När det gäller vapen och vapentabeller tänker jag ofta att de innehåller för många variationer istället för ett fåtal, distinkt utmärkande vapentyper som tilltalar. Dessutom är de så snarlika regelmässigt att de blir tråkiga. Vore det inte bättre att utgå från ett fåtal väldigt diffirentierade mallar med var sin uppsättning regelattribut där man utgår ifrån hur vapnen används stridstaktiskt? På så sätt blir de skilda typerna av vapen lätta att komma ihåg samt att man kan skräddarsy regler för de olika områden som vapnen representerar. Att välja kompetens i en viss typ av vapen blir således mer ett taktiskt beslut än estetiskt eller "det som ser tuffast ut". Det blir alltså en slags omvänd tankegång, där abstraherade vapenkategorier utgör grund för hur man fightas snarare än inbyggda taktiska överväganden i regelgrunderna för strid (så som det brukar vara). En viss typ av vapen förmodas användas på ett visst stridstaktiskt sätt alltså (och kan användas på andra sätt också, fast med höga minusmodifikationer).
Alla de här tankegångarna baseras på att vapen är designade för att användas på specifika, nischade sätt. Hur stor koppling har detta egentligen till hur det förhåller sig i verkligheten ? Hur skulle man kunna göra en vettig uppdelning som inte är helt uppåt väggarna?
Detta inlägg baseras på en spontan tanke jag fick nyss, och är på intet sett genomtänkt ännu. Men jag slänger ur mig allt ändå, för att se om ni har ngt att komma med...
Alla de här tankegångarna baseras på att vapen är designade för att användas på specifika, nischade sätt. Hur stor koppling har detta egentligen till hur det förhåller sig i verkligheten ? Hur skulle man kunna göra en vettig uppdelning som inte är helt uppåt väggarna?
Detta inlägg baseras på en spontan tanke jag fick nyss, och är på intet sett genomtänkt ännu. Men jag slänger ur mig allt ändå, för att se om ni har ngt att komma med...