Nekromanti Taktiksystem (för strid) som liknar Yatzy

Feuflux

omjonasson.se
Färre tärningar

Riktigt häftigt system alltså. Oanade möjligheter.

Det där med många tärningar (som andra redan påpekat) är dock ett problem. 4 spelare och 4 SLP:s i en strid skulle då ge ungefär 6*(4+4) = 48 tärningar. En lösning på det här skulle kanske vara att ha 3 (eller nåt) gemensamma tärningar som SL rullar fram i mitten på bordet. Dessa är gemensamma för alla. Sedan skulle man kanske låta spelarna slå sina resterande tärningar dolt då man kan gissa deras tekniker av att titta på de 3 synliga tärningarna.

Ex:
Om spelare A har 3 egna tärningar att leka med och det ligger "1", "2" och "3" på bordet så kan han ju omöjligt får fyrtal i 6:or och därmed inte använda sin superteknik. Aha tänker spelare B och C och vågar satsa på lite mer offensiva grejer.

Det här minskade kanske det egna inflytandet lite väl mycket... men man behöver inte sådär ohemult mycket tärningar iaf.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Färre tärningar

Har du spelat Texas Hold'em (eller annan pokervariant med vissa öppna kort) någon gång? Det låter väldigt mycket så, nämligen.

Det är väl en lösning, men jag tycker den är mindre bra. Om alla ser till att ta med sig en kasse egna tärningar (vilken rollspelare har inte 6-7 T6:or hemma?) borde det kunna lösa sig. Det hade varit skillnad om systemet byggt på T12:or, liksom. :gremwink: Alternativt ta en delstrid i taget, som Grasshopper redan har nämnt.

/Dimfrost

Feuflux

omjonasson.se

Har du spelat Texas Hold'em (eller annan pokervariant med vissa öppna kort) någon gång? Det låter väldigt mycket så, nämligen.

Inte för att jag visste vad det hette, men ja, nån pokervariant var grunden för mitt inlägg. *insert bortförklaring av kunskap here*

Det är väl en lösning, men jag tycker den är mindre bra.

Jupp det tycker jag med. :gremgrin: Men jag tänkte att jag skriver det ändå så kanske man hjälper nån annan med en idé eller nåt.

Om alla ser till att ta med sig en kasse egna tärningar (vilken rollspelare har inte 6-7 T6:or hemma?) borde det kunna lösa sig. Det hade varit skillnad om systemet byggt på T12:or, liksom. :gremwink: Alternativt ta en delstrid i taget, som Grasshopper redan har nämnt.

Det var ju om det var många SLP:s som det blev problem. Annars är det nog lugnt, delstrid funkar ju också. Ett system som krävde så många T12:or skulle nog inte spelas så ofta.... :gremsmile:

Shaggy

Swordsman

Alla behöver ju kanske inte ha en egen uppsättning tärningar.

På senaste LinCon var det f ö en kille som slog över 50 tärningar vid ett tillfälle. (Spelet var Axis & Allies och han försvarade Berlin mot min brittiska invasion.)

Tillägg: I ett enda slag alltså, bör kanske tilläggas.

Dofhjort

Veteran
Axis [OT så det skriker]

Vekt ;-) Vi brukar få kapprustning mellan Tyskland och Ryssland så att båda sidor har stacks med över hundra infanterister innan någon törs anfalla. Det blir liksom andra världskriget av det hela :gremlaugh:

Shaggy

Swordsman
Re: Axis [OT så det skriker]

Hmm. Det låter inte som en särskilt bra strategi...

Fast har ni över hundra tärningar som ni slår på en gång då? Det var ju själva poängen. :gremwink:

Dofhjort

Veteran
Re: Axis [OT så det skriker]

Mja, inte hundra, det är sant Men det har nog hänt att vi slagit uppåt femtio tärningar i flera omgångar.

För att återgå lite till tärningsdebatten så är jag personligen inte särskilt rädd för att slå många tärningar. Så länge de inte ska räknas ihop. Om man istället räknar antalet tärningar med ett visst utfall (som i Axis eller Warhammer) så går det alldeles bra.

Feuflux

omjonasson.se
Färre tärningsägare

Alla behöver ju kanske inte ha en egen uppsättning tärningar.

Såvitt jag vet har totala antalet tärningar inte med vem som äger dem att göra. :gremwink:

Av mina rollspelspolare är jag den ende som äger ett vettigt (fler än 3 typ) antal T6:or. Det rådande spelsystemet är mao omöjligt för mig att använda i praktiken. *Tärningsbrist killed the Yatzy Star.*

Trist att det blir en massa snack om antal tärningar dock. Ursprungliga systemet är ju hur häftigt som helst, även om jag inte kommer på någon vettig kommentar till det. :gremlaugh:

Shaggy

Swordsman
Re: Färre tärningsägare

Jag syftade inte på vem som äger dem. Det jag menade var att varje spelare inte behöver sitta med en egen uppsättning, utan att man kan skicka runt dem, precis som man gör i Yatsy. Inte heller där sitter ju varje spelare med fem tärningar var.

Jag vet inte hur många T6 jag har, men med 8 Eon-T6 och 8 Neotech-T6 i min Neogames-påse samt fyra T6 i min DoD/D&D-påse bör det vara minst 20 i a f.

Feuflux

omjonasson.se
Annan tolkning

Jag syftade inte på vem som äger dem. Det jag menade var att varje spelare inte behöver sitta med en egen uppsättning, utan att man kan skicka runt dem, precis som man gör i Yatsy. Inte heller där sitter ju varje spelare med fem tärningar var.

Då har vi tolkar reglerna helt annorlunda då man i min tolkning ska slå tärningarna samtidigt. Det faktum att flera har påtalat tärningsmängden som ett problem stödjer mig i min åsikt, men jag kan ju ha fel för det. Man skulle väl kontinuerligt kunna se de andras nuvarande tärningsstatus för att kunna lägga upp sin egen strategi utifrån det?

Shaggy

Swordsman
Re: Annan tolkning

Ah. Jo, det har du förstås rätt i. Det missade jag. Men det går väl att överväga andra varianter än de regler som presenterades i början av tråden också?