Nekromanti Tankar kring "icke människor"

hraufnir

Swordsman
Detta är väl ett inlägg som i många fall handlar om Eon, men i många fall inte gör det på ett mer pseudo-rasistiskt sätt... Flytta på det eller behåll det, gör som ni vill...

Jag har funderat en hel del, och raser som Alver; Dvärgar; Misslor(?); Tiraker och andra allehanda ting(raser), de är helt enkelt i många fall övermäktiga den vanliga människan RENT STATISTISKT SETT. Dvärgarnas styrka och tålighet, Alvernas smidighet och ålder och Tirakernas fysik.

Det har i många omgångar diskuterats om Alvers ålder och deras möjlighet till erfarenhet, det har diskuterats om Dvärgarnas styrka och Tirakernas fysik.
Jag är ingen Eon-veteran, jag har grundboken(ja, that's it) men jag har lite uppfattning i alla fall. Det finns kanske 2.6 miljoner Alver i Mundana, antalet Dvärgar och Tiraker vet jag faktiskt inte men jag tror inte det är fler. Tänk er då att det finns 15-20 miljoner olika människor runt om i världen.

Räkna då med att Alverna har sin "tillbakadragenhet", på kanske 1/3 av hela folket (ren gissning), samt att endast Pyar är "världsvana" och dvärgarna bor i sina berg och rör sig sällan med annat folk(bortsett från klan Zolod). Tirakerna är fruktade och hatade på många ställen.

Med detta så är det nog så att man inte hittar många representanter av dessa tre raser bland det "vanliga" folket människorna. Kanske är varje enskild människa i snitt underlägsen var och en av dessa raser i snitt, men eftersom man är så ovanliga så vet människan lite om dem. Saker människor vet lite om fruktar man. Saker man fruktar behandlar man inte som grannfrun eller annat kännt folk.

Det jag försöker säga är att även om en Alv kanske är 500 år gammal och rutinerad till tusen i olika stridskonster och olika andra färdigheter kanske han likförbannat inte får ett rum på ett värdshus eller får komma in i en stad för att man itne litar på honom. Den stora nackdelen man har om man skall spela en av dessa raser är att man är helt enkelt inte accepterad i stora delar av världen. Visst om en henéa-alv har 19 i förföra, har man levt sitt liv bland andra henéa så kanske man inte funkar på samma sätt i Jargien?
Vem säger att en Jargisk ungmö faller för denne alviske charmör bara för att alla alviska ungmör gör detta?

Mina tankar är att man spelar på många sätt på Kultur i Eon som inte finns i många sätt, men i många fall inte alls då man glömmer bort detta. Man tänker givetvis på att Alver och Dvärgar och Tiraker har sina egna kulturer, men sällan på hur detta påverkar deras färder genom andra kulturer.

Tankar? Idéer? Kalla mig tönt och insnöad? fritt fram...

Mouja

Hero
Kvantitet slår kvalitet..

Att kvantitet slår kvalitet är ingen nyhet, minoriteter blir diskriminerade överallt. Det känns som om det är hälften vad de flesta fantasyspel går ut på (jag är inte så inne i sci-fi så jag kan inte uttrycka mig på den fronten, och det har förresten ingenting med Eon att göra).
Att alver, dvärgar, tiraker och misslor blir lite utstötta och att andra (människor) ser ned på dem har lite att göra på hur ett rollspel utvecklas som också. Om man t.ex gjort ett rollspel där man utgår ifrån att alver är en majoritet och människor, dvärgar och gud vet vad är minoriteter kan man se saken annorlunda. Då kommer de andra raserna/folken få minus/plus som gör sig relevanta till just alvernas attribut - det skulle skaka om ganska rejält i den burk vi kallar "fantasy" - IMHO.

