Mjo, sedan någon vecka tillbaks har jag gått och funderat kring ett Nobilis-PbF (Play-by-Forum). Anledningen till att den här tråden hamnar här istället för i "forumspel"-tråden är att jag ännu håller på att samla information och fundera kring regler och upplägg etc.
Tanken är att det här ska kunna vara nästan mer av ett kollaborativt skrivande av en berättelse än traditionellt rollspel - forummediet har andra förutsättningar än den mer direkta kommunikation som är möjlig kring ett vanligt spelbord. Jag har fått inspiration dels från "Lexicon", det minst sagt udda play-by-wikispelet jag nyligen fick hjälp av ädla herrar Simon och Gurgeh att hitta igen, och dels av de forumspel som en kamrat till mig deltog i på diverse White Wolf-forum.
Såhär långt har jag tänkt:
Varje spelare spelar en Nobilis. Eller, om man hellre vill det, flera. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problematiken kring att spelare inte ska vara tvugna att hela tiden kommunicera via IRC eller så för att synka sina berättelser (dvs, jag behöver en anledning till varför rollpersonerna är hyfsat skilda rent geografiskt) och samtidigt vara en del av en enda gigantisk Familia Caelestis (eller kanske jag som SL klumpar ihop folk?)
Rollpersoner skapas utan system, bland annat eftersom grundboken till Nobilis är så förbålt svår att få tag på.
Varje inlägg är en liten berättelse, som förslagsvis detaljerar något ens egen rollperson pysslat med. Berättelserna ska länkas, mer om detta nedan.
Varje turn ska varje spelare introducera ett visst antal koncept som kan byggas vidare på. Platser, händelser, personer, föremål etc. Varje inlägg avslutas med att man skriver de saker man introducerat i fetstil längst ner. Varje deltagare måste i varje turn efter den första bygga vidare på minst ett av någon annans koncept. Man får bygga vidare på sitt eget också, men det räknas inte på samma sätt.
Spelledaren påbörjar varje turn med att skriva ett kort inlägg som sammanfattar föregående turn samt introducerar ett nytt problem eller annan ny utveckling som spelarna måste förhålla sig till. Exempelvis kan samtliga rollpersoner få en inbjudan till en fest hos en viktig och högt uppsatt kollega, eller liknande. Ni vet hur det funkar, ni som läst Nobilis eller spelat det.
Jag vet inte riktigt hur man ska kunna skapa ett "slut" på en sådan här grej, men en tanke kunde ju vara att SL (jag) från början hittar på en metaplott som tar ett visst antal rundor att genomföra. Isåfall kan man ju begagna sig av dramatisk struktur, som då blir uttalad - man har en början, en vändpunkt, ett avslut.
Jag har själv exakt noll erfarenhet av den här typen av spel men är redo att göra ett försök - förutsatt att folk tycker att det är en bra idé. Hur ställer ni er till detta? Är det nån idé? Vad är det jag inte tänkt på, och har ni några förslag på svar till de saker jag funderar på?
Tanken är att det här ska kunna vara nästan mer av ett kollaborativt skrivande av en berättelse än traditionellt rollspel - forummediet har andra förutsättningar än den mer direkta kommunikation som är möjlig kring ett vanligt spelbord. Jag har fått inspiration dels från "Lexicon", det minst sagt udda play-by-wikispelet jag nyligen fick hjälp av ädla herrar Simon och Gurgeh att hitta igen, och dels av de forumspel som en kamrat till mig deltog i på diverse White Wolf-forum.
Såhär långt har jag tänkt:
Varje spelare spelar en Nobilis. Eller, om man hellre vill det, flera. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problematiken kring att spelare inte ska vara tvugna att hela tiden kommunicera via IRC eller så för att synka sina berättelser (dvs, jag behöver en anledning till varför rollpersonerna är hyfsat skilda rent geografiskt) och samtidigt vara en del av en enda gigantisk Familia Caelestis (eller kanske jag som SL klumpar ihop folk?)
Rollpersoner skapas utan system, bland annat eftersom grundboken till Nobilis är så förbålt svår att få tag på.
Varje inlägg är en liten berättelse, som förslagsvis detaljerar något ens egen rollperson pysslat med. Berättelserna ska länkas, mer om detta nedan.
Varje turn ska varje spelare introducera ett visst antal koncept som kan byggas vidare på. Platser, händelser, personer, föremål etc. Varje inlägg avslutas med att man skriver de saker man introducerat i fetstil längst ner. Varje deltagare måste i varje turn efter den första bygga vidare på minst ett av någon annans koncept. Man får bygga vidare på sitt eget också, men det räknas inte på samma sätt.
Spelledaren påbörjar varje turn med att skriva ett kort inlägg som sammanfattar föregående turn samt introducerar ett nytt problem eller annan ny utveckling som spelarna måste förhålla sig till. Exempelvis kan samtliga rollpersoner få en inbjudan till en fest hos en viktig och högt uppsatt kollega, eller liknande. Ni vet hur det funkar, ni som läst Nobilis eller spelat det.
Jag vet inte riktigt hur man ska kunna skapa ett "slut" på en sådan här grej, men en tanke kunde ju vara att SL (jag) från början hittar på en metaplott som tar ett visst antal rundor att genomföra. Isåfall kan man ju begagna sig av dramatisk struktur, som då blir uttalad - man har en början, en vändpunkt, ett avslut.
Jag har själv exakt noll erfarenhet av den här typen av spel men är redo att göra ett försök - förutsatt att folk tycker att det är en bra idé. Hur ställer ni er till detta? Är det nån idé? Vad är det jag inte tänkt på, och har ni några förslag på svar till de saker jag funderar på?