Nekromanti Taint

Tråden om det mytiska Partisanrollspelet fick mig att tänka på en gammal rollspelsidé som har svalpat runt i skallen på mig under flera år. Det har liksom inte blivit mycket av det hela, men jag tänkte ändå pitcha en del av den väldigt lösa premissen för spelet:

https://www.dropbox.com/s/rdbm8x0hf7...empel.pdf?dl=0

Det är skrivet på engelska, då tanken ursprungligen var att jag skulle skriva allt på engelska, men om jag skulle någonsin skulle orka fortsätta med det, så skulle nog svenska vara mycket smidigare. När jag skapade pdf:en idag så fick jag också lite tankar på olika arketyper man kunde lira, se nedan. En liten detalj värd att nämna är den traditonella hälsningen bland skötsamma Haven-invånare är att man formar ett handhjärta och yttrar frasen "Kärlek och Hopp":

Knegaren
"Mina första veckor på ekonomiavdelningen var fantastiska. Jag älskade att hålla på med databaser och kalkyler. Vår avdelningschef Mr. Morgan, en gråhårig äldre gentleman, höll i varje morgonmöte och var noga med att ge oss alla uppmuntran och beröm. Alla möten avslutades naturligtvis med att vi gjorde våra handhjärtan. Kärlek och Hopp. Kärlek och Hopp. Kontorslandskapet var en ljus, välventilerad och harmonisk oas. Alla arbetade efter egen förmåga. Alla var glada att kunna dra sitt strå till stacken. Men så var det den där bleksvettige Mr. Roberts, en nervös och gänglig man som envisades med att dra mig i skjortärmen för att pocka på min uppmärksamhet. Det gjorde han bara under de få tillfällen vi var ensamma i hissen tillsammans. Och hans berättelser sen...vårt första hissmöte började med att han insisterade på att siffrorna inte stämde - att något var lurt. Jag var helt oförstående. Vad var det med honom? Var han sjuk på något sätt? Sedan eskalerade det för varje olycksamt hissmöte. Jag började försöka undvika honom så gott det gick. Men sent en kväll så hamnade vi ensamma i hissen igen. Mr. Roberts tryckte på Stopp-knappen och kom med den mest mardrömslika berättelsen jag någonsin har hört i mitt liv. Jag vill inte ens tänka på vad han sa innan han tryckte igång hissen igen. Han hälsade inte ens med handhjärta som vanligt folk. Kanske var han en av de där anarkisterna eller foliehattarna man hade hört talas om på nyheterna? Eller...tänk om han var en av De Befläckade som nu tagit människohamn bara för att plåga mig med sina vidriga berättelser? Jag vet inte. Jag borde nog ha tagit upp det med avdelningschefen redan efter första hissmötet. Tursamt slapp jag bekymra mig mer - Mr. Roberts hade nämligen blivit outsourcad till ett annat företag redan dagen därpå. När jag anlände till morgonmötet så såg jag att de hade städat ur hans skrivbord. Nu är allt lugnt på jobbet igen. Nu kan jag andas ut och jobba på som vanligt. Kärlek och Hopp. Kärlek och Hopp."

Själva rollspelet handlar i själva verket för RPna att upptäcka de där utomjordingarnas verkliga syfte (likt tv-serien V). Spelet är en blandning av 1984, V, V för Vendetta, Judge Dredds megastäder och den Förbannade Jorden, Mad Max, Equilibrium, The Terminator, Hardware, Jehovas Vittnen/andra hjärntvättarsekter och Marvel. Det sista har med De Befläckade, de är helt enkelt mutanter och genexperiment likt X-men och Fantastic Four. Ute i de förbjudna zonerna så måste de både tampas med barbariska krigsherrar och utomjordslig högteknologi i form av mördarrobotar, drönare och liknande.