Jag tycker att ljudböcker är världens grej. Förutom när det faktiskt är ljudböcker, det vill säga att någon högläser ur en bok. Det suger fett. Det skall vara som en konversation, vilket du redan kommit fram till. Gott!
Ljudböcker är också svinbra för rollspel. Jag gillar ju inte rollspelsböcker från första början, egentligen. Ljudböcker ligger närmare rollspelens själ, liksom. Muntlig kommunikation är vad det handlar om.
Ge konkreta idéer på vad som man borde ha med och vad som är bra och vad som är dåligt.
Direkta spelexempel. Och då menar jag alltså att man har med ljudupptagningar från faktiskt spel. Det är så överlägset skrivna spelexempel att det inte ens är roligt. Jag skall slänga upp några från Oskrivna blad när den boken kommer ut. Klipp in en bit när du och din spelgrupp lirar en strid i stridskapitlet. Jag kan avslöja att jag till exempel inte fattade hur man bör spela Don't Rest Your Head förrän jag hörde en Actual Play från The Game Master Show. Det är dessutom ett sån't bra sätt att visa på atmosfären i spelet. Att försöka kommunicera stämningen genom bilder när det faktiska spelet skall spelas genom berättande är egentligen ganska korkat. Har du med spelexempel där du gör beskrivningar i rätt anda så är det direkt överförbart till när jag spelar.
Något som kan vara värt att tänka på är om man kunde använda sig av flera personer som pratar. Även om man inte högläser, så blir det jävligt långa monologer. Det kanske vore intressantare att höra det som en diskussion om reglerna mellan två personer.
Dessutom tror jag faktiskt att jag skulle vilja ha engagemang. Jag vill höra författaren prata entusiastiskt om sitt spel. En massa "Det coola med det här är att" och "Nu tänker du säkert 'Det blir ju jättetrist, ju!', men här är grejen: När som helst kan en annan spelare ..." och "Så tänk dig att du svingar dig i en kristallkrona, va? Då får du en bonus från din akrobatikfärdighet när du landar på den fete knekten och kickar honom i huvet! Så du blir
bättre på anfallen av att göra crazy-stunts, istället för sämre, som man blir i tråk-spel!". Typ så.
Och förresten: "Grundegenskaper är något som så gott som alla rollspel har." Jag måste uppenbarligen dra med mig fler indiespel till dig, pysen!