Lite mer relevant;
Att Tiraker är sedda som onda är antagligen för att vi ser allting från människornas ögon. Alla böcker och moduler är i första hand gjorda av människor, vilket tenderar att visa det från våra ögon och eftersom människorna i Eon (och i näst intill alla andra rollspel, vad jag vet) är så lika människorna i vår värld, definierar vi oss nästan med de människor som finns i Mundana undermedvetet (fortfarande IMHO).
Skulle man sedan revoltera lite och skapa en bok från alvernas synvinkel (eller varför inte dvärgarnas) så skulle folk rata boken för den kommer ganska klart att tracka ned på alla andra raser, utom den relevanta rasen som boken utgår ifrån.
Människorna är någotsånär neutrala i frågan, så de är (IMHO) bäst att skriva modulerna "utifrån".

Men det vore en ganska rolig idé att kanske skriva en modul med någon annan ras som grund, eller varför inte bara små kommentarer om vad olika raser tycker om olika saker i olika moduler.

"Visst om en henéa-alv har 19 i förföra, har man levt sitt liv bland andra henéa så kanske man inte funkar på samma sätt i Jargien?"

Jag tror defenitivt inte att han kommer lyckas få med sig någon, då Jargierna (IMHO) har uppfattningen av att just Henéa är ociviliserade och barbariska. Så skulle en Henéa försöka med att få hem en kvinna/man som levt i ett människosamhälle (t.ex det strikta/hatiska Jargien) skulle denne inte lyckas speciellt bra... tvärt om så skulle denne kanske bli fängslad (oroväckande beteende?).
Nu var just Henéa/Jargier en ganska grov sak.. skulle man däremot ta något som är lite mer av samma skrot och korn. T.ex en Thism-man som blir kär i en Sanari-kvinna. Jag tror nästan Sanari:n skulle agera ganska stel gentemot Thism:en.. bara för att Sanari står över dem rent kulturmässigt sätt.

Sensmoral: Jag tror att hur man än gör, så går det inte att skapa ett fantasyspel utan rasism som säljer riktigt bra. Jag tror även att folk skulle bli väldigt skeptiska mot den idén.

hatten

Swashbuckler
Sörplar en munfull Tea från min :tekopp: Intresangt fråga en bra fråga.
Den kan besvaras på vanligt sätt ELLER så kan jag ha roligt. Klockan är sent och jag ska gå och lägga mig så jag gissar att jag har roligt.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>

Proffesorn vandrar in i lektion salen och sätter ner hatten på bordet kliar sitt skägg.
Eleverna väntar ivrigt i tystnad utom några som verkar sova.
Så börjar lektion och proffesorn börjar att prata.

Välkommen till Sentinella arter mina tidgare föreläsningar finns kopior på Sida 1 om Var-varelser och förelästningen om Kentaurer

Samt texten om Lektur i mundana för att inte glöma texten om alternativa livsformer av odöd typ

De är essentiella för denna kurs mislyckas ni förlorar ni mer än tio poäng och akademin tolerar inte dåligt utbildade magiker.

Dagens föreläsning. Kan ni väcka han i hörnet ser ut som han sover.
Och sluta titta på Kirja alviskorna jag vet att de är grötbrotterskor..

Vi kan börja med att se på detta brev som skickades till mig.
[color:\\"green\\"]Proffesorn gör en skest och en text uppenbarar sig ovanför hans huvud [/color]
Detta är väl ett inlägg som i många fall handlar om Eon, men i många fall inte gör det på ett mer pseudo-rasistiskt sätt... Flytta på det eller behåll det, gör som ni vill...

