Nekromanti Tango

Nässe

Myrmidon
Har börjat dansa tango den här hösten, och har aldrig tidigare gjort något liknande. Någon annan som dansar?

Fantastiskt kul men jag har kommit till en punkt där det börjar bli svårt och krävande. Jag måste gå ut och socialdansa för att lära mig- men är för kass för det egentligen, så varje uppbjudning är en potentiellt social katastrof. Och tangotjejer är inte alltid så förlåtande och väna.

Någon mer som känner igen det här att man ger upp så fort saker börjar ta emot? Tycker det blir så hela tiden, fattar inte vad andra gör som orkar lära sig nya saker, och även komma förbi pucklarna av motstånd.

Några konkreta danstips, eller bara tips på hur fan man ska orka vara kass nu under en lång tid för att sedan kunna dansa och ha roligt (för det är skitskoj när det funkar!)

Nils

w176

Förlorad dotter
Vad är det som kronglar? Är det vart du själv ska ha alla fötter och kroppsdelar kanske su ska smita in på ett arobics, afrodans eller zumba pass på gymmet som brukar ställa krav på sånt och där man inte stör någon när man är gär fel.

Gordeg

Hero
Tango!

Hej, kul att se en tangotråd här på rollspel.nu!

Grattis till att du hittat till den häftigaste dansen av dem alla... :gremcool:

Jag tycker absolut att du ska fortsätta försöka dansa socialt som komplement till kurserna eftersom det är så du utvecklas. Det viktiga är att inte låta dig knäckas av de stöddiga donnorna som är oförlåtande mot nybörjare.

Jag har dansat tango i sju år och nästan alla verkar gilla att bli förda av mig, men jag kan fortfarande råka bjuda upp någon dam som med kroppsspråk eller liknande visar att hon inte är nöjd. Det kan bero på flera möjliga orsaker, jag kanske inte dansar en viss stil hon anser är "den rätta", somliga vill bara dansa med den yttersta eliten (helst de internationella danslärarna, men i brist på sådana kan namnkunniga svenskar duga...), osv.
När du råkar ut för en dam det inte känns bra med, gör som jag - skit i henne! Dansa med de som verkar ha kul med dig. Ju längre du dansar, desto fler kommer de att bli.

Angående konkreta danstips skulle jag behöva se dig i aktion för att kunna säga något vettigt. Men som en generell regel när man dansar socialt är det bättre att göra det man kan 50 gånger än att försöka föra för svåra steg. Damerna orkar 3-4 låtar med enbart steg och ochos åt olika håll, däremot finns det risk att man, som jag uttryckte det när jag var nybörjare, "tröttnar på sig själv" efter ett tag. Men när det händer kan man gå hem och lägga sig och känna sig laddad på nytt nästa vecka.

Se till att komma på Malmö tangofestival i påsk, det ska iaf jag göra!

/Mikael

Nässe

Myrmidon
Det som krånglar är nog orken att göra något som jag inte är bra på, och det sociala, att man inte riktigt knäckt alla koder i dansandet som social grej, alltså gå ut och bjuda upp, och inte veta om personen man bjuder upp tycker det är ok att man inte kan så bra. Det känns tusen gånger lugnare när man hunnit hälsa lite på folk och snacka lite. Tyvärr är danstillställningarna rätt snack- och spritfria, två saker som jag generellt tycker funkar rätt bra som socialt smörjmedel :gremsmile:

Aerobics och sådant har jag varit på tidigare och inte riktigt gillat. Tangon är otroligt rolig när det väl klaffar. Boxning höll jag på med i många år när jag var yngre och det var ett bra sätt att träna koordination och sådant, och jag tror faktiskt jag har lite hjälp av det nu. Men det är få saker som slår dansen när det väl funkar, just den där känslan av att dansa ihop, att röra sig samtidigt, det ordlösa samspelet som kan uppstå i ögonblicket, helt jävla oslagbart.

Nässe

Myrmidon
Re: Tango!

Ska troligtvis på tangofestival i påsk, även om det konkurrerar med spelkonvent..

Jag var och dansade på festivalito i malmö nu i höstas, och det var något av det roligaste jag gjort. Helt superkul.

Det där med att tröttna på sig själv känner jag igen till tusen procent! Det är inte så himla mycket olika saker jag kan göra, och några av de jag känner som dansat längre uppmanar mig att improvisera men det är ju inte så enkelt precis i början när man får fokusera allt man har för att ens kunna få dansen att fungera.

Sen kör jag rätt mycket på enkla steg när jag dansar socialt, och så försöker jag träna på de svåra sakerna på kursen. Där är det ju lite mer förlåtande. Sen vet jag egentligen inte hur oförlåtande följarna är, ibland tänker jag att det handlar om att jag inte känner dem.

Just nu läser jag David Turners "A passion for tango" som är riktigt bra. Tror inte egentligen jag lär mig så mycket nytt men det är bra för mig som "bokhuvud" att även få läsa om det jag lär mig och få namn och så på grejer.

I vilken stad dansar du?

/ Nils

Gordeg

Hero
Re: Tango!

Improvisationen kommmer när grundstegen sitter så bra att man inte behöver tänka på vad man gör. Fram till dess måste man faktiskt få nöta intränade turer ett tag. Det är väldigt nyttigt att få en riktig genomkörare, för mig lossnade det ordentligt första gången jag var på tangofestival med kurser + milongor i flera dagar.

Jsg dansar i Västervik till vardags. Vi är en liten förening så det blir mycket samverkan med "närliggande" gäng i tex Linköping och Norrköping. Har dansat en hel del i Stockholm också, plus festivaler på olika ställen.

Simon

Swashbuckler
Som redan sagts, gör det du kan så att du inte behöver fokusera mer än nödvändigt på tekniken. Det fetaste när man dansar är ju ändå när samspelet fungerar, och det gör det ju sällan när man måste koncentrera sig för mycket på svåra steg.

Sen tycker jag du ska värva fler och fler av dina vänner, så att det blir fler och fler som du känner eller är bekant med när det är socialdansande. Tycker jag skulle va fett! :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
tips på någon vän man kan tjata med på tangon när han eller hon, vem det nu kan vara flyttar ner till skåne igen? :gremwink:

Gordeg

Hero
w176 said:
Borde de inte finnas tangoforum för tango människor där man kan bekanta sig med folk?
Det fanns ett stort forum som hette tangoportalen men det försvann för ett tag sedan. Han som ägde det blev sur på några av användarna men istället för att vidta åtgärder i stil med varningar/banningar stängde han hela forumet... (avstår från att kommentera detta ytterligare)

Nu finns ett försök till ersättning som heter the Tango Portal samt ett försök till ersättning av ersättningen från folk som inte gillar the tango portal: dansatango.nu.

Avstår även från att kommentera detta ytterligare.