Nekromanti Tagga/tipsa stämningsmusiken!

ripperdoc

Myrmidon
Jag är säker på att många här flitigt använder stämningsmusik när de spelar. Själv har jag tusentals låtar som mer eller mindre bara har införskaffats för att vara bakgrundsmusik till rollspel. Haken är - hur hittar man musik som passar för en viss scen/stämning/scenario/genre? Man "taggar" låtarna, d.v.s. skriver ord som "skog, mäktig, strid" till en sång. Tidigare gjorde jag det i ett Excel-ark, men det blev snabbt bökigt. Numer använder jag iTunes som har stöd för detta (skriv in taggarna i kategorin Groupings så är de sökbara). Jag kan nu skriva "strid" och omedelbart få en playlist med stridslåtar. Dessutom kan jag lägga in en beskrivande kommentar i Comments-fältet.

Det är dock ett jäkla härke att tagga tusentals låtar, framförallt är det svårt att komma på alla bra taggar till en viss låt/album. Så därför utmanar jag er att lista några bra album eller låtar, och vilka taggar/ord som passar. Vilka känslor frambringar låten? Vilka rollspelsgenrer passar det till? Vilka scener? Hämndmusik, kärlek, strid, etc? För att starta det hela drar jag till med några från mitt musikbibliotek (engelska taggar):

Nusrat Fateh Ali Khan, spår 12, "Taboo", från Natural Born Killers: "arab", "destiny", "sorrow". En klagande manssång, mycket etnisk och stämningsfull.

Händel, Hornpipe (from Water Music): "court room, ceremony, ball, 1700s, aristocracy" Mycket klassiskt stycke, perfekt för en omedelbar assocation och introduktion till ett dekadent 1700-talshov. (kom nu inte och säg att Händel var senare än det :gremwink: )

Hans Zimmer and James Newton Howard, spår 10, "Molossus" från Batman Begins: "battle, drama, desperation". En av många mycket mäktiga spår från Batman Begins.

Clint Mansell, Kronos Quartet, spår 29, "The Beginning of the End" från Requiem of a Dream: "crazy, stress, bizarre".Ger en rysning till alla som lyssnar, och en extra till dem som sett filmen. Kanske för starka associationer, men mkt stressande.

Györgi Ligeti, spår 1, "Musica Ricerata, II", från Eyes Wide Shut: "doom, piano, silence, wait, foreboding". Långsamt, disharmoniskt knackande på ett piano: att saker bådar illa är uppenbart när man hör detta.

Nåja, det är några. Stämningsfull musik att ha för dramatiska scener i vilket fall :gremsmile: Kanske är jag för petig i min jakt på det perfekta rollspelssoundtracket?

P.S Kom på att man ganska enkelt kan dela med sig av sina taggar via last.fm, haken är att man nog måste föra dit dem manuellt :gremtongue: D.S

seinet

Swashbuckler
Jag har för mig att det var någon här på Rollspel.nu som hade gjort en musikspelare där man kunde binda tangenterna till vissa låtlistor. Ifall något liknande gjordes igen så skulle man säkerligen kunna få en minimal mp3-spelare där man fick fram diverse knappar för olika sorters stämningmusik.

Tänk er bara en liten list ovanför startmenyn (eller i startmenyn) med knappar som [Strid][Flykt][Kusligt] etc där man bara behöver klicka på en av dessa knappar så spelar programmet upp en av de låtarna som finns upplagda i listan över respektive kategori.

/Seinet Wintermute - Tror även intresset för någon sådan musikspelare finns även utanför rollspelskretsar.

krank

Går ondskans ärenden
Jag har för mig att det var någon här på Rollspel.nu som hade gjort en musikspelare där man kunde binda tangenterna till vissa låtlistor.
Jag har byggt en sådan. Olyckligtvis är min server för närvarande under DoS-attack, vilket gör det en smula svårt att få ut verket.

Den som är intresserad kan dock skaffa sig programmet, som heter Tempest, genom att maila mig på krank snabela catholic.org

Jag ser dock själv inte nyttan med just taggar... Min musik är redan ordentligt kategoriserad i kataloger och underkataloger efter upphovsman, år och skiva... Men så har jag rätt bra koll på vad jag vill ha, också. är heller inte särdeles förtjust i just musdrivna interfaces till program för att spela musik under möten - hela poängen för mig är att man kan sitta med enbart tangentbordet i knät, datorn någon annanstans, och inte bli störd av att det står en dator i närheten.

Å andra sidan har jag ofta rätt exakt uppfattning om vilken låt jag vill använda mig av, och spenderar ofta timmar innan spelmöten för att hitta alldeles precis perfekt låt för rätt tillfälle och scen... =)

//Krank, en smula OOT

Erik_N

Warrior
Last.fm kanske?

Skulle kunna använda Last.fm till det hela, fast det är väl en viss nackdel att inte ha sin tag-lista till hands lokalt ibland. Däremot har man fördelen att många taggar redan har skapats för en mängd låtar, så ofta kan man välja och vraka om man inte vill skapa sina alldeles egna.