Nekromanti Tabellrasism

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En del spel har tabeller. Så fort nån säger tab.... så får de 20 kg bly i skallen. Fast det finns väl olika nivåer av tabeller. Antag att en tabell ser ut så här:

Lätt +3
Normalt 0
Svårt -3
Jättesvårt -6
GRYMT svårt -9

osv

Då är det ju itne svårare än treans tabell. DEN kan ni väl inte ha nåt emot? Krille har nån gång sagt att då man inte behöver skriva det i en tabell (som treans tabell?) så ska man skriva det i brödtexten. Det är väl en estetisk fråga mer än en fråga om tabeller så då hamnade vi ju utanför kärnan.

Summasumarum: Om enkla tabeller blir en del av spelet har jag inget emot dem. Om flera komplexa tabeller blir en del av spelet, alternativt många många enkla så har jag emot dem!

Big Marco

Läskig
Jag tror inte att någon har direkta problem med enkla tabeller som sammanfattar enkla regler. Det som de flesta ogillar är referensregler (inkl. tabeller) som gör att spelet stannar upp.

De som gillar berättandet mest störs av detta. De som gillar spelmekaniken i rollspelet störs oftast inte alls av referensuppslagningar.

Själv ligger jag mittemellan. Jag har inget hat mot varken tabeller eller referensuppslagningar under spel, men det får vara med en viss måtta.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Problemet är tabeller som man måste använda under spelets gång, som skadetabeller i MERP eller allvarliga skador i Eon. En tabell som listar svårighetsgrader eller modifikationer är något helt annat, eftersom den inte måste användas hela tiden. En tabell av den typ du visar upp ger ju bara riktlinjer -- det är inget man slår upp varje gång man ska slå ett färdighetsslag.

Tabeller är alltså bra så länge man inte behöver använda dem under spel annat än i ett fåtal undantagsfall.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vi är av samma skrot och korn på den punkten och de där insikterna var väl något av de som fick mig att att konvertera från klassisk BRP till modernistisk BRP. (Klassisk BRP är dock bra för 1) 11 åringar som vill prova första gången och det är bra att de vill och 2) rent nostaligksa skäl.

Krille

Super Moderator
Krille har nån gång sagt att då man inte behöver skriva det i en tabell (som treans tabell?) så ska man skriva det i brödtexten. Det är väl en estetisk fråga mer än en fråga om tabeller så då hamnade vi ju utanför kärnan.
Det jag menade var små fjanttabeller, typ den här:
<table border=1><tr><td>1T10</td><td>Hänthet</td></tr><tr><td>1-9</td><td>Högerhänt</td></tr><tr><td>10</td><td>Vänsterhänt</td></tr></table>

Jag tycker att tabeller ska användas när det är lättare att hitta information i en tabell än i brödtext, inte varje gång man kan tabulera data.

I regler tycker jag att tabeller är det mest tidsödande som finns, så i tidskritiska moment så tycker jag inte att man ska ha tabeller alls. Addition och jämförelser ftw!

Rising

Vila i frid
Antag att en tabell ser ut så här:

Lätt +3
Normalt 0
Svårt -3
Jättesvårt -6
GRYMT svårt -9
Det där är inte en tabell, enligt mig. Det där är information som kan presenteras snyggt i en textruta.

Tabeller är sånt som inte kan abstraheras till enkla matematiska funktioner.

Rickard

Urverk speldesign
Kan alla tabeller skrivas på rollformuläret, så har jag inget emot dem, även om de skulle användas regelbundet under spel. Tabeller är jättebra för att upp visa data på ett tydligt sätt, men jag gillar inte tabeller som har någon slumpmekanism och som dessutom måste används under spelets gång. Se dock första meningen. Många tabeller kan dessutom sammanfattas i matematiska formler (vilket de borde göras).

/Han som vill ha snabbhet som ändå ger mycket information i sina system

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nja matematiska formler tar väl längre tid än att läsa i rad 15 vad som händer?

Rickard

Urverk speldesign
Nja matematiska formler tar väl längre tid än att läsa i rad 15 vad som händer?
Om det kräver längre tid, så har man gjort ett för (mig) omständligt spel. :gremsmirk:

/Han som skrev sådär för att gillra en retorisk fälla

Zire

Swashbuckler
Tabeller kan ju vara både bra och dåliga.

Träfftabellen i DoDT t.ex. gillar jag inte. Den används typ hela tiden i strid, under tidskritiska moment och den är ganska jobbig att memorer (då vi inte spelar så ofta). Spelarna har dock tabellen på sina formulär vilket snabbar upp, men helst skulle jag vilja få tummen ur och göra en T20 där träfftabellen är inskriven.

Tabellen för kritiska skador gillar jag däremot bättre. Den används sällan och i moment som ändå har stannat upp striden. Samt att resultaten i tabellen är ganska beskrivande och svåra att göra matematiska.

Men två typer av tabeller som jag ogillar är:
1) Slumptabeller där alla resultat inte alltid kan användas. Därför fungerar slumptabellen för exceptionella karaktärsdrag bra, eftersom det är första tabellen när man skapar rollpersoner och resultatet krockar inte med någonting. Slumptabellen för framgång är däremot bä, då det är den sista tabellen som används och den kan ändra hela bilden av rollpersonen. (Därför använder vi den aldrig.)
2) Tabeller som lika gärna hade kunnat vara en formel. Den klassiska motståndstabellen är en sådan. Den är stor och onödig. Slå 10 minus differensen är betydligt enklare (kanske inte i skrift, men när man ska använda den behöver man knappt räkna). Lathunden för beräknandet av höjning är ok, då formeln inte är helt enkel om man ska höja stora steg, dessutom används den inte i ett kritiskt ögonblick på nått sätt.

Något jag däremot gillar är tabeller som räknar upp modifikationer och liknande och på det viset gör saker och ting tydligare. Jag skulle t.ex. inte vilja ha en klassisk utrustningslista i brödtextformat.

- Zire, som tog dramatiska timmar på sig att skriva detta inlägg (mestadels beroende på skrik, matvägran och plötsligt sovande som isolerade pappa från datorn).

Feuflux

omjonasson.se
...användas regelbundet under spel...

Det är förstås så att det är skillnad på tabeller som används en gång under karaktärsskapandet (typ särskilda förmågor i gamla DoD) och tabeller som måste användas under pågående spel (typ träffområdestabeller som man vanligtvis lär sig rätt kvickt eller fummeltabeller som måste fram ibland).

Det jobbiga blir ju när en tabell måste användas oftare än fummeltabellen och är svårare att lära sig än träffområdestabellen. Då får man fråga sig vad man är ute efter. På forumet nu för tiden är det väldigt inne med minimalism (känns det som iaf) men vill man ha ett spel med detaljregler för att kunna få blodförgiftning efter att ha träffats i vänster öra av en pil från en förhäxad ryttarbåge så hey, kör på. Men skriv då ut tabeller som används nonstop för att bläddra fram och tillbaka i en regelbok efter viktig info är inget att ha.