Nekromanti Tankar kring rollspelsarrangemang på spelkonventet i växjö i sommar

Zadrith

Hero
Efter att ha fått en massa respons i tråden "Vad skulle få dig att åka till Växjö på konvent i sommar." och ganska fria tyglar av resten av styrelsen att ta hand om rollspelsarrangemangen så har jag börjat utforma en plan för att göra det till ett riktigt grymt konvent för indiespel och spelskapare utan att för den sakens skull stänga ute andra rollspel.

Wexio Spelkonvent är skulle jag tro ett medelstort konvent med drygt 200-deltagre men vår ambition är att växa och min ambition är att tillväxten till stor del ska vara på rollspelssidan. Vi har en stor skola till vårt förfogande och vi betalar i efterhand för de lokaler vi använt så skulle det vara så att vi behöver ett rollspelsrum till så är det bara att fixa det.

Jag tänker mig att vi kör ett indierum som jag hoppas att någon eller några härifrån vill ta ansvar för, jag vet inte exakt hur ett sådant rum organiseras bäst men det kan ni säkert upplysa mig om. Vi kör ett annat rum för spelskapare som vill kunna presentera och dema sina spel och tillsammans utgör dessa rum navet i rollspelsverksamheten på konventet. Utöver det kommer det att finnas X antal rum som är dedikerade för rollspelande med ett eller två bord i varje rum dit man kan gå och spela om man vill ha lite mer lugn och ro än i indierummet. Skulle alla sådana rum vara använda så kommer vi alltid att kunna ordna fler.

Utöver det räknar vi med att ha ett antal schemalagda rollspelsarrangemang som är möjliga att förboka.

Vi har även tillgång till en aula där man skulle kunna ordna någon form av presentationer av så väl utgivna spel som sådant man arbetar med.

Låter det som ett bra koncept eller finns det sätt att göra det bättre? Är det någon annan form av rollspelsaktivitet ni skulle vilja ha på konventet eller kanske till och med skulle vilja arrangera?

Lupus Maximus

Tekniker
Vicotnik har erfarenhet att hålla indierum, så om han planerar att åka ner så är han ett lämpligt offe... frivi... lämplig person att fråga om han vill ta ansvaret. Indierummet kan nog fungera som en bra knutpunkt att hantera alla former av spontana drop-in rollspelande.

Det är möjligt att jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till att ansvara för indie/drop-in rum.

Zadrith

Hero
Lupus Maximus;n151702 said:
Vicotnik har erfarenhet att hålla indierum, så om han planerar att åka ner så är han ett lämpligt offe... frivi... lämplig person att fråga om han vill ta ansvaret. Indierummet kan nog fungera som en bra knutpunkt att hantera alla former av spontana drop-in rollspelande.

Det är möjligt att jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till att ansvara för indie/drop-in rum.
Då hoppas jag på er, för jag tror att det är bra att vara två. Dels för att kunna driva det nästan under större del av dygnet och dels för att ni som gör det ska hinna göra lite annat på konventet också.

LordTengel

Swordsman
Jag kommer troligen - troligen - att ha både ett drop in-arrangemang och ett reguljärt scenario till Eon. Om inte indiespelarna jagar ut mig med högafflar håller jag gärna drop in i indierummet. :wink:

Vicotnik

Den onde
Staff member
@Zadrith: Jag har nu fixat ledigt och jag dyker upp och håller i Indierummet. Kontaktar dig i ett pm så kan vi ta detaljer där.

@LordTengel: Jag ser inget problem med det. Sen kan man alltid kolla på hur man strukturerar upp det på bästa sett väl på plats.

LordTengel

Swordsman
Vicotnik;n151740 said:
@Zadrith: Jag har nu fixat ledigt och jag dyker upp och håller i Indierummet. Kontaktar dig i ett pm så kan vi ta detaljer där.

@LordTengel: Jag ser inget problem med det. Sen kan man alltid kolla på hur man strukturerar upp det på bästa sett väl på plats.
Bra!

Drop in-arrangemanget är en sologrej (spelare + spelledare, då), så jag lär inte behöva så mycket plats.

Zadrith

Hero
Vicotnik är nu officiellt ansvarig för Indie-rummet och jag kommer att låter honom organisera det som han vill eftersom han garanterat kommer att göra det bättre utan min inblandning. Min roll kommer bara vara att försöka tillgodose hans önskemål kring det. Vill ni organisera något i Indie-rummet så bör ni med andra ord fråga honom även om jag fortfarande vill veta vad som planeras.

Vicotnik

Den onde
Staff member
LordTengel;n151767 said:
Bra!

Drop in-arrangemanget är en sologrej (spelare + spelledare, då), så jag lär inte behöva så mycket plats.
Check.

Zadrith

Hero
LordTengel;n151767 said:
Bra!

Och som jag skriv i inledningen på tråden kommer det att finnas rum att flytta ut till om det blir för trångbott i Indie-rummet.

Zadrith

Hero
Krille;n151772 said:
Beroende på hur jag ligger till med semester så skulle jag vilja dyka upp med butik och demospel.
Då håller jag och säkert andra också tummarna för att det ska fungera.

IcarusDream

Anti-populist
Jag kan nog också komma som sagt i mån om möjligheter. Jag tar i så fall med mig årets Tenebrisscenario och kanske nåt till indierummet.

Zadrith

Hero
LordTengel;n151805 said:
Kommer det att finnas parkeringsplatser i närheten av konventet?
Skolan vi är på har en ganska rejäl parkering och jag har svårt att tänka mig att den blir full, och skulle den bli det finns det en hel del alternativ i närheten.