Nekromanti Take... Whoot? [D&D3.5 - OGL d20]

solvebring

Superhero
Tjosan!
Tänkte bara på detta med Take 10 och Take 20.
Hur fungerar det?
Jag menar, är det inte lika bra att bara låta den aktuella karaktären lyckas direkt, varför är det viktigt att just take 10 eller take 20?
Jag tror inte riktigt jag förstått innebörden av att detta?

Sedan så tänkte jag på: Är det någon som lagt märke till om 1 automatiskt är misslyckande och 20 automatiskt lyckat vid andra situationer än vid attacker och saves?
I skillskapitlet under "How to use skills" (har jag för mig) står det nämligen att 1; automatiskt misslyckande och 20; automatiskt lyckat enbart gäller vid saves och attacker... Well, finns det några andra undantag?
... Tänkte bara för D&D kan ju vara lite plottrigt. Det är ju inte så noga med rubriker och styckesindelningen alla gånger, utan ibland rymmer ett stycke väldigt mycket information. Har märkt att det är lätt att missa vissa detaljer ibland.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
solvebring said:
Jag menar, är det inte lika bra att bara låta den aktuella karaktären lyckas direkt, varför är det viktigt att just take 10 eller take 20?
Du kan ju fortfarande misslyckas, om svårigheten är för hög, även om du tar 10 eller 20, så det är inte riktigt detsamma som ett autolyckande.

Ta 20 kan du dessutom bara göra om ett misslyckande inte innebär någon risk. Du försöker och försöker, om och om igen tills du lyckas. Du kan alltså inte ta 20 när du försöker hoppa över ett bråddjup – för om du misslyckas kan du inte försöka igen. Dessutom tar handlingen 20 gånger så lång tid som normalt.

Typexemplet för när man använder ta 20 är när striden är över och rollpersonerna noggrannt letar igenom monstrens håla efter phat loot. Då är det bara att ta det högsta värdet i Search + 20 och jämföra med DC för alla gömda prylar. Allt med DC högre än resultatet förblir ohittat, allt annat inte.

Ta 10 kan du göra under lugna förhållanden, när du inte är stressad. Om du ska klättra nerför ett rep under goda förhållanden behöver du inte slå tärning utan bara lägga 10 till ditt färdighetsvärde. Om repet däremot är såpat och brinner, och elaka kritter skjuter prick på dig när du försöker klättra – ja då kan du inte ta 10 utan måste slå tärningen som vanligt.

Jag brukade använda ta 10 så här:

OM lugna förhållanden råder OCH rollpersonen skulle lyckas med 10 + färdighetsvärde SÅ lät jag den lyckas automatiskt ANNARS fick spelaren slå tärning.

Det snabbade upp spelet lite grann.

Bjorn

Hero
solvebring said:
Tjosan!
Tänkte bara på detta med Take 10 och Take 20.
Hur fungerar det?
Jag tror inte riktigt jag förstått innebörden av att detta?
Hela poängen med ta Tio och ta Tjugo reglerna är ju just för att veta NÄR spelledaren bör låta rollpersonerna lyckas automatiskt. Och också att spara in på onödiga tärningsslag.

Några exempel:

Ett stenblock blockerar en väg i en dungeon och kräver ett DC20 STR check för att flytta på. Kommer karaktärerna dit och vill förbi när tiden är kritisk t.ex. i strid så är det självklart av intresse att slå (varje runda) tills man fått undan stenushlingen. Om man däremot kommer dit och kan försöka baxa undan stenen i lugn och ro kan man enkelt använda ta tjugo regeln för att konstatera att en rollperson med STR 10 eller högre så småningom får undan stenen.

Karaktärerna har "downtime" mellan två äventyr och någon vill göra något med en craftfärdighet, t.ex. Syra eller nått vapen eller whatever. Då kan man använda ta tio regeln till att helt enkelt räkna ut vilken progress som görs.

Det är också ibland vettigt att använda ta tio regeln för vad NPC'er har gjort "utanför bild". Om RP t.ex. kommer till ett område där fiender finns gömda slår jag normalt sett inte hide för dessa utan plussar bara på tio på deras hide skill för att se vilken difficulty RP får på spot.

/Bjorn

solvebring

Superhero
Okej.
Tack för alla svar. Det förklarade en hel del.
Om jag fattat rätt...

Summering av min uppfattning:
Om förhållande är lugna så kan man utföra saker med automatiskt 10 i grund. Alltså, istället för att rolla kör man 10 + skill?

Och, om förhållanden är väldigt lugna, och att man helt utan risk eller vidare negativa konsekvenser önskar göra något så kan man få ta 20 + skill istället för att rolla, dock blir actiontiden x 20?