Nekromanti Tankar kring rollspelsläger

Pilzefrau

hon/henne
Detta är inte information om ett evenemang som kommer hållas, utan frågor och funderingar kring rollspelsläger för barn. Jag vet inte riktigt var tråden passar bäst, och jag blir tacksam om en moderator flyttar den om ni tycker den hamnat fel.

Jag har flera gånger fått idén att hålla rollspelsläger för barn eller ungdomar.

Det skulle vara under sommaren, när folk har sommarlov. Det skulle antagligen vara på Spelets Hus i Göteborg, för den lokalen är i stort sett gratis för mig att använda (jag är med i en förening som är tacksam för exponeringen det skulle innebära). Det skulle sträcka sig över ett par dagar, säg tre eller fyra, med övernattning och mat.

Det skulle antagligen vara för barn mellan 12 och 15 år – yngre är jobbiga att hålla ordning på, och äldre är jag rädd för. (Tänk om de är coola, liksom. Det är ju inte jag.)

Jag vet att man kan ta chansen att göra rollspelsliknande saker som inte faller in i den klassiska spelledare-spelargrupp-strukturen, men jag kan inte så mycket sånt. Eller snarare, oavsett hur konstigt jag gör det så är ändå antalet deltagare begränsat till mig själv plus fem eller så. "Lägret" skulle alltså vara för fem personer, fler om någon skulle hjälpa mig. Är man fler spelledare kan man ha flera grupper.

Vi skulle spela ett och samma spel det mesta av tiden, och det skulle avgöras av vad jag var mest bekväm med för tillfället. Blir det av i sommar lutar det åt Dungeon World eller någon variant av det. Jag skulle förbereda platser och monster, men inte handling. (Detta är inte för att jag tror att ett rollspelsläger nödvändigtvis funkar bättre så, utan att jag funkar bättre så).

Jag skulle ta ut en avgift – säg 300 kr för fyra dagar – som skulle täcka mat och material (papper och penna), och överskottet skulle bli min ersättning. Med fem deltagare slutar det med att jag skulle få ungefär 200 kr om dagen, och då är ändå "vara lägerledare åt ungdomar" något man gör hela dagen och delar av natten.

Jag skulle fråga Studiefrämjandet, som jag har haft rollspelsstudiecirklar hos tidigare, vad som går att göra av det här. Jag tror att det faller in under något som kallas Kulturprogram (där till exempel filmvisningar och olika workshops ingår), men jag är inte säker. Det skulle, om jag förstått det rätt, max kunna ge pengar motsvarande utgifter. Det är mig väldigt främmande att skriva kvitto på att jag arvoderar mig själv, så eventuella pengar härifrån uppgår max till kostnaderna för mat och material.

Frågor:
– Är det någon som tror på idén?
– Har någon fantastiskt bra tips till den som vill genomföra något sån't här?
– Har någon varningar; saker man absolut måste tänka på som jag har missat?
– Finns det någon annan som skulle tycka det här upplägget verkar roligt (som arrangör)?
– Skulle detta vara att jobba svart? Skulle jag behöva driva enskild firma (som jag inte vet hur det funkar) eller lägga upp det som att föreningen arrangerar och arvoderar mig?

Sodivra

Champion
Föreningarna Göta Lejon, Yggdrasil och Gripen har gjort detta i säkert 15 (20?) år på Boviks seglarskola.

http://www.usfvast.se/ (Kolla föreningarna eller Kalender)

Ska jag kontakta några av veteranerna och be dom maila dig med erfarenheter och tips?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du skall styra kosan till http://n4f.no/forum/forumdisplay.php?f=17 , norska motsvarigheten till SVEROKs forum rent organisationsmässigt, men till WRNU aktivitetsmässigt.

Där skall du prata med Tomas HV Mørkrid, han kör mycket sådana aktiviteter som du pratar om och är en veritabel fontän av kunskap på området.

Sodivra

Champion
Fyfan vad härligt att surfa in på Göta Lejons hemsida, där det första spelet som nämns är fucking MD&D, Mikael Dungeons & Dragons!

Som Papa Nya Guniea, där urbefolkningen har levt oförändrat i århundranden, anpassade efter sitt eget habitat.

Pilzefrau

hon/henne
Arvidos MC said:
Föreningarna Göta Lejon, Yggdrasil och Gripen har gjort detta i säkert 15 (20?) år på Boviks seglarskola.

http://www.usfvast.se/ (Kolla föreningarna eller Kalender)

Ska jag kontakta några av veteranerna och be dom maila dig med erfarenheter och tips?
Vad jag kan hitta är det spelföreningar som har vanliga träffar under året, i stil med vilken som helst, plus att det finns seglarläger som heter "Äventyrsläger" och inkluderar "lekar, kanske någon skattjakt" osv vilket mycket väl kan inkludera rollspel. Har spelföreningarna rena rollspelsläger också?

