Nekromanti Tankar kring ett Nobilis-PbF

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, sedan någon vecka tillbaks har jag gått och funderat kring ett Nobilis-PbF (Play-by-Forum). Anledningen till att den här tråden hamnar här istället för i "forumspel"-tråden är att jag ännu håller på att samla information och fundera kring regler och upplägg etc.

Tanken är att det här ska kunna vara nästan mer av ett kollaborativt skrivande av en berättelse än traditionellt rollspel - forummediet har andra förutsättningar än den mer direkta kommunikation som är möjlig kring ett vanligt spelbord. Jag har fått inspiration dels från "Lexicon", det minst sagt udda play-by-wikispelet jag nyligen fick hjälp av ädla herrar Simon och Gurgeh att hitta igen, och dels av de forumspel som en kamrat till mig deltog i på diverse White Wolf-forum.

Såhär långt har jag tänkt:

Varje spelare spelar en Nobilis. Eller, om man hellre vill det, flera. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problematiken kring att spelare inte ska vara tvugna att hela tiden kommunicera via IRC eller så för att synka sina berättelser (dvs, jag behöver en anledning till varför rollpersonerna är hyfsat skilda rent geografiskt) och samtidigt vara en del av en enda gigantisk Familia Caelestis (eller kanske jag som SL klumpar ihop folk?)

Rollpersoner skapas utan system, bland annat eftersom grundboken till Nobilis är så förbålt svår att få tag på.

Varje inlägg är en liten berättelse, som förslagsvis detaljerar något ens egen rollperson pysslat med. Berättelserna ska länkas, mer om detta nedan.

Varje turn ska varje spelare introducera ett visst antal koncept som kan byggas vidare på. Platser, händelser, personer, föremål etc. Varje inlägg avslutas med att man skriver de saker man introducerat i fetstil längst ner. Varje deltagare måste i varje turn efter den första bygga vidare på minst ett av någon annans koncept. Man får bygga vidare på sitt eget också, men det räknas inte på samma sätt.

Spelledaren påbörjar varje turn med att skriva ett kort inlägg som sammanfattar föregående turn samt introducerar ett nytt problem eller annan ny utveckling som spelarna måste förhålla sig till. Exempelvis kan samtliga rollpersoner få en inbjudan till en fest hos en viktig och högt uppsatt kollega, eller liknande. Ni vet hur det funkar, ni som läst Nobilis eller spelat det.

Jag vet inte riktigt hur man ska kunna skapa ett "slut" på en sådan här grej, men en tanke kunde ju vara att SL (jag) från början hittar på en metaplott som tar ett visst antal rundor att genomföra. Isåfall kan man ju begagna sig av dramatisk struktur, som då blir uttalad - man har en början, en vändpunkt, ett avslut.

Jag har själv exakt noll erfarenhet av den här typen av spel men är redo att göra ett försök - förutsatt att folk tycker att det är en bra idé. Hur ställer ni er till detta? Är det nån idé? Vad är det jag inte tänkt på, och har ni några förslag på svar till de saker jag funderar på?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tankar kring ett Nobilis-PbF [edit]

...och har ni några förslag på svar till de saker jag funderar på?
För fler förslag kan du kolla närmare på dessa två trådar.

<div style="margin-left: 1em">Låt oss skapa en värld! (eftersnack)
Låtom oss skapa lite kultur tillsammans</div>
Var det något sådant som du tänkte på? Sådana här typer av arrangemang brukar locka folk, såvida de inte är alltför vanligt förekommande. De har också en tendens att sällan kunna ta slut och felet med båda trådarna var att folk inte vågade röra andras skapelser.

/Han som tycker att moderatorerna borde flytta in de tre trådarna i forumspelsforumet

<font size="1">Sökord, länk #1: "oss skapa värld" med Vulf som skribent.
Sökord, länk #2: feapolis.
[edit] Lade in länken till eftersnacket</font size>

Dimfrost

Special Circumstances

Han som tycker att moderatorerna borde flytta in de tre trådarna i forumspelsforumet
Jag är inte så mycket för att flytta in trådar i efterhand. Vi har ingen uttalad policy när det gäller sådant, för det är så sällan det är aktuellt, men jag gillar i alla fall att bevara historiken, att minnet av var en tråd har skrivits ska vara giltigt när man vill söka efter den, till exempel.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Var det något sådant som du tänkte på?
Ja, exakt - fast kanske något mer fokuserat till en enda gemensam berättelse, och med regler som gör att folk MÅSTE gå in och pilla i varandras introducerade koncept. Tycker du att min skiss låter begriplig och möjlig att genomföra?

De har också en tendens att sällan kunna ta slut och felet med båda trådarna var att folk inte vågade röra andras skapelser.
Även om jag aldrig varit med i liknande själv så var det ändå två av de problem jag såg som jag ville åtgärda med att ha turns och hela "använda varandras koncept"- biten.

Riktigt äventyrliga deltagare kan såklart även gå in och använda varandras rollpersoner, vilket då måste tillåtas. God ton hör till saken, såklart - om man skriver att en annans rollperson äter fekalier utan att det ligger i sagda rollpersons natur att äta dylikt får man varning eller åker ut, eller så.

Nu när jag tänker på det så vore det dessutom fruktansvärt coolt om man hämtade inspiration från Nobilisbokens små berättelser - ni som läst boken vet vad jag menar, de där små "thought-record"-utdragen som finns med lite varstans. Men det ska nog vara frivilligt...

Sådana här typer av arrangemang brukar locka folk, såvida de inte är alltför vanligt förekommande.
Det är lite det jag hoppas på, trots att konceptet i nuvarande skiss är mer styrt än de exempel jag nu sett...

Fler tankar på regler och sånt, då:
* Det är en fördel om de som planerar att delta har läst eller ännu hellre själva äger boken Nobilis, men inget måste. (länkar till korta introtexter som finns lite varstans)
* Det är fritt att använda någon annans rollperson, men man bör ha viss fingertoppskänsla.
* Det kommer att finnas en separat tråd för OOC-kommentarer av typen "meh, det där hade ju jag tänkt göra" eller "waow, nu skrev Gurgeh något skitcoolt, jag är alles impad" typ.'

Jag funderar på hur långa rundorna ska vara. Risings Varulvsspel visar ju att många kan tänka sig att vara aktiva rätt ofta, men kanske blir det annorlunda när det ska skrivas skönlitterärt? Vad ska man ta - må-on-fre, varje söndag, vad? Eller avslutas varje turn när alla skrivit? Ska man ha någon gräns på hur många inlägg man får skriva per turn (spontant - inte en chans...)?