Nekromanti T10 Fantasy omgjort

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Okej, jag har sett the errors of my ways och nu lägger jag fram en ny skiss till rollpersonsystem till generella fantasyregler inom T10-systemets ramar.

Attributen är nu fem (specialiseringar inom parentes): Handling (Pricksäker, Fingerfärdig, Konstruktör, Kunnig), Kroppskontroll (Precis, Rörlig, Snabb, Spänstig), Fysik (Stark, Tålig, Uthållig, Motståndskraftig), Social förmåga (Karismatisk, Vältalig, Känslig, Bra utseende), Mental förmåga (Viljestark, Uppmärksam, Bildad, Outtröttlig).

Specialiseringarna är sifferlösa, men ger +2 på slaget mot sitt attribut.

I stället för för- och nackdelar: övriga egenskaper som delas in i karaktärsdrag, trådar, resurser och särskilda förmågor. Dessa har inte heller siffror.

Braighet räknas som summan av attributen, plus ett för varje attributspecialisering, resurs och särskild förmåga, minus ett för varje karaktärsdrag och tråd.

Se mer i bifogad fil.

Säg hur ni tycker att det ser ut. Det behöver säkert bråkas lite.

Simson
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Och jag som hade gått och funderat under dagen, och tänkte rekommendera att du skulle återgå till ursprungsattributen, förutom just splittringen av Kroppskontroll. :gremsmile: Men borde det inte heta Handlag i stället för Handling? Handling låter väldigt malplacerat.

Det är ju helt rätt med både Kroppskontroll och Handlag, eftersom det fyller en viktig funktion i spelvärlden (eller åtminstone i de flesta spelvärldar). Frågan är om man inte ändå borde försöka sträva efter maximal enkelhet, när det gäller egenskaper. Jag var väldigt tveksam när jag hade läst det sista inlägget i den gamla tråden, men det här nya dokumentet får det ju faktiskt att verkar riktigt vettigt.

När får man avdrag på en handlig för att man har en Tråd? Det verkar lite märkligt.

Nu måste jag sova, men jag får se om jag kommer på något mer vettigt att skriva imorgon.


/Dimfrost
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Handlag it will be!

Ja, visst måste man skilja mellan Handlag och Kroppskontroll (eller Smidighet eller whatever)?! När man tänker på det är det ju jättekonstigt att ha haft de två olika kvaliteterna ihopslagna till Smidighet i alla dessa år av rollspelande.

Frågan är om man inte ändå borde försöka sträva efter maximal enkelhet, när det gäller egenskaper.

Eh, menar du så som jag har gjort nu, med fem attribut, eller menar du ännu färre, eller på nåt helt annat sätt?

När får man avdrag på en handlig för att man har en Tråd?

Det får man inte. Däremot så drar man av ett för varje tråd när man räknar braighet, precis som med karaktärsdrag, som en form av belöningssystem. Jag tyckte att det var ett bra sätt att slippa införa baspoäng. Det är också anledningen till att jag har lagt attributspecialiseringarna under Övriga egenskaper, att man inte ska behöva baspoängen, men att det ändå ska vara lätt räknat på.

Simon
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Ja, visst måste man skilja mellan Handlag och Kroppskontroll (eller Smidighet eller whatever)?! När man tänker på det är det ju jättekonstigt att ha haft de två olika kvaliteterna ihopslagna till Smidighet i alla dessa år av rollspelande.
Nja, så konstigt är det inte. Egentligen behöver man någon sorts dvärgar för att riktigt motivera det, och alla hatar väl dvärgar? :gremlaugh: Därmed är det ingen som egentligen bryr sig. :gremgrin: Jag menar alltså att man klarar sig med bara Kroppskontroll i de allra flesta fall.

Eh, menar du så som jag har gjort nu, med fem attribut, eller menar du ännu färre, eller på nåt helt annat sätt?
Jag menade inte attributen alls, utan snarare om man ska ha egenskaper av Andra Imperiet-typ istället för trådar, fördelar och så vidare.