Jag har funderat en hel del, och raser som Alver; Dvärgar; Misslor(?); Tiraker och andra allehanda ting(raser), de är helt enkelt i många fall övermäktiga den vanliga människan RENT STATISTISKT SETT. Dvärgarnas styrka och tålighet, Alvernas smidighet och ålder och Tirakernas fysik.
[color:\\"green\\"] texten skrollar sig fram tills den plötsligt fryser och profesorn börjar prata [/color]
Aaa som ni ser pratar denna man som väldigt mycket om dessa raser eller kanske bättre att säga ARTERS styrkor men han har ÄNNU inte nämna deras svagheter. Så jag tjuvstartar med dom och människornas styrka.
Dvärgar är kraftiga starka men de är korta rör sig inte fort och har problem med rörligmark vilket hindrar dom från att rida på hastiga djur och effektivt förhindrar dom från att ha kavaleri.
Vidare fortplantar sig Dvärgar extremt söligt de har även ett problem med nya traditioner är väldigt låsta i det förflutna
Alver De har styrka och hastighet som oss människor MEN de fortplantar sig söligt och förbannelsen och de problem de har med att ta hand om äldre alver med mentala problem effektivt bromsar alvernas makt.
Tiraker De är sannerligen en art med svagheter. EN normal Tirak är obefintligt starkare än en normal människa MEN äter nästan dubbelt så mycket mat som en människa.
Samma område som skulle försörja 2 människor kan bara försörja 1 tirak.
Och vi ska inte gå in på Trukherna som kräver betydligt mer än Tirakerna gör.
Detta leder givet viss till problem med logistik och förhindrar Tiraker från att ha lika stora arme styrkor som oss människor. En svaghet med andra ord.
Människor Vi är några av de månsidgaste varelser i mundana vi finns i kalla områden varma områden och överallt våran förmåga att samarbeta har gjort att stora områden som tillhört Tiraker enligt legenderna är nu mänskliga områden. Ja jag pratar om Asharin halvön.
[color:\\"green\\"] Texten börjar åter igen att röra sig [/color]
Det har i många omgångar diskuterats om Alvers ålder och deras möjlighet till erfarenhet, det har diskuterats om Dvärgarnas styrka och Tirakernas fysik.
Jag är ingen Eon-veteran, jag har grundboken(ja, that's it) men jag har lite uppfattning i alla fall. Det finns kanske 2.6 miljoner Alver i Mundana, antalet Dvärgar och Tiraker vet jag faktiskt inte men jag tror inte det är fler. Tänk er då att det finns 15-20 miljoner olika människor runt om i världen.
[color:\\"green\\"] texten låser sig [/color]
Här om kring så är det ett stort mörker tal och jag litar inte på de siffror jag har angånde Mundanas befolkning så vi låter det vara för tillfället. Men låt oss erkänna människor är det talriskaste av arter.
[color:\\"green\\"] Texten börjar röra sig igen [/color]
Räkna då med att Alverna har sin "tillbakadragenhet", på kanske 1/3 av hela folket (ren gissning), samt att endast Pyar är "världsvana" och dvärgarna bor i sina berg och rör sig sällan med annat folk(bortsett från klan Zolod). Tirakerna är fruktade och hatade på många ställen.
För att inte glöma att Pyar må vara värdsvana men deras Alvblick kan ofta väcka oro och skräck hos folk och Artrensare =rasister har varit kända för att attackera alviska hus bara för att de har 'omänskligt blod'.
Normalt håller Artrensare på med att förfölja Tiraker och Dvärgar som Zolot.

Jag vet att ni kan tycka detta är konstigt men i Alternativa värdar vi har studerat här i Mundanas magiska universitet främst en värd som kallas Jorden där magi EJ existerar så förföljer människor Andra människor bara på grund av hudskinn eller religion. Jo religions förföljelse existerar här i Mundana men väldigt lite av Ras förföljelse.
Vi har Tiraker Alver och Dvärgar att tacka för det varför irritera sig över en svart momolan granne när en Trukh vandrar förbi ?

Dom som fruktar de som är annorlunda vänder sig i våran värd emot Tiraker och Dvärgar först och främst men även Alver. Grupper som Artrensarna anfaller även mäniskor som haft en Alv som far eller mor. Ni kan läsa om alver barn mellan alv och människa blir antagligen 100% mänskligt eller 100% Alv.
Halv alver exister ej men de råkar ändå ut för förföljelser.

