Nekromanti Taktikkort? Fonkar de?

Belsebubben

Veteran
Joined
22 Oct 2002
Messages
35
Location
Norrköping
Laddade ner taktikkorten från julkalendern och tog mig en titt på dem. Det verkar kunna funka, och ge snabba inlevelsefulla strider. Detta berättade jag för mina spelare och frågade om vi skulle testa. Jag fick ett rungande NEEEEJ till svar. En av dem sa att allt som hade med kort att göra påminde om magic som han hatade mad hela sin själ. Men det största motståndet fick jag pga att spelarna förlorade alla sina (enligt dem) hårt förtjänade stridskonster. För om jag förstått det rätt, så försvinner alla tekniker o momentspecialiseringar inom stridskonsterna.

Nu undrar jag om det är någon därute som har spelat med systemet och har några bra argument för det, så att jag i alla fall kan få dem att testa det. Det går kanske även att behålla teknikerna på något sätt. Utspel kanske ger bättre effekt mot anfallslaget då man är offensiv eller försiktig...
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Jag tror att jag skulle få samma svar fast bara med anledningen: Det är säkert inte kul eller: Jag gillar inte kort eller ingen anledning utan bara nej.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag tycker att dom påminer om sten, sax och påse

Nä, men allvarligt så tycker jag att dom verkade helt okej. Problemet är just stridskonster; det finns ingenting som gör en vapenmästare överlägsen en spejare i strid längre. Jag funderade på att göra en egen uppsättning kort någon gång, men det får bli ett framtidsprojekt.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
SI saknas!

Vilket gör att det inte är någpn skillnad i initiativ mellan slagsvärd och pantflaska.

Annars är det ju ett bra initiativ, ska spela och kolla om det funkar bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: SI saknas!

"Vilket gör att det inte är någpn skillnad i initiativ mellan slagsvärd och pantflaska."

Tror jag det, eftersom initiativ och turordning helt utgår med de där reglerna. Så det är inte att undra på att SI försvann.

Syftet med dem är inte att föra in mer detaljer i Eon. Syftet är tvärtom att föra ut detaljerna och få ett renodlat och snabbt stridssystem, där taktik och psykologi innebär något mer än att få slå fler eller färre tärningar.

Jag kan dock tänka mig att det sticker i ögonen på de som satsat på en massa balla vapen, stridskonster och tekniker, nu när de plötsligt inte har någon nytta av dem. Skit händer. :gremwink:
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,473
Location
Uppsala
Ser bra ut

Nu är jag ingen expert på området eftersom jag inte är bra på Eons regler eller har testat korten. Men det ser ut som att det blir ett klart vettigare system som är mycket mer realistisk när man ser till känslan i striden.

Att initiativ, turordning och märkliga stridskonster försvinner ser jag som ett mycket stort plus. Faktiskt så fixar det dom puckar som varit största hindret för mig att spela spelet (ja, jag är lite fixerad vid att stridssystemet måste vara bra :gremsmile:).

Men som sagt så är jag inte tillräckligt insatt egentligen utan detta är bara känslan jag fått. Jag hoppas att jag ska kunna få lite tid över att testa kortsystemet framöver, men det ser inte lovande ut i allmanackan :gremtongue:.

/Faehrengaust som gillar kort
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Taktikkort? Designfilosofier. Utveckling.

Eftersom jag börjar bli gammal och börjar gilla enkla system mer och mer (ja, jag lovar ,-) så gillar jag idén.

Jag undrar dock över designfilosofin (kalla mig arbetsskadad) bakom korten och dess utformning. Skulle man kunna bygga in fler varianter, som skulle kunna stödja tex specialtränade individer ("stridskonster"), monster med speciella egenskaper osv, och isf hur skulle du rekommendera att man tänker? Jag är för trött för att reverse-engineera det. ,-)

Jag gillar skarpt idéen med kort, speciellt som det underlättar för en SL, det är rakt och ärligt, och spännande.

Jag funderade på att ha en uppsättning sekundera kort som man kan addera till ett lagt kort, som man har som någon slags pott, för att få en edge just vid ett slagskifte, typ en specialattack, en fint, en hjältemanöver osv. Vad tror du om den kopplingen?

Lite som den frivilliga regeln om insikt.

Jag gillar ockå att alla regler står på korten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Poetiskt våld

"Jag undrar dock över designfilosofin (kalla mig arbetsskadad) bakom korten och dess utformning. Skulle man kunna bygga in fler varianter, som skulle kunna stödja tex specialtränade individer ("stridskonster"), monster med speciella egenskaper osv, och isf hur skulle du rekommendera att man tänker? Jag är för trött för att reverse-engineera det. ,-)"

I ett privat brev till en person som frågade över monster och djur så svarade jag att man kunde göra en koppling mellan djurets AGG och uppträdande och djurets taktikval. Det är dock ingenting som jag har funderat närmare på, eftersom jag inte är den sortens spelare som kör med monster.