En sak att tänka på är att hela begreppet "läger" frammanar en bild av lägerliv som inte skulle vara det minsta sann som jag beskriver arret i ursprungsinlägget. Vi skulle ju sitta inne i samma hus mitt i stan hela tiden.

Sodivra

Champion
Pilzeman said:
Vad jag kan hitta är det spelföreningar som har vanliga träffar under året, i stil med vilken som helst, plus att det finns seglarläger som heter "Äventyrsläger" och inkluderar "lekar, kanske någon skattjakt" osv vilket mycket väl kan inkludera rollspel. Har spelföreningarna rena rollspelsläger också?

En sak att tänka på är att hela begreppet "läger" frammanar en bild av lägerliv som inte skulle vara det minsta sann som jag beskriver arret i ursprungsinlägget. Vi skulle ju sitta inne i samma hus mitt i stan hela tiden.
Jovisst, jag har varit på en eller två spelläger. Då fylls hela stugan med ungar och ungdomar och man sover över.

Ja, okej, nu fattar jag lite mera, haha. Nå, de här referenserna jag tänker på har mycket erfarenhet av att ha hand om många barn som spelar mycket spel på en isolerad plats under en helg.

Kanske inte så likt, men det finns nog en del erfarenhet om vad som kan dyka upp när man samlar barn för spel under lång tid.

Pilzefrau

hon/henne
Arvidos MC said:
Pilzeman said:

Jovisst, jag har varit på en eller två spelläger. Då fylls hela stugan med ungar och ungdomar och man sover över.

Ja, okej, nu fattar jag lite mera, haha. Nå, de här referenserna jag tänker på har mycket erfarenhet av att ha hand om många barn som spelar mycket spel på en isolerad plats under en helg.

Kanske inte så likt, men det finns nog en del erfarenhet om vad som kan dyka upp när man samlar barn för spel under lång tid.
Absolut! Jag var orolig att det skulle låta som "det där var inte exakt det jag tänkte alltså är din input värdelös" – men så är det inte.

Har du någon idé om vem däromkring som är bra att kontakta? Vad är skillnaden på Gripen, Göta Lejon och Yggdrasil? Jag tar gärna specifika namn och/eller mailadresser. Att hälsa på under en av deras vanliga träffar och prata med dem kan också vara en bra idé.

Sodivra

Champion
Pilzeman said:
Absolut! Jag var orolig att det skulle låta som "det där var inte exakt det jag tänkte alltså är din input värdelös" – men så är det inte.

Har du någon idé om vem däromkring som är bra att kontakta? Vad är skillnaden på Gripen, Göta Lejon och Yggdrasil? Jag tar gärna specifika namn och/eller mailadresser. Att hälsa på under en av deras vanliga träffar och prata med dem kan också vara en bra idé.
Jag har PM:at!

Visst, titta in om du vill! Både jag och Glenn är gamla stammisar. När Glenn bodde hemma bodde han på andra sidan gatan, mer eller mindre.

Anchorman

Swashbuckler
Några saker att fundera över:

4 dagar låter väldigt länge, speciellt om man sover över, du måste planera in andra aktiviteter jag tror det är extremt få som skulle vilja spela 12timmar om dygnet i fyra dagar.

Du MÅSTE ha en till ansvarig, att vara själv dygnet runt med ungdomar är ingen bra idé, även om det är en ganska trygg ålder så kommer det uppstå problem. Tänk bara om någon behöver åka til sjukhus, ska du lämna resten ensamma?

Sommaren är ju utesäsong, tror många föräldrar kommer dra sig för att skicka sina barn att sitta inne i fyra dagar, vad sägs om höstlovet istället eller kanske sportlovet.

Hur löser du maten, som vi gör när vi har dansläger där jag jobbar är att vi kontaktar en restaurang i närheten som står för maten varje dag. Tänk dock på allergier och vegetarisk/vegan mm.
Jag tror du räknar väldigt lågt med 300kr, speciellt om du förväntar dig få en ersättning.

Finns det duschar och allt sånt?

Finns det en mening med att sova över? Om stället är mitt i stan varför inte bara ha det dagtid och skicka hem folk runt 17 tiden? Således får både dem och du en paus. Alternativt lägg det på eftermiddag kväll, börja runt 14 håll på till 20.

Vilka riktar du dig till, såna som har spelat mycket eller som har spelat lite eller ingenting alls?

Om du siktar på runt fem pers så finns det ju en risk att gruppen kanske inte funkar, någon kanske inte passar bra med dem andra, då har du ett problem. Med en större grupp löser sig det bättre.

Vad är syftet med att bara spela ett spel? Det kan ju komma in folk som vill spela DnD eller nåt annat vanligt, de borde få chansen att göra det.

Låt barnen spelleda också!