[color:\\"green\\"]Texten börjar röra sig igen [/color]
Med detta så är det nog så att man inte hittar många representanter av dessa tre raser bland det "vanliga" folket människorna. Kanske är varje enskild människa i snitt underlägsen var och en av dessa raser i snitt, men eftersom man är så ovanliga så vet människan lite om dem. Saker människor vet lite om fruktar man. Saker man fruktar behandlar man inte som grannfrun eller annat kännt folk.
[color:\\"green\\"] texten stoppas [/color]
Exakt Tiraker av alla slag tar gärna jobb som kräver tunga lyft eller tung grävjobb hårda arbeten. Men även jobb som grovsmeder och repslagare är uppgifter och arbetspositioner som Tiraker är av tradition överlägsna på.
Det leder till att många mäniskor blir bittra specielt bland de fattiga och det leder till våld.
Alverna och Dvärgarnas monopol inom vissa handels områden har mer än en gång lett tillvåldsamheter SOM tur är så brukar både alver och dvärgar aktivt försöka förhindra det genom att släppa lite på monopolen hyra mänskliga vakter och arbetare för att få lite 'good will'

[color:\\"green\\"]texten börjar röra sig igen [/color]
Det jag försöker säga är att även om en Alv kanske är 500 år gammal och rutinerad till tusen i olika stridskonster och olika andra färdigheter kanske han likförbannat inte får ett rum på ett värdshus eller får komma in i en stad för att man itne litar på honom. Den stora nackdelen man har om man skall spela en av dessa raser är att man är helt enkelt inte accepterad i stora delar av världen. Visst om en henéa-alv har 19 i förföra, har man levt sitt liv bland andra henéa så kanske man inte funkar på samma sätt i Jargien?
Vem säger att en Jargisk ungmö faller för denne alviske charmör bara för att alla alviska ungmör gör detta?

Mina tankar är att man spelar på många sätt på Kultur i Eon som inte finns i många sätt, men i många fall inte alls då man glömmer bort detta. Man tänker givetvis på att Alver och Dvärgar och Tiraker har sina egna kulturer, men sällan på hur detta påverkar deras färder genom andra kulturer.
[color:\\"green\\"]texten stoppas [/color]
Exakt den största problemet Alver samt Dvärgar har ÄR de kulturella skillnaderna mellan människor och dom samt den åsikten att DE är överlägsna oss vilket lett till mer än EN död Thism alv.

[color:\\"green\\"] texten rör sig igen [/color]

Tankar? Idéer? Kalla mig tönt och insnöad? fritt fram...
Nä du roade mig :gremsmile: good work... :tekopp: A tea gudars dryck

hraufnir

Swordsman
Jag är glad att kunna roa, och jag är road i min tur av ditt kvicka svar på min funderande text. Dock talar du i många fall om arméer och krigsstyrkor, då jag i första hand försökte belysa de nackdelar de olika icke-människorna skulle ha under ett vanligt äventyr.

Jag har hört röster som säger att Alver är överrepresenterade som RP.s i Eon jämfört med människan (som vi ju kom överrens om är den talrikaste invånaren), kanske just på grund av Alvernas olika fördelaktiga statistiska fördelar.

Jag valde att föra in andra raser likt Tiraker och Dvärgar i det hela, men kunde även ha vidrört Kraggbarbarer och annat folk som inte är "vanliga" människor.

Det jag vill belysa är att om man väljer att ta en Alv som Rp för att den har +2 i smidighet och +2 i både syn och hörsel, så har man ju grunden för en karaktär med bra stats. Det jag dock vill säga är att man i ett sådant fall dock oftast missar att det egentligen inte spelar någon som helst roll om man har 16 i bågskytte, om man inte får sova på värdshuset under en stormig natt. Eller att komma från en annan kultur, utan direkt kontakt med den mänskliga på utbytesplanet och plötsligt finna sig själv i fängelsehålan istället för i konungens sal med prinsessan.