För att förklara "tänket" bakom systemet så bör jag nästan gå tillbaka till dess ursprung. Tanken med systemet kom till under en kort kampanj Usagi Yojimbo. Usagi utspelar sig i Japan under 1600-talet. Visst, det är ett Japan med animorfa rollpersoner (dvs "talande djur" - Usagi själv är kanin, till exempel), men dofk ett Japan med över sextusen olika formella skolor för svärdsfäktning och konstant tävlan mellan de olika skolorna om vilken stil som är "bäst".

Döm om min förvåning när jag läste igenom spelet och inte hittade regler för stridskonster. Det enda som fanns var färdigheten Kenjutsu (dvs svärdsfäktning) som användes för ungefär allt mellan brödkniv och eldriven förskärare. Det fanns dock en rekommendation om att man skulle namnge sin stridskonst - "Det fallande vattnets skola" låter mycket ballare än "Kenjutsu". Åsså fanns taktikvalen, fast i Usagis tappning inte nödvändigtvis med kort. Det fanns ett litet tips om att man skulle kunna använda färgerna i spelkort som taktikvalsindikator.

Nästa förvåning kom när vi faktiskt spelade skiten. Och det här förtjänar fetstil. Jag har aldrig varit med om bättre stridskonstkänsla än i Usagi Yojimbo! Oavsett hur många balla tekniker och specialregler som har funnits i Drakar&Demoner, GURPS Martial Arts, AD&D, Eon och allsköns andra spel, så har aldrig något slagit Usagi Yojimbo! Det trots att Usagi hade enklare stridskonstregler än alla andra! Det var enkelt, snabbt, konsekvent och framförallt psykologiskt.

Jag stoppade in det i Skymningshem och körde en kampanj där med T10-reglerna och korten. Samma sak där, fast ännu tydligare: Skymningshem körde ju med Eons regelsystem och stridsregler tidigare. Skillnaden var markant! Med T10 och taktikvalskort fick man så oerhört mycket mer stridskonstkänsla än i Eon med stridskonstregler. Det blev precis den jidai geki-känsla som jag var ute efter, men som inte riktigt kom till med Eons regler. Det var också i och med det som jag insåg varför.

Tekniker och specialkort suddar bort fokus. Det tar uppmärksamhet från rollpersonen till siffrorna på rollformuläret. Det handlar inte om rollinlevelse längre, utan blir snarare någon slags Pokemon över det hela - det som spelar roll är om du har rätt plopp på rätt plats på papperet (eller om man så vill, rätt monster i väskan eller rätt kort på hand). Det handlar inte längre om taktik heller, av samma anledning.

Korten lyfte tillbaka uppmärksamheten till spelarna och därigenom till rollpersonerna. När två spelare stirrade varandra i ögonen och lyfte taktikvalskorten som indikation på att de var redo så var bilden där: två kämpar stående i det höga gräset. De lyfter sina svärd, väljer gard, och SWOOOOSH! Korten dängs ner i bordet, kämparna flyger förbi varandra, svärden blixtrar i det svaga solskenet och blodet fläckar gräset i skymningsljuset...

Så sorry. Jag tror inte på idén med extra kort.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag tycker att dom påminer om sten, sax och påse

"Nä, men allvarligt så tycker jag att dom verkade helt okej. Problemet är just stridskonster; det finns ingenting som gör en vapenmästare överlägsen en spejare i strid längre."

Ska man vara realistiskt så tror jag inte att det finns något annat än ren skicklighet som gör vapenmästaren överlägsen spejaren. Spejaren är inte lika bra på att slåss, helt enkelt. Det är det som det handlar om. Sen kan man ju fråga sig om det är önskvärt med den här effekten. Jag tycker att det är det, men jag påtvingar ingen min åsikt.

Men jag ska vara helt ärlig: jag tror inte att systemet i sig gör det någon rättvisa. Att bara läsa reglerna är inte samma sak som att befinna sig i en strid på kniven och veta att allt som står mellan en död rollperson och en död skurk är rätt val av taktikkort. Det är då, när det faktiskt handlar om en spelledare som medvetet försöker överlista dig och du som medvetet försöker överlista spelledaren, istället för att bara ha rätt tekniker och slå höga tärningsslag, som systemets fördelar uppenbarar sig.

Att det sedan råkar vara mer realistiskt än Eons detaljer i övrigt är en bisak. :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Poetiskt våld

Jag har ju trots allt fått min semester beviljad (jag letar fortfarande efter hakan) så jag tror ändå att jag skall fila lite på kort-idéen med lite mer specialkrux. Som du säger - man kanske skall utnyttja det bästa med CCG med rollspel.

Jag har redan ett par idéer. Jag kanske bollar dem med dig i jul någon gång. =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Jag tycker att dom påminer om sten, sax och påse

Att det sedan råkar vara mer realistiskt än Eons detaljer i övrigt är en bisak

Äh! Tolkingsfråga! ,-P
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Poetiskt våld

"Som du säger - man kanske skall utnyttja det bästa med CCG med rollspel."

...tänker du återuppliva vår gamla idé med Neotech som samlarkortspel? "Jag har en ultra-rare träfftabell - med huvud!" :gremwink:

"Jag kanske bollar dem med dig i jul någon gång. =)"

Tja, varför inte? Jag tänker ju till och med fira jul nånstans i Göteborg.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Poetiskt våld

"Jag har en ultra-rare träfftabell - med huvud!"

=) Den är bra ju! Common-tabellen har bara armar och ben med.

Det är liet åt det hållet. Utöver rena FC så funderar jag på att levla (dö, Sture Allén ,-) själva korten något.

Jag och Dan snackar en hel del om stridskonsterna till Vapenmästaren, och har en hel del intressanta idéer - även om de ligger mer i officiella Eon-termer. En sak som mss kommer med är dock att smarta vapenmästare blir bättre än dumskallar. ,-)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Poetiskt våld

Och en stridsdator som räknar ut alla momenten i Eons strid så snabbt att man faktiskt kan tvinga spelarna att fatta sina beslut på så kort tid som en stridsrunda är? :gremgrin:

Skämt åsido, ett av de största problemen jag upplever när stridssystemen blir mer "realistiska" eller i alla fall avancerade är att tiden som spelarna hinner planera blir för lång. Så något som löser den knuten vore ju trevligt...

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag väljer DIG, Belrusnag!

"Utöver rena FC så funderar jag på att levla (dö, Sture Allén ,-) själva korten något."

Jag är mycket skeptisk. Jag tror att det kommer att falla pladask. Kanske går det fortare, men jag tror att det kommer att förta allt psykologiskt/taktiskt från striden, och återigen gå tillbaka till Pokémon-läget. Ha rätt plopp på papperet eller rätt kort på hand så lyckas du. Var är rollspelandet i det?

Dessutom finns det, som jag ser det, mängder med andra nackdelar. En av de viktigaste är att man förlorar hela fördelen med kort: man tappar farten. Har man bara fem kort och samma uppsättning kort till alla så går det fort för spelledaren att iscensätta en strid. Har man femtielva kort och måste sätta ihop en egen lek så fort man träffar på någon någorlunda kunnig person så skulle i alla fall jag få krupp som spelledare. Det är illa nog med att Eon har så maffemycket värden att hålla reda på för spelledarpersoner att det är snudd på omöjligt att improvisera - jag vill inte avbryta spelet bara för att sätta ihop en speciallek åt en spelledarperson också.

Jag kan tänka mig tre fördelar med vad du tänker på, och inget av dem har med rollspel att göra.

1) Det skapar en hel linje med koola prylar som man kan sälja och därmed tjäna pengar på.
2) Det ligger i linje med det detaljistiska Eon med regler för svettiga svärdsfästen (dvs precis den sak som kortsystemet är till för att ta bort).
3) Det skulle lätt kunna bli ett separat koolt kortspel som man också kan tjäna pengar på.

Medan du ändå funderar på saken, leta reda på Brawl, från Cheap Ass Games. Man behöver inte mängder med kort för att skapa ett intensivt, taktiskt och fullkomligt snorkul stridsspel. Jag kan demonstrera det för dig under juldagarna om du vill.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag fick ett rungande NEEEEJ till svar. En av dem sa att allt som hade med kort att göra påminde om magic som han hatade mad hela sin själ. Men det största motståndet fick jag pga att spelarna förlorade alla sina (enligt dem) hårt förtjänade stridskonster. För om jag förstått det rätt, så försvinner alla tekniker o momentspecialiseringar inom stridskonsterna.

Vad gäller korten så kan man ju strunta i dem och låta folk skriva taktikvalen på en lapp. Fånigt, men det kan hjälpa.

Du kan ju låta dem testa bara några strider med förgenererade karaktärer. Det kan både ge alla en chans att se om systemet funkar och en rolig omväxling. Jag har använt mig av olika typer av gladiatorspel på detta vis: folk får välja en gladiator och får sedan slåss till "last man standing". När folk inte har "sina" karaktärer är de mindre känsliga för om regler gynnar/missgynnar just dem.

Nu undrar jag om det är någon därute som har spelat med systemet och har några bra argument för det

Det är enklare, snabbare och antagligen realistiskare än Eons orginalsystem.
:gremsmile:
 
Top