Pilzefrau

hon/henne
Många bra tankar. Det är det här jag behöver göra med den här idén – stöta och blöta den.

4 dagar låter väldigt länge, speciellt om man sover över, du måste planera in andra aktiviteter jag tror det är extremt få som skulle vilja spela 12timmar om dygnet i fyra dagar.
Du har rätt – färre dagar eller andra aktiviteter. Jag har ingen annan sådan som jag själv vet att jag kan hålla i så att det blir lyckat, men enligt fortsättningen …

Du MÅSTE ha en till ansvarig, att vara själv dygnet runt med ungdomar är ingen bra idé, även om det är en ganska trygg ålder så kommer det uppstå problem. Tänk bara om någon behöver åka til sjukhus, ska du lämna resten ensamma?
… så har du helt rätt i detta. Mer än en person, om man inte drar ner det till att bara träffas över dagen.

Sommaren är ju utesäsong, tror många föräldrar kommer dra sig för att skicka sina barn att sitta inne i fyra dagar, vad sägs om höstlovet istället eller kanske sportlovet.
Jag har också lov på sommaren, men inte på de andra… Men ja, det är en bra poäng.

Hur löser du maten, som vi gör när vi har dansläger där jag jobbar är att vi kontaktar en restaurang i närheten som står för maten varje dag. Tänk dock på allergier och vegetarisk/vegan mm.
Jag tror du räknar väldigt lågt med 300kr, speciellt om du förväntar dig få en ersättning.
Tanken var att laga fånigt enkel mat på plats, delvis i förväg. Var tredje eller varannan måltid kan vara soppa, och den kan man göra i förväg och frysa in för att bara värma på spisen. Med såpass få deltagare kan man laga mat tillsammans, antingen allihop eller hellre roterande matlag (säg tre av barnen till varje måltid).

På det sättet skulle det utan problem gå runt (om lokalen är gratis), och jag vet att min (vår) eventuella ersättning inte skulle bli stor. Se det som hur krank brukar beskriva sina rollspel – en hobby jag lägger tid och pengar på. Om jag börjar med detta skulle jag definitivt vara nöjd om jag inte går minus första året. Efter att ha gjort det en eller två somrar får jag bedöma om det är kul nog att fortsätta alls, och om det finns efterfrågan nog att jag kan göra det till mer av ett sommarjobb. Men jag har inge illusioner om det.

Rent allmänt är jag väldigt ödmjuk som affärsman, och det är mig främmande att någon skulle betala särskilt mycket för en sådan här sak. Det är nog dåligt entreprenörskap, men det kan jag ta.

Finns det duschar och allt sånt?
Nej. När jag tvingas inse sanningen är det inte en lokal man vill sova över i mer än en natt.

Finns det en mening med att sova över? Om stället är mitt i stan varför inte bara ha det dagtid och skicka hem folk runt 17 tiden? Således får både dem och du en paus. Alternativt lägg det på eftermiddag kväll, börja runt 14 håll på till 20.
Det är mysigt? Nej, om det hålls i stan så har du naturligtvis rätt.

Vilka riktar du dig till, såna som har spelat mycket eller som har spelat lite eller ingenting alls?
Lite eller inget tänker jag mig, men jag har inga idéer på marknadsföring som är specifika för det ena eller det andra.

Om du siktar på runt fem pers så finns det ju en risk att gruppen kanske inte funkar, någon kanske inte passar bra med dem andra, då har du ett problem. Med en större grupp löser sig det bättre.
Ja, fler arrangörer än jag –> mer än en spelledare -> mer än en grupp, så kan man stuva om i grupperna om något inte funkar.

Vad är syftet med att bara spela ett spel? Det kan ju komma in folk som vill spela DnD eller nåt annat vanligt, de borde få chansen att göra det.
Jag tänker bestämma vilka spel som är på menyn innan lägret. För mig är det grundläggande att jag får tillbringa ett sådant här läger med att åtminstone spela spel jag är bekväm med och tycker om. Jag kan absolut tänka mig att ställa upp flera alternativ. Både så att barnen kan välja om de har preferenser, och så att man kan byta så de får prova på mer än ett. Absolut. Men det skulle vara "mina" (och övriga spelledares, om jag får med mig någon) spel de får spela – annars är det inte värt det för mig.

Låt barnen spelleda också!
Jag har ingen aning om, liksom, var man börjar med en sådan här grej. Men ja, det skulle jag jättegärna göra!

Efter en omgångs eftertanke så är det tydligt vilket sorts läger som vore drömmen: en scoutgård lite mer ute i skogen, så att man kan ha utflykter mellan varven. Då uppstår dock problemet med lokal, och att det finns organisationer som redan gör det här, så att jag hellre borde gå med i typ scouterna. Jag vet inte jag.

