Nekromanti [Talislanta] Har du spelat det? Vill du spela det?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Talislanta, denna ikon bland rollspelen. INGA ALVER! Fantasy av den kvantitativa sorten: hundratals spelbara raser, hundratals klasser, hundratals besvärjelser. Ja, just det. Flygande skepp! Awesome i parti och minut.

Har du spelat det? Hur var det? Jag har inte mer än sett böckerna och är nyfiken på hur det blir i faktiskt spel. Det är ju inte så ofta man hör svenska rollspelare prata om det, så har du erfarenhet vill jag höra om den! Även om det bara var att ni gjorde gubbar någon sommar för 15 år sen och det aldrig blev spel av.

Vill du spela det? Inte helt säker och vill kika lite?

I dag är din lyckodag! Stephan Michael Sechi har öppnat upp Talislanta, eller i alla fall gjort PDF:er av spelet tillgängliga på spelets hemsida. Bara att tanka ner, läsa och spela. (Man får inte vidaredistribuera dem osv...) Talislanta Library

Arfert

Facit
Mycket bättre spel än sitt rykte.

Och jag känner en viss irritation över att folk har hakat upp sig på den där grejen med att de skrev no elves på nåt ställe... som inte var en stor grej alls i deras kommunikation/marknadsföring. De ville enbart signalera at det inte handlade om standardfantasy (som var mer elle rmindre allenarådande i fantasyrollspel på den tiden)... nu har det blivit en "kul grej" bland fansen. Men att, som en del gjort tidigare, dissa spelet pga det känns lite... orättvist.

Själv har jag bara testat trean, så det ska bli kul att kolla in de andra editionerna! Tack för länken!

Jarre

Swordsman
Arfert said:
Och jag känner en viss irritation över att folk har hakat upp sig på den där grejen med att de skrev no elves på nåt ställe...
Nåt ställe är i sammanhanget i sidhuvudet på typ varje sida i båda grundregelböckerna till femte utgåvan av spelet, där texten "20 years... still no elves!" återfinnes. :gremcool: Även spelmakarna har nog accepterat denna gimmick som en del av konceptet numera, tycks det.

Jag har själv ingen erfarenhet av Talislanta, så jag ger mig inte in i någon diskussion angående detta, utan observerar endast.

Dilandau

Myrmidon
Jag har bara läst 4th edition, inte spelat det. En magnifikt stor bok som för närvarande ligger och sover i en låda på vinden.

Det jag kommer ihåg av mina intryck från boken är den enorma mängden konstiga varelser man kan spela. Visserligen finns det inga alver, men en hel del raser som påminner om alver.

Jag har även för mig att magisystemet verkade häftigt, och att världen var invecklad, med en massa historia och tjaffs att sätta sig in i.

Allt som allt goda minnen av genomläsningen – undrar bara varför jag inte spelat det?

Talislanta var för övrigt det sista rollspel jag handlade på Tradition/EbGames i Gallerian i Stockholm.

Arfert

Facit
Yaaraer said:
Arfert said:
Och jag känner en viss irritation över att folk har hakat upp sig på den där grejen med att de skrev no elves på nåt ställe...
Nåt ställe är i sammanhanget i sidhuvudet på typ varje sida i båda grundregelböckerna till femte utgåvan av spelet, där texten "20 years... still no elves!" återfinnes. :gremcool: Även spelmakarna har nog accepterat denna gimmick som en del av konceptet numera, tycks det.

Jag har själv ingen erfarenhet av Talislanta, så jag ger mig inte in i någon diskussion angående detta, utan observerar endast.
Ha ha, där ser man, har inte läst femman... I fyran och tidigare varianter hade man dock inget sånt, vad jag minns...

Johan K

Gammal & dryg
När jag väl kommit ur koman efter min lilla 3-dagarsvandring så skall jag ta en titt på detta!

Anarchclown

Swashbuckler
Jag har spelat spelet i tredje och fjärde utgåvan. Båda systemen lämnar en del att önska även om det fria men levelbaserade systemet i trean faktiskt är bättre på att hantera character progression än det lite krångligare och lite sämre "current rating" systemet som finns i fyran (För alla som har spelat ett White Wolf spel så vet de hur det funkar). Vad gäller själva lösningarna av spelmomenten är dock fyran överlägsen förutom att magin på grund av just de märkliga ändringarna på progression (då bland annat combat rating och magic rating har införts som extra grundegenskaper :gremfrown: ) blir jävligt konstig. Hur som helst är settingen mycket detaljerad och fantastiskt cool men jag rekommenderar starkt att börja med att alla karaktärer skall komma ifrån samma del av världen då det annars blir mycket svårt för en spelledare att behöva förklara hela världen för nya spelare (Seven kingdoms rekommenderas då alla raserna är coola och spelbara enligt min åsikt). Med en blanding av third och fourth edition så är det dock ett systemtekniskt dugligt spel med en jävligt annorlunda och cool värld. Har dock inte spelat så mycket i det eftersom jag har en tendens att vilja bygga mina egna världar och miljöer. Jag använder dock en hel del idéer därifrån och har gjort det i en väldig massa år nu.

Doctor_Hell

Veteran
har 5:e utgåvan som delats upp i 2 böcker en spelarbok och en spelledarbok vilket känns ganska onödigt då dom kunnat klämmt in allt i en enda bok som med big blue *4:e utgåvan* .

tycker det är en hel del missar i layouten svårt att hitta information i texten ett exempel är att man när man skapar sin karaktär ska välja mellan 1-3 paths som i sjävla verket fungerar som templates i andra spel men en av dessa måste vara en bakgrunds path och det står inget om det i kapitlet om att skapa karaktärer utan det står inklämmt i kapitlet om raser längst ner på sidan under sista rasbeskrivningen utan huvudrubrik inte heller står det någonstans vilka paths som räknas som bakgrundspaths utan det fick jag läsa mig till på olika forum .....

i texten om spelsystemet så hänvisar dom till nått som kallas talislanta options som jag inte hittat nånstans det känns ju inte så bra att hänvisa till icke existerande material ...

kanske lite väl mycket raser kan kännas överväldigande med alla raser i spelarboken och sen ytterligare 50 raser i spelledarboken speciellt då många raser är näst intill identiska och visa raser känns bara löjliga som att man kan spela riddjur .....

annras tycker jag det är ett häftigt spel och systemet var relativt lätt att sätta sig in det som används är en anpassad version av omnisystem och allt löses med att slå en t20 mot ett fast värde läsa av differensen och kolla av en tabell och utifrån det ser man om man fumlat misslyckats delvist lyckats lyckats eller lyckats perfekt ....

testade att spela det med min spelgrupp för ett tag sen det som var ett problem var att dom e mer vana vid stadard fantasy med alver och hobber och dvärgar och hade väldigt svårt att visualisera alla olika raser och sätta sig in i världen