Nekromanti Talislanta, vad är det för spel ? Egentligen ?

Johan K

Gammal & dryg
Vad är Talislanta för ett spel egentligen ?
Har bläddrat lite i det & inte riktigt fattat vad det är för spel ? Ärändock lite nyfiken på vad det är för spel, men är inte säker på om jag vill köpa grisen i säcken.

/ Johan K, som åxå gjärna vill spela Nobilis !!

Dimfrost

Special Circumstances
Alltså, du har uppenbarligen tillgång till internet. Varför är det så svårt att söka då? Jag har absolut ingen koll alls på Talislanta, men jag hittade en introduktion och ett gäng recensioner på mindre än en minut... :gremsuck:

Att sedan fråga om folk har personliga erfarenheter är ju en annan sak, men det kan löna sig att söka allmän info först. Speciellt www.rpg.net har recensioner av de flesta engelskspråkiga spel man kan tänka sig. :gremsmile:

/Dimfrost

Arfert

Facit
Ett gammalt fantasyspel i en rätt så spejsad spelvärld... har gjorts i flera olika upplagor.

Saxifrage

Hero
Rätt mycket rollspels-lore finns också på Wikipedia (av nördar, för nördar...). Tex om Talislanta. Det sagt, så tycker jag att det är helt ok att ställa frågor av det här slaget på forumet. Personlig erfarenhet av spelen är ju också kul att få.

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, du har uppenbarligen tillgång till internet. Varför är det så svårt att söka då?
Det är ju sant. det skulel jag kunan ha gjort.
Men samtidigt är det en rejäl tillgång att posta här, med tanke på den sammlade erfarenheten som finnes här. Så då tyckte jag att det var enklare att slänga ut en fråga här på forumet.

Storuggla

Champion
Tja, jag blev besviken. Reglerna (jag talar om den stora tjocka blå utgåvan här) är sunkiga och jobbiga, settingen är ett lapptäcke med startrek-aliens (kolla, jag limmar på en lösnäsa på killens panna! instant alien!). Har för mig att den marknadsfördes med "No elves!" vilket säger vilket sunk det är, att marknadsföra med ett negativ... Undvik. Köp något bättre istället, som Artesia, Paranoia eller en boll.

Storuggla, tom selleck does karaoke

Rosen

Myrmidon
Nu har jag inte läst nån Talislanta-utgåva sen typ, -90 (på den tiden det inte hade några regler; det var bara en spelvärld att använda till AD&... till valfritt system), men jag tyckte det var en riktigt skön miljö. Nånstans mellan Barsoom och Shadow World, liksom.

En detalj i reklamen, dock:
Har för mig att den marknadsfördes med "No elves!" vilket säger vilket sunk det är, att marknadsföra med ett negativ...

Därmed ville de säga att det inte var vanlig standardfantasy enligt Tolkienmall 1A, vilket det inte är heller... Däremot upptäcker man rätt snart att det finns åtminstone ett halvdussin olika raser i spelvärlden som lika gärna skulle ha kunnat vara alver. ^_~

--
Åke

Storuggla

Champion
"Därmed ville de säga att det inte var vanlig standardfantasy enligt Tolkienmall 1A, vilket det inte är heller... Däremot upptäcker man rätt snart att det finns åtminstone ett halvdussin olika raser i spelvärlden som lika gärna skulle ha kunnat vara alver. ^_~"

Det är ju det som är det hemska i kråksången. De stoltiserade med att de minsann var så fina och nyskapande att de inte hade alver, när de i själva verket färgat dem blå och satt en näbb i fejset på dem, typ. Fruktansvärt. Tacka vet jag Professor M.A.R. Barkers skapelser! Absolut inga alver i Tekumel! Absolut inget vett heller, men... öh... det har tuttar?

Storuggla, och en oanad potential för orgier - Rising borde gilla det

Rosen

Myrmidon
Absolut inga alver i Tekumel! Absolut inget vett heller, men... öh... det har tuttar?

Joo - fast det har väl Talislanta också emellanåt.
(Misstänker fö starkt att det inte bara är slump att den första FATAL-världen hade det likaklingande namnet Talitaria...)

Förresten, att en spelvärld har tuttar, är inte det i sig en rätt bra indikator på att det inte är standardfantasy?

--
Åke

Jarre

Swordsman
"Förresten, att en spelvärld har tuttar, är inte det i sig en rätt bra indikator på att det inte är standardfantasy?"

Det här ställer själva betydelsen av 'standardfantasy' på ändan för mig, upptäckte jag.

När jag hört talas om världar i Tolkienesque-stil, har jag kopplat det till 'standardfantasy'. Men detsamma dyker upp när Conan rider in på en skräcködla, endast klädd i drakdräparsvärd, ringbrynjebikini och Röda Sonja. Jag vill nog helst av allt blanda dem två (inte Conan och Röda Sonja då!), för korvtårta är ju trots allt godast.