Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,065
Med anledning av att det diskuterades liknande system i Kranks tråd om Expertise, som jag inte vill skräpa ned. Mina lösa tankar just nu (med grund i bla Järn/Hjältarnas Tid, A och B färdigheter från DoD: Expert mm. På engelska
Talents. Ersätter GE och Färdigheter i klassisk BRP. Det man slår mot för att göra saker. En 16-20 talents av typen:
- Athletics
- Stealth
- Melee
- Ranged
- Craft/repair
- mm
Baschans i allt. Lutar mot T100 roll under med pendragonslag.
Disciplines. Nischade kompetenser som man behöver lära sig för att ha en chans. Öppen lista - man kan hitta på nya. Täcker magi, språk, hantverk, kunskap, stridstekniker mm. Inte helt binära men en grovkornig skala från 1-4 (lärling till mästare). Detta är även SG. Ibland kan man slå för en Talent för att klara något en SG upp. Har olika specialeffekter beroende på typ av discipline - en magidispline är en spelllist från 1-4, hantverk gör att man kan skapa olika föremål, stridstekniker att man kan dra nytta av olika vapens egenskaper.
Utöver detta vill jag hålla systemet så trimmat som möjligt. Tänker tre pölar - hp, magi och något som är halvvägs mellan HTs Gard och staminapoäng. Dvs temporära HP som går ned om man är utmattad eller inte utvilad.
Talents. Ersätter GE och Färdigheter i klassisk BRP. Det man slår mot för att göra saker. En 16-20 talents av typen:
- Athletics
- Stealth
- Melee
- Ranged
- Craft/repair
- mm
Baschans i allt. Lutar mot T100 roll under med pendragonslag.
Disciplines. Nischade kompetenser som man behöver lära sig för att ha en chans. Öppen lista - man kan hitta på nya. Täcker magi, språk, hantverk, kunskap, stridstekniker mm. Inte helt binära men en grovkornig skala från 1-4 (lärling till mästare). Detta är även SG. Ibland kan man slå för en Talent för att klara något en SG upp. Har olika specialeffekter beroende på typ av discipline - en magidispline är en spelllist från 1-4, hantverk gör att man kan skapa olika föremål, stridstekniker att man kan dra nytta av olika vapens egenskaper.
Utöver detta vill jag hålla systemet så trimmat som möjligt. Tänker tre pölar - hp, magi och något som är halvvägs mellan HTs Gard och staminapoäng. Dvs temporära HP som går ned om man är utmattad eller inte utvilad.