Cissi

Up to no good.
Med en hel del erfarenhet av att arra läger för barn från åtta år och uppåt, dock inom scoutröreslen, så måste jag få lägga mig i. :gremwink:

Det här låter jättenegativt och kan säkert upplevas som att jag dissar din idé men tvärt om. Det är en fantastisk idé men allt med läger är inte solsken och rosor.

1) 12-15 år är ungdomar i våra ögon men man är inte gammal när man är tolv och även om barnen känner varandra så kommer det bli gråt och tandagnisslan och hemlängtan. Det behöver finnas vuxna på plats även om det bara är fem barn. Det måste finnas vuxna att ta av om det skulle ske olyckor eller vid sjukdomsfall. Det är A och O. Trygghet och vuxenansvar!

2) Att göra matlag är ingen dålig idé för att sköta maten men tänk ändå på att det är tre mål mat om dagen. Frukost, lunch och kvällsmat och om barnen är uppe sent även kvällsmål. Det kostar mer än man tror och är bökigare än man tror. Och återigen, vuxenansvar i köket!

3) Man kan inte hålla koncentratinonen på en så stillasittande aktivitet under hela dagarna för barn i den här åldern. Det måste varvas med annat. Det måste finnas annan verksamhet, annat att göra och det måste vara bredare än ett enda spel under hela lägret, det måste dessutom finnas en del fritid.

4) Ha inte ett läger som är fyra dagar. Det är jättelång tid. Två nätter är alldeles lagom. Efter fler än två nätter kommer barnen börja bli trötta och kräva ett helt annat engegemang av lägerledarna än vad de kanske orkar om de är få.

5) Var beredd på att du som lägerledare inte kommer få sova. Du som vuxen med ansvar måste ta hand om allt som händer. Tårar, spya, olyckor, sjukdomar, sömnlöshet, mörkerrädsla, mat. Det kommer vara ett jobb.

6) Hör med scoutkårer i närheten om de har stugor som de hyr/lånar ut. Scoutröreslens stugor är ofta bra att använda för att de kan hantera många sovande barn och det finns ofta möjlighet att vara ute runt om kring dem och elda och greja på kvällarna. Det skulle sätta lite extra krydda på ett rollspelsarr.

7) Ju fler deltagare desto bättre och desto större chans att du faktiskt kan få ut någon ersättning över huvudtaget. Störst är iofs risken att du kommer få skjuta till ur egen ficka... tyvärr.
Men med det sagt, försök bredda spelutbudet. Häng inte upp allt på dig, bjud in spelledare, hör med folk på forumet, fråga om någon kan komma och spelleda ett pass eller flera. Ju mer att göra desto fler deltagare.
Jag kan tänka mig att det kanske finns några på det här forumet som kan tänka sig att åka till Göteborg och spelleda en helg.

Jag skulle själv kunna tänka mig att komma till Göteborg på semestern och hjälpa till med marktjänsten.
För även om jag inte spelleder så har jag en hel del erfarenhet av att driva såna lägerverksamhet.

Jocke

Man med skägg
OT Re: Tankar kring rollspelsläger

Efter en omgångs eftertanke så är det tydligt vilket sorts läger som vore drömmen: en scoutgård lite mer ute i skogen, så att man kan ha utflykter mellan varven. Då uppstår dock problemet med lokal, och att det finns organisationer som redan gör det här, så att jag hellre borde gå med i typ scouterna. Jag vet inte jag.
Bli seniorscoutledatre, det var jag i fyra fem år. Ungarna är så pass gamla att de sätter sitt eget program och det går att lära dem spela spel med väldigt små medel, Dessutom har en del av dem hunnit med att fyll arton så problemet med att bara ha en ansvarig vuxen försvinner på pappret (inte i praktiken dock).

Sen kan du dessutom få seniorerna att gå in som ledare eller assistenter på grejer för de yngre barnen, och så kan du gå Vargarnas Äventyskurs om den fortfarande finns, bland det roligaste jag har gjort i föreningsväg.

Edit: den finns fortfarande www.aventyrskursen.se/ http://www.aventyrskursen.se/

Björn den gode

Swashbuckler
Pilzeman said:
– Skulle detta vara att jobba svart? Skulle jag behöva driva enskild firma (som jag inte vet hur det funkar) eller lägga upp det som att föreningen arrangerar och arvoderar mig?
Ja. Om du tjänar pengar på att arbeta och skatteverket inte får reda på det så har du jobbat svart. Enklast skulle jag nog säga är att föreningen arrangerar och arvoderar (upp till 1000kr/år så behöver dom inte betala några arbetsgivaravgifter eller så heller, dock ska dom fortfarande skicka en kontrolluppgift till skatteverket).

Det vill säga om du efter alla kommentarer fortfarande tror på att du kommer få några pengar över alls, annars slipper du problemet helt. Fast även då kan det