Däremot så drar man av ett för varje tråd när man räknar braighet, precis som med karaktärsdrag, som en form av belöningssystem. Jag tyckte att det var ett bra sätt att slippa införa baspoäng. Det är också anledningen till att jag har lagt attributspecialiseringarna under Övriga egenskaper, att man inte ska behöva baspoängen, men att det ändå ska vara lätt räknat på.
Aha. Jag hade totalt missförstått hur det här fungerade, men nu verkar det ju vettigt. :gremlaugh:


Angående magi: jag tror att man dels skulle kunna ha ett standardiserat formelbaserat magisystem, med en massa skolor som går att anpassa till den aktuella världen, och dels ett friare system. Jag har tröttnat på besvärjelsemagi, och tycker att vild, improviserad magi är att föredra i de flesta lägen. Det här är nog ett bra tillfälle att föra in lite sådan.

Angående Trudvang: det är viktigt med regler för hur man slåss med stora monster. Sedan måste man ha något slags system för maktböner också, men eftersom de mest är ytterst standardmässig prästmagi bör man nog klara sig med det ordinarie magisystemet, åtminstone om det blir tillräckligt brett.

Angående strid: har du tänkt dig att inkludera taktikkort? Jag tycker det vore en bra idé, åtminstone som ett alternativ.


/Dimfrost
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tekniker

Nja, så konstigt är det inte. Egentligen behöver man någon sorts dvärgar för att riktigt motivera det, och alla hatar väl dvärgar? Därmed är det ingen som egentligen bryr sig. Jag menar alltså att man klarar sig med bara Kroppskontroll i de allra flesta fall.
Behövs inte alls några dvärgar för det. Bara snubbelbenägna tekniker! :gremgrin:

Men allvarligt talat så är det väl rätt långsökt att koppla ihop talang för att snickra, segla och mecka med motorer med talang för att smyga, klättra i träd och göra akrobatiska konster? Det var det jag menade med att det var jättekonstigt.

Jag menade inte attributen alls, utan snarare om man ska ha egenskaper av Andra Imperiet-typ istället för trådar, fördelar och så vidare.
Andra Imperiets Egenskaper har verkligen sina sidor. De har väldigt trevliga narrativa kvaliteter, men samtidigt är de ett ganska trubbigt instrument, i och med att man hanterar vitt skilda sorters egenskaper hos karaktärer på samma sätt. Det är inte givet att nattsyn eller klor & tänder fungerar så bra som incitament för äventyr, och att tvinga in sådana egenskaper i den plothookmallen som gäller för Shi2-Egenskaperna blir bara konstigt. Och samtidigt vill man inte i ett sånt här fantasysystem att sådana särskilda förmågor ska trilla mellan stolarna, som man kan tillåta att de gör i Andra Imperiet, som ju inte alls ska vara så braighetsfixerat som man åtminstone vill tillåta i det här sammanhanget.

Angående magi: jag tror att man dels skulle kunna ha ett standardiserat formelbaserat magisystem, med en massa skolor som går att anpassa till den aktuella världen, och dels ett friare system. Jag har tröttnat på besvärjelsemagi, och tycker att vild, improviserad magi är att föredra i de flesta lägen. Det här är nog ett bra tillfälle att föra in lite sådan.
Absolut! Några förslag på hur den skulle se ut? Som sfärerna i Mage? Som inriktningarna i Generica? Eller nåt helt annorlunda?

Stora monster är väl inget problem? Man har ju egenskapen Storlek! :gremlaugh:

En elefant eller mindre drake skulle väl ha typ+10, som exempel. Fast det kan nog bli svårt att göra skada på så stora varelser. Man kanske kan säga att man kan komma undan en del av målets storleksbonus på stryktålighetsslaget om man lyckas pricka en känslig punkt.

Taktikkorten skulle jag absolut vilja ha - det känns inte som T10 utan dem! - men jag har inte frågat Krille om jag får använda dem. Jag tror inte att de är med i de fria T10-resurserna, så då måste jag ha licens för det.

