Nekromanti Tager du denna.....

walium

Ganska töntig, faktiskt
Starkt inspirerad av Herr Nils senaste artikel startar jag nu en tråd om samma ämne här på forumet. Det känns som om det vore elakt att inte låta alla smarta människor som vistas här få bidra med sina kunskaper och åsikter.

Varför är äktenskapet och familjen ofta(men inte alltid) förvandlad till någon slags bakgrundssurr i de flesta rollspel? Hur mycket betydde dessa instutioner för den medeltida människan? Vilka regler, traditioner och krav fanns det kring äktenskapet under medeltiden? Hur accepterat var det egentligen med utomäktenskapliga barn eller giftermål uppåt eller neråt på samhällsstegen?

Låt diskussionen begynna!

zuntona

Swordsman
Vet inte hur det var på medeltiden men i mitt rollspel så tänkte jag att i dom flesta länder får alla gifta sig med varandra oavsett stånd. Men om kvinnan har högre stånd än mannen blir hon ofta uttstött av sina egna. Vad gäller barn utanför äktenskapet så anser dom flseta att det är fel. Det finns alltid undantag som vissa stammar som aldrig håller koll på vem som är fadern till ett barn.

Pale Imp

Swordsman
Tager du denna godis utan att fråga!

Varför är äktenskapet och familjen ofta(men inte alltid) förvandlad till någon slags bakgrundssurr i de flesta rollspel?

Familjen var onekligen en av de viktigaste aspekterna av livet under medeltiden. Så varför rollspelas inte därefter?
Jo, för att många rollspelare är i den ålder där man väljer att bryta med sina föräldrar för att försöka skaffa sig en egen identitet. Självklart påverkar detta rollen i rollspelandet. Man håller familjen på avstånd.
En annan anledning är nog att lika stor vikt på familjen som fästes under medeltiden inte kan spelas i rollspel (eftersom det skulle bli ointressant). Hur skulle ni tycka att det var om ni spelade den kända hjälten Rhaltor och tvingades hugga vet i 3 timmar åt mormor hulda?.
Man måste nog (när man börjat mogna lite =P) väga realitet mot fantasi där för att kunna få ut något av att rollspela.

Mask_UBBT

Hero
Re: Tager du denna godis utan att fråga!

"Jo, för att många rollspelare är i den ålder där man väljer att bryta med sina föräldrar för att försöka skaffa sig en egen identitet. Självklart påverkar detta rollen i rollspelandet.
Man håller familjen på avstånd."

Hehe, inte i mitt fall... Min första rollspelsgrupp bestod av mej, ett par kompisar, min bror och mina föräldrar/images/icons/smile.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Min första rollspelsgrupp bestod av mej, ett par kompisar, min bror och mina föräldrar"

Hur tusan fick du med dina föräldrar på det hela? Spelar ni fortfarande tillsammans?

Mask_UBBT

Hero

"Hur tusan fick du med dina föräldrar på det hela?"

Skitenkelt! Skaffade välutvecklade alkoholproblem vid 13, och plötsit var mina föräldrar överlyckliga varje fredag de visste var jag varnågonstans.../images/icons/wink.gif

Fast föräldrar brukar i regel vara glada så fort deras ungar vill spendera tid med dem överhuvudtaget...

"Spelar ni fortfarande tillsammans?"

Tyvärr inte, jag förlorade kontakten med en av nämnda kompisar, och det blev lite att rollspelsgruppen "tynade bort..."/images/icons/sad.gif

/Mask