Krille
Super Moderator
I senaste inkarnationen av T10-systemet har spärrar och pressningar tillkommit i handlingsresolutionen. Normalt sett är handlingsresolutionen en T10 + en färdighet + ett attribut ≥ svårighet.
Spärrar innebär att man slår fler T10, en extra per spärr, och väljer den sämsta. Pressningar innebär att man slår fler T10, en extra per pressning, och väljer den bästa. Spärrar och pressningar får man vanligen från prylarnas egenskaper. Dubbla maskingevär pressar anfallsslag, Roterande stjärnmotor spärrar utmanövreringsslag, etc. Det är möjligt att stacka flera spärrar eller flera pressningar i ett slag.
Som det nu är så trumfar spärrar alla pressningar. Har jag exempelvis två spärrar och tre pressningar så struntar jag i pressningarna, och slår två extra tärningar utöver standardtärningen och väljer den sämsta. Det vill säga, har man minst en spärr så får man inte använda pressningar alls.
Alternativet är att de kvittas mot varandra. Har jag exempelvis två spärrar och tre pressningar så kvittas de och har en pressning kvar, så jag slår en tärning utöver standardtärningen och väljer den bästa.
Min magkänsla säger att om spärrar trumfar pressningar så kan det lätt bli elakt (inte nödvändigtvis en nackdel - spärrar är till för att kännas), men om spärrar och pressningar kvittas mot varandra så är det lite för lätt att köpa sig fri.
Men vad säger ni?
Spärrar innebär att man slår fler T10, en extra per spärr, och väljer den sämsta. Pressningar innebär att man slår fler T10, en extra per pressning, och väljer den bästa. Spärrar och pressningar får man vanligen från prylarnas egenskaper. Dubbla maskingevär pressar anfallsslag, Roterande stjärnmotor spärrar utmanövreringsslag, etc. Det är möjligt att stacka flera spärrar eller flera pressningar i ett slag.
Som det nu är så trumfar spärrar alla pressningar. Har jag exempelvis två spärrar och tre pressningar så struntar jag i pressningarna, och slår två extra tärningar utöver standardtärningen och väljer den sämsta. Det vill säga, har man minst en spärr så får man inte använda pressningar alls.
Alternativet är att de kvittas mot varandra. Har jag exempelvis två spärrar och tre pressningar så kvittas de och har en pressning kvar, så jag slår en tärning utöver standardtärningen och väljer den bästa.
Min magkänsla säger att om spärrar trumfar pressningar så kan det lätt bli elakt (inte nödvändigtvis en nackdel - spärrar är till för att kännas), men om spärrar och pressningar kvittas mot varandra så är det lite för lätt att köpa sig fri.
Men vad säger ni?