Tankar efter 20 spelträffar i Delta Green

hakanlo

Hero
Intressant. Jag får intrycket att kvaliteten på de scenarion ni spelade är hög. Hur ser du på själva spelets kvalitet jämfört med det? Kan det vara så att ni hade en så lyckad kampanj mest genom de förras förtjänst, eller är det CoC motorn som funkar så bra? Kan ju vara båda eller kombinationen, förstås.

CapnZapp

Myrmidon
Utan att ha läst blogginlägget:

Call of Cthulhu är inget märkvärdigt som regelmotor. Äventyrskvaliteten kan däremot vara alltifrån medelmåttig till skyhög, klart mera lyxig och minnesvärd än de bästa D&D-äventyren. Detta gäller även Delta Green. Så min gissning är "de förras förtjänst".

(CoC är inte ett spel med direkt *dåliga* regler, men Chaosium ligger bra efter svenska förlag vad gäller att modernisera BRP-motorn!)

mrund

Veteran
Jag får intrycket att kvaliteten på de scenarion ni spelade är hög. Hur ser du på själva spelets kvalitet jämfört med det? Kan det vara så att ni hade en så lyckad kampanj mest genom de förras förtjänst, eller är det CoC motorn som funkar så bra?
Kampanjen blev lyckad tack vare de matiga och genomarbetade scenarierna. Reglerna ägnade vi som vanligt bara ett ganska förstrött intresse. Det var främst reglerna för när man får temporärt respektive mera långsiktigt psykbryt som kom i spel. Men jag har inga klagomål på reglerna, det är bara inte min grej som spelledare. Jag spelar mycket brädspel och ser det som en helt separat aktivitet.

Man kan plocka hem DG:s regelmotor gratis i PDF utan allt bakgrundsmaterial, men med ett rätt kul enkvällsscenario. Det är bara 48 sidor totalt. https://www.drivethrurpg.com/product/175760/Delta-Green-Need-to-Know--Free-Starter-Set