Det kanske inte alltid är sant, och det är inte alltid så verklighetstroget, men de flesta spelskapare försöker uppnå en balans mellan de olika raserna i spelet de skapar. Vissa kanske har bättre förutsättningar än andra på det fysiska planet, medans man tappar på det psykiska. Andra har tvärtom. Vissa, t.ex. Alver, som inte verkar ha något svag sida alls, skall vara medvetna om hur det är att spela en Alv. Kanske är det mer värt att spela en misslyckad smedslärling från Asharien men klara sig i kulturen för att man är född där, än att spela en Framgångsrik Thismkrigare som hela tiden trampar i klaveret för att han inte förstår kulturen.???

Med FV på 19 tror jag han lyckas alldeles utmärkt, efter som detta är såpass högt att han bör han kunskap om annat än sin egen kulturs förföringar.
Att han sen faller på grund av bristande etikett och inte får chansen att ens prata med damen är en annan sak.

Moonshadow

Warrior
1. Till att börja med kan jag säga att det var minst två år sedan sist jag spelade en alv eftersom förbannelsen och deras tankesätt gör dem kompliserade och egentligen ganska dåligt anpassade för rollpersoner. Men jag ser ingen anledning till att de ska bli nekade rum (förutsatt att de inte försöker betala med alarins löjeväcknade järnpinnar) Många städer har till och med en eller ett par % av befolkningen som är alver.

2. Dessutom behöver väl inte en karaktärs spelbarhet hänga på ett värdshusrum? Det kan väl vara kul att spela den missförstådde tiraken som måste sova i stallet?

3. I en värld där magi och drakar existerar så tror du väl inte att ett par spettsiga öron ställer till en sådan förskräckelse? Mundana är trots allt inte som Europa under medeltiden.

hraufnir

Swordsman
1. Till att börja med kan jag säga att det var minst två år sedan sist jag spelade en alv eftersom förbannelsen och deras tankesätt gör dem kompliserade och egentligen ganska dåligt anpassade för rollpersoner.
Du är en av få som jag har förstått det... en av de som förstår nackdelarna med Alver och inte bara fördelar.
Många ser bara Alvers coola stats och spelar dem för att få en hög grundbas att stå på. (Långt ifrån alla, men många)

Men jag ser ingen anledning till att de ska bli nekade rum (förutsatt att de inte försöker betala med alarins löjeväcknade järnpinnar) Många städer har till och med en eller ett par % av befolkningen som är alver.
Jag har läst väldigt lite om speciella städer, men som jag förstår det är det inte ovanligt att de flesta LÄNDER har en liten % Alver, Dvärgar eller Tiraker i befolkningen, men är det i ett land har de all chans i världen att bo i en skog långt från städerna eller så.

2. Dessutom behöver väl inte en karaktärs spelbarhet hänga på ett värdshusrum? Det kan väl vara kul att spela den missförstådde tiraken som måste sova i stallet?
Det är en kul vinkling, ja... frågan jag då vill ställa är "hur många tror du spelar en Tirak för att få just den upplevelsen, och hur många spelar en tirak för att denne har chansen att sparka mest rumpa?" Jag skulle gärna spela som du föreslår, det låter kul. Som jag har uppfattat det så verkar du dock vara litet av en minoritet som tänker så.

3. I en värld där magi och drakar existerar så tror du väl inte att ett par spettsiga öron ställer till en sådan förskräckelse? Mundana är trots allt inte som Europa under medeltiden.
Detta existerar för Riddare, handelsmän, personer i makten och även utövarna av sagda magi. Många representanter av Gemene man kan nog gå en livstid eller två utan att se en Alv, eller höra om en Drakattack som faktiskt ägt rum. Eller se en magiker...

Jag vill inte förbjuda "icke-människor", jag vill bara trycka på att de verkar överrepresenterade bland RP, gentemot deras representation på Mundana och deras benägenhet att INTE beblanda sig med de andra raserna.

Jag vill inte förbjuda "icke-människor", jag vill bara trycka på att de verkar överrepresenterade bland RP, gentemot deras representation på Mundana och deras benägenhet att INTE beblanda sig med de andra raserna.
Vad har vi inte Marnakh, Zolod och Pyar till? Personligen så ser jag det så att det finns något fåtal icke-männskliga humanoider i de flesta städer, och vissa har större representation.
Sen är det ju en aning begränsat med vart man är någonstans förstås, vilket gör att för specifika kampanjer så begränsar jag raserna som finns tillgängliga en aning.

Personligen tycker jag att en grupp med tre-mot-en, människa och annan är ganska lagom, men det kan ju bli lite hur som helst.

hatten

Swashbuckler
1. Till att börja med kan jag säga att det var minst två år sedan sist jag spelade en alv eftersom förbannelsen och deras tankesätt gör dem kompliserade och egentligen ganska dåligt anpassade för rollpersoner. Men jag ser ingen anledning till att de ska bli nekade rum (förutsatt att de inte försöker betala med alarins löjeväcknade järnpinnar) Många städer har till och med en eller ett par % av befolkningen som är alver.
....Flera orsaker finns här är några...
Avundsjuka.
Djävla alver som lever så länge försvin här i från.
Skräck.. Alverna långa liv KAN inte vara naturligt troligen demoniskt.
Avsky/hatar På grund av alver kan jag inte få arbete. Alver dödade min pappa/farfar/farfarfar. Alver stal våran mark.
Det kan det vara.
I våran värd finns teknologi Internet och medcinsk kunskap.
Ändå finns KKK och Nazister och andra rasister.
Det finns dårar som springer omkring och tror att jorden skapades för bara 6000 år sedan av en alsmäktig snubbe som sa varde ljus och sen gav oss en bok som är 100% rätt om är den inte rätt så har verkligheten FEL och boken rätt..
Kreationister inte VANLIGA kristna jag pratar om fanatikerna.

Så avundsjuka rädsla för det okända och Pappa och Mamma och deras föräldrar tyckte så därför tycker jag samma sak. ÄR orsaker nog för att Alver/Tiraker/Dvärgar ska bli förföljda PÅ vissa områden i andra så är de helt accepterade.

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dummhet.

Boll

Veteran
Jag tror att du är lite inne på konflikten mellan mogna och omogna spelare.

Eftersom du uppenbarligen har stött på någon som valt att spela alv bara för att de har en massa plus i värden, och inte tänkt så mycket på hur man skall spela alven, hur alvens kultur påverkar honom gentemot folk från en annan kultur osv., så skulle jag kunna säga ungefär som Krille; det finns inga dåliga KARAKTÄRER, bara dåliga spelare.

Alltså, om en spelare väljer att skapa en karaktär utifrån hur mycket plus i värden han vill ha, så har han i min mening missat hela poängen med rollspel (han kanske tror att det handlar om att vara bäst i gruppen, eller att slå alla andra i hur höga värden karaktären har) och då är det gärna inte så stor mening i att försöka ge denne restriktioner i form av kulturella skillnader.

Tro mig, jag har en spelare i min grupp som funkar på samma sätt ungefär (skall alltid spela karaktärer med HÖG styrka, fysik och helst intelligens också), och jag har i evigheter försökt med allehanda restriktioner för att denna spelaren skall prova på andra saker, eller i alla fall förstå att man inte bara kan välja en ras utifrån vilka värden rasen har. Det är dock helt meningslöst, och det bästa du kan göra är egentligen att låta sådana personer mogna i sin egen takt.

---

Sen kanske du mest ville ha kulturella skillnader för att få en mer verklighetstrogen värld, och då kan jag kanske tipsa om att göra en sammanställning av alla rasers åsikter om varandra, för att sedan se logiskt på det, och fundera över hur det påverkar Mundana.

Jag tycker att du hade en smart poäng där, med Henéa-alven som försökte förföra en människa, eftersom man säkert inte har samma värderingar och åsikter gällande sånt hos alverna som hos människorna.