Simon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tekniker

"Taktikkorten skulle jag absolut vilja ha - det känns inte som T10 utan dem! - men jag har inte frågat Krille om jag får använda dem. Jag tror inte att de är med i de fria T10-resurserna, så då måste jag ha licens för det."

Nej, taktikkorten finns inte i de fria resurserna (än), men du kan ju skriva motsvarande regler med egna ord. Eller så kan du ju fråga. Eller så kan du använda reglerna för kortlös strid som jag lade upp i wikin (och du behöver inte ens fråga - du får använda den i alla fall).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Tekniker

Men allvarligt talat så är det väl rätt långsökt att koppla ihop talang för att snickra, segla och mecka med motorer med talang för att smyga, klättra i träd och göra akrobatiska konster?
I rätt miljö är det inte det. Vissa av sakerna du tar upp borde kunna ligga under Mental förmåga, om man inte tycker att det har med smidighet att göra. I Terone har jag inte Handlag som ett attribut, men däremot Begåvning (=kreativitet och konstnärlighet), som tillsammans med Intellekt avlastar Balans (=kroppskontroll, smidighet).

Andra Imperiets Egenskaper har verkligen sina sidor. De har väldigt trevliga narrativa kvaliteter, men samtidigt är de ett ganska trubbigt instrument, i och med att man hanterar vitt skilda sorters egenskaper hos karaktärer på samma sätt. Det är inte givet att nattsyn eller klor & tänder fungerar så bra som incitament för äventyr, och att tvinga in sådana egenskaper i den plothookmallen som gäller för Shi2-Egenskaperna blir bara konstigt. Och samtidigt vill man inte i ett sånt här fantasysystem att sådana särskilda förmågor ska trilla mellan stolarna, som man kan tillåta att de gör i Andra Imperiet, som ju inte alls ska vara så braighetsfixerat som man åtminstone vill tillåta i det här sammanhanget.
Du kan nog ha rätt. I tråden där jag blev övertygad om Andra Imperiet-systemets förträfflighet handlade det om att jag behövde ett egenskapssystem till Terone. Till slut nöjde jag mig med att lassa över saker som nattsyn och klor på färdigheter, liksom allt annat som inte ens med lite god vilja kan anses vara äventyrstrådar/plothooks. Jag tyckte den lösningen var helt okej, men jag inser också att den kanske inte passar lika bra i T10 Fantasy.

Några förslag på hur den skulle se ut? Som sfärerna i Mage? Som inriktningarna i Generica? Eller nåt helt annorlunda?
Vet inte. Nu har jag inte kollat på Generica alls än :gremblush:, eftersom det släpptes när jag satt i sommarstugan med modem, och sedan har det inte blivit av. Men alla fria magisystem påminner väl till en viss grad om Mage, liksom även Ars Magica. Ett fritt magisystem i Trudvang har jag funderat på lite löst, men utan att komma till något konkret resultat. Jag har för mig att det finns några vettiga diskussioner i ämnet att läsa igenom här; jag ska ta och söka lite när jag känner att jag orkar. :gremsmile:

Stora monster är väl inget problem? Man har ju egenskapen Storlek! :gremlaugh:
Ja, jag tänkte mest på att man måste se till att den egenskapen verkligen leder till rätt känsla när man slåss mot stora monster. Jag antar att det kommer att handla mycket om att banka på monstret en massa gånger så han får en kasse Omtöckning, och sedan försöka få in en nådastöt.

Och anledningen till att jag tog upp taktikkorten är att de ju inte ingår i Västmark. Därmed är de ingen självklarhet, även om jag också diggar dem.


/Dimfrost
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Tekniker

I Terone har jag inte Handlag som ett attribut, men däremot Begåvning (=kreativitet och konstnärlighet), som tillsammans med Intellekt avlastar Balans (=kroppskontroll, smidighet).
Vilket är ett utmärkt exempel på genrestyrd egenskapsuppsättning! Och det är något av det finaste vi har i den här branchen, skulle jag vilja säga... :gremgrin:

Till slut nöjde jag mig med att lassa över saker som nattsyn och klor på färdigheter, liksom allt annat som inte ens med lite god vilja kan anses vara äventyrstrådar/plothooks.
Inte bra, om du frågar mig. Färdigheter är saker man kan, som man kan träna på eller studera eller har lärt sig på andra sätt. Att placera rikedom/likviditet bland färdigheter är på gränsen, men fungerar därför att det förbättras (och försämras) som färdigheter, men dedicerade erfarenhetspoäng.

Jag ser ingen poäng att vara alltför puritanistisk när det gäller vilken sorts egenskaper som ryms inom olika ramar. Om nån har klor räcker det väl med att notera att han har klor, precis som man beskriver personens längd eller hårfärg. Samma med nattsyn, så klart.

Vet inte. Nu har jag inte kollat på Generica alls än , eftersom det släpptes när jag satt i sommarstugan med modem, och sedan har det inte blivit av. Men alla fria magisystem påminner väl till en viss grad om Mage, liksom även Ars Magica. Ett fritt magisystem i Trudvang har jag funderat på lite löst, men utan att komma till något konkret resultat. Jag har för mig att det finns några vettiga diskussioner i ämnet att läsa igenom här; jag ska ta och söka lite när jag känner att jag orkar.
Så fort du har spånat så släng upp lite punkter här, så får vi dryfta det (jag gör detsamma, så klart!).
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Akilles till T10 Fantasy

Har just sett Troy, och slängde ihop Akilles som rollperson till T10 Fantasy.

Here goes!

Akilles Peliden (Nivå: Hjälte)

Handlag: ±0
Kroppskontroll: +4 (Precis)
Fysik: +2 (Stark)
Social förmåga: -2 (Karismatisk)
Mental förmåga: -2 (Viljestark)

Storlek: ±0

Äregirig (Karktärsdrag)
Otyglad (Karktärsdrag)
Stolt (Karktärsdrag)
Status (Resurs)
Följeslagare (Resurs)
Krigsveteran (Särskild förmåga)
Oövervinnelig (Särskild förmåga, ger +2 på alla stridsfärdigheter så länge han är inspirerad att vinna)
Osårbar (Särskild förmåga, ger -2 på alla motståndares försök att skada honom)

Spjut +6 (Mot långa vapen, kast, långt kast, sköldmur)
Svärd +6 (Mot långa vapen, mot medellånga vapen, fel hand)
Sköld +6 (Mot långa vapen, mot medellånga vapen, mot pilar, mot kastvapen, sköldmur)
Obeväpnad strid +4 (mot korta vapen, mot medellånga vapen)
Manövrer +4 (Manövrera ut motståndare)
Taktik +4 (Sköldmur)
Bågskytte +4
Motstå smärta +4
Marsch +2 (språngmarsch)
Köra vagn +2 (Stridsvagn)
Envishet +2
Segla +2

Ja, så här bra blir man om man är nivån Hjälte.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Tekniker

Färdigheter är saker man kan, som man kan träna på eller studera eller har lärt sig på andra sätt. Att placera rikedom/likviditet bland färdigheter är på gränsen, men fungerar därför att det förbättras (och försämras) som färdigheter, men dedicerade erfarenhetspoäng.
Man skulle kunna hävda att du är fast i gamla ramar också. :gremsmirk: Om jag benämner kategorin "färdigheter" istället för färdigheter, håller du med då? Visserligen är det inte helt säkert än, men jag tror nog att jag kommer att använda den här uppdelningen.

Så fort du har spånat så släng upp lite punkter här, så får vi dryfta det (jag gör detsamma, så klart!).
Förvänta dig inte för mycket; jag är notoriskt dålig på att producera text inom en vettig tidsrymd.


/Dimfrost
 
Top