Rent teoretiskt borde det inte ta mycket längre tid, eftersom checklistan över saker som görs under en stridsrunda är densamma. Och tidsaspekten för varje moment mig veterligen ungefär densamma."

Emil, ge upp. Jag har haft den dusten förut. Vindhand har bestämt sig för att Eon är långsammare.

Det är som att dra åt handbromsen i en bil. Har man väl bestämt sig för att det ska gå långsamt så hjälper det inte med lustgasinjektion och turbo.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
(omordnar citaten en aning, hoppas att det inte förvirrar :)
Rent teoretiskt borde det inte ta mycket längre tid, eftersom checklistan över saker som görs under en stridsrunda är densamma.

"Checklistan" är ju rätt missvisande:

Du väljer hur du attackerar

I DoD är det nästan ett ickebeslut. Det är vanligtvis bäst att anfalla så vad man behöver veta är i princip "med vilket vapen" och "vilken motståndare", båda saker som ofta förljer rätt naturligt ur situationen.
I Eon finns det en mängd valmöjligheter och taktiskt finlir. Detta kan ju vara bra och så men det tar längre tid.

Sedan följer för Eon ett steg som du hoppat över:
Spelledaren avgör svårighetsgraden. Ett rätt viktigt steg som behöver göras _innan_ färdighetsslaget, till skillnad från DoD.

Du slår färdighetsslag

...

Spelledaren avgör om manövern lyckas

Jag gissar att detta steg är till för att maskera hur spelledaren måste göra sina taktiska val, bestämma svårighetsgrad och slå för dem?

Du slår eventuell skada
Eventuell skada appliceras på offret

Behöver jag ens ta upp hur många fler moment detta innebär i Eon jämför med DoD?

Lägg därtill hur mycket långsammare Eons tärning är i jämförelse så förstår du kanske varför jag tycker man måste se saken extremt "ungefärligt" för att inte se skillnaden.

Krille

Super Moderator
"Spelledaren avgör svårighetsgraden. Ett rätt viktigt steg som behöver göras _innan_ färdighetsslaget, till skillnad från DoD."

Innan, efter - spelar det någon roll rent tidsmässigt? Eftersom addition är kommutativ så bör det ta lika lång tid. Svårighetsgraden måste ju trots allt bestämmas även i DoD, även om man sätter svårigheten till normal = oförändrat CL / standard Ob3T6.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
Vindhand har bestämt sig för att Eon är långsammare.

Det är nog inte en så kontroversiell åsikt som vissa vill få det att framstå. Man behöver nog inte ens gå utanför detta forum för att hitta folk som håller med om att det tar i.a.f. litet längre tid att hantera Eons utförligare regler. Folk tycker nog att det är värt den tid och ansträngning man lägger ned men det gör det ju inte _snabbare_, bara mer motiverat :)

Nåja, jag har haft liknande debatter med många olika spelsystems anhängare så jag är van vid de problem som uppstår. Jag lyckades inte så mycket bättre med att få Rolemasters mer entusiastiska fans att hålla med om att alla de där tabellerna tar _någon_ notervärd tid att hantera. ("man lär sig efter ett tag", "76-83 står alltid för liknande former av effekter, i varje enskilt vapens skadetabell" o.s.v...)

Vindhand

Myrmidon
Innan, efter - spelar det någon roll rent tidsmässigt?

Jag tycker mig ha förklarat detta förut, men ok...
Om man kan slå slaget innan man fått sls input i frågan kan man göra alla relevanta beräkningar paralellt med att Sl gör något annat. I DoD vet man t.ex att man alltid kommer slå en T20 och jämföra med relevant värde så man kan slå tärningen först, leta reda på värdet sedan och fånga SLs uppmärksamhet i trede hand om man så vill.

Svårighetsgraden måste ju trots allt bestämmas även i DoD, även om man sätter svårigheten till normal = oförändrat CL / standard Ob3T6.

Men man kan göra det efteråt... "jag lyckades precis" "du hade -4" "ok, då missade jag". Man kan dessutom strunta i att göra det om det visar sig vara irrelevant. Om man lyckas med 10 är det t.ex totalt ointressant att fundera ut om man hade -4 eller -2, om man missar med 8 spelar det ingen roll om man skulle fått +3 o.s.v...

Krille

Super Moderator
"Man behöver nog inte ens gå utanför detta forum för att hitta folk som håller med om att det tar i.a.f. litet längre tid att hantera Eons utförligare regler."

Saken är den att "folk" vägrar att inse att, med undantag av skadereglerna som jag mycket väl går med på är mer detaljerade och slöare, så ligger de "mer utförliga" reglerna i kapitlet "avancerade stridsregler" - det vill säga i motsvarigheten till DoDs Krigarens Handbok.

Hade vi gjort som någon föreslog från början, dvs slängt ut kapitlet Avancerade stridsregler och stoppat in dem i en senare krigarmodul, så hade det inte funnits ett skit att säga om snabbheten mellan de båda systemen - utom skadereglerna och om man fanatiskt vägrar lära sig slå tärning och lite huvudräkning (yatzy är en bra övning) även tärningsslagen. Men nu står de avancerade skadereglerna i grundboken och inte i Krigarens Väg, och därför tänker ingen ens tanken att Eons grundläggande stridsregler är ungefär lika snabba som DoDs, och att det först blir slött och överdrivet detaljerat när man plockar in de avancerade. Då blir det å andra sidan ungefär lika slött som Krigarens Handbok. Men det tänker heller ingen på.

- Krille

Krille

Super Moderator
"Jag tycker mig ha förklarat detta förut, men ok...
Om man kan slå slaget innan man fått sls input i frågan kan man göra alla relevanta beräkningar paralellt med att Sl gör något annat. I DoD vet man t.ex att man alltid kommer slå en T20 och jämföra med relevant värde så man kan slå tärningen först, leta reda på värdet sedan och fånga SLs uppmärksamhet i trede hand om man så vill."

Jag tycker mig också ha hävdat detta förut, men...

...motsvarande parallellism kan även genomföras i Eon, med mindre problem.

"Man kan dessutom strunta i att göra det om det visar sig vara irrelevant. Om man lyckas med 10 är det t.ex totalt ointressant att fundera ut om man hade -4 eller -2, om man missar med 8 spelar det ingen roll om man skulle fått +3 o.s.v..."

Och med Eon får man fördelen att man slipper räkna subtraktion öht. Antingen kommer man under eller också inte.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
motsvarande parallellism kan även genomföras i Eon, med mindre problem.

Jag kan tänka mig att man kan lägga till ytterligare tärningar, även om det gör fummelhanteringen rätt bökig men hur gör man om en slagen ob3t6 till ob2T6 utan ett omslag?

Krille

Super Moderator
"Jag kan tänka mig att man kan lägga till ytterligare tärningar, även om det gör fummelhanteringen rätt bökig men hur gör man om en slagen ob3t6 till ob2T6 utan ett omslag?"

Vad har det med parallellismen att göra? Och varför måste man kunna ändra i efterhand?

- Krille

Vindhand

Myrmidon
Vad har det med parallellismen att göra? Och varför måste man kunna ändra i efterhand?

Ah, jag missförstod. Ändrandet i efterhand är för att man skall kunna slå innan SL tagit ställning till hur svår handlingen är. Hur gör man annars för att paralellisera det hela?

Bjorn

Hero
Mot bättre vetande ger jag mig så in i denna "mission imposible" igen...

Ah, jag missförstod. Ändrandet i efterhand är för att man skall kunna slå innan SL tagit ställning till hur svår handlingen är. Hur gör man annars för att paralellisera det hela?

Rent krasst måste jag säga att jag i princip inte kan se något läge (ja i strid altså) då SL ska behöva vara inblandad i att avgöra svårighetsgraden. (Givet att spelarna kan reglerna förståss.)

/Bjorn

Vindhand

Myrmidon
Håller med

Rent krasst måste jag säga att jag i princip inte kan se något läge (ja i strid altså) då SL ska behöva vara inblandad i att avgöra svårighetsgraden. (Givet att spelarna kan reglerna förståss.)

Det är sant... Om man är villig att låta spelarna hantera reglerna och bedöma sina egna svårighetsgrader så kan man paralellisera lika bra även i Eon.

Big Marco

Läskig
Re: Neos hårddiskar

Oja - det finns en hel del där. Bland annat hela utkasted till Eon, det absolut första utkastet (då kallat Mundi) på ca 200 sidor, skrivet -94. =) Jag läser det ibland och skrockar lite förnöjt i min fängelsehåla.

Att läsa genom de gamla strids- och skadesystemen till Eon och Neotech är också kul. =)

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Big Marco

Läskig
Re: Fel

Spelledaren avgör svårighetsgraden

Spelledaren avgör inte, det är reglerna som avgör - alltså kan en spelare som kan reglerna alå sina slag helt själv utan att SL behöver blanda sig i mer än vad som behövs.

Fördelen med ett så speccat system som Eons är just att SL inte behöver ta så mycket tid till att tänka själv när det inte behövs.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Kullendorff

Warrior
Håller med Marco ...

Kul, vi har precis samma House rule.

Och när det gäller röj, visst faen går det att göra bra i Eon. Stenbra til och med. Kana nerför långa svängda trappor samtidigt som man fäktas med ett otal slottsvakter för att sedan hoppa ut genom det stora glasfönstret, fem våningar upp, med orden "det finns säkert en hökärra nedanför."

Visst fan går det.
Och kul är det.
;]

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Krille

Super Moderator
"Ändrandet i efterhand är för att man skall kunna slå innan SL tagit ställning till hur svår handlingen är. Hur gör man annars för att paralellisera det hela?"

Man tittar i tabell 5-1 på sidan 106. Det kan spelaren göra själv. Förutsatt att spelaren är läskunnig.

Sen kan man ändra Ob3T6 till Ob2T6 med till exempel någon av följande metoder:

* Ta bort den högraste tärningen (eller tärningsträdet, om det blev en sexa). Räkna ihop resten.
* Dra av en schablonmässig 4.
* Slå Ob1T6 och dra av.
* Lägg till Ob1T6 på slaget man slog mot.
* Eller vad man nu tycker är balanserat och bra.

Den första metoden är naturligtvis den som är mest iöverensstämmande med regler och utfallsskalor, men så länge man är konsekvent så spelar det faktiskt ingen som helst bandy. I vilket fall som helst så är det ungefär ett lika stort brott mot reglerna som att inte tala om modifikationen av CL förrän i efterhand i DoD. Modifikationen ska ju, om man leker advokatdjävul, läggas på CL i förhand, vilket gör att efterhandsmodifikationer de facto är en husregel på samma sätt som att ta bort den högraste tärningen. Den ändrar inte utfallet, men den ändrar och effektiviserar förfarandet.

Och precis som i ditt DoD-exempel finns ingen mening med att göra detta om slaget är förbaskat bra i första rummet. Det är bara om det är precis misslyckat som det kan vara intressant, och du slipper subtraktionerna.

- Krille

Catalyst

Veteran

Jag kan säga att jag ser flera, om inte spelledaren har varit extremt tydlig när han beskriver rådande förhållanden. T.ex så kan man inte slå initativ slag utan att spelledaren avgjort om personen man slår mot har stridskonsttekniker som ändrar svårigheten, ett svårighetsslag kan förändras av vindsstyrka, och att personen man försöker träffa änvender olika magiska effekter för att försvåra slaget. SL kan ju förstås säga: "Det är mulet och blåser en +Ob1T6-på-långt-håll-och-+Ob2T6-på-mycket-långt-håll-vind från väster." eller "Magikern gör några komplicerade gester och mumlar något gutturalt, plötsligt blir genomskinlig, (SL slår SYN slag) men ni lyckas följa hans rörelser i hans spöklika skepnad, det är osynlighet han har kastade och alla anfall som ni försöker göra mot honom kommer att bli +ob3T6 svårare. Vad gör ni?"

Det finns ganska många exempel på miljöförhållande, färdigheter och magiska effekter etc. som spelarna inte vet påverkar slaget de just gör eller inte vet svårighets modifikationen på.

Dessutom har kanske SL tänkt sig att personen som spelaren riktar sin RP:s vrede mot inte ska träffas av attacken. Spelledarens viktigaste uppgift är faktiskt skapa en berättelse och för att göra det måste man ibland fuska lite.

I D&D slår man 4 tärningslag för en persons handlingar (initiativ, träffa, träffområde, skada). Och man behöver inte slå för att avgöra om personer dör eller blir blir medvetslösa, men man behöver framförallt inte slå i tabeller.
Men jag skulle aldrig byta Eon's grymt överlägsna regelsystem mot D&D som blir ett leksaksrollspel i jämförelse. Eon's regelsystem gör t. ex att skicklighet snarare än skadebonus och störst svärd avgör striden.

- Catalyst
"30n 0r d13!"

Vindhand

Myrmidon
Sen kan man ändra Ob3T6 till Ob2T6 med till exempel någon av följande metoder:

Jojo... och jag gissar att du tycker de alla är minst lika enkla som subtraktionen i DoDs fall? Att jag inte tänkte på det själv... att bolla med tärningsträd är så mycket intuitivare egentligen när man tänker efter.

allvarligt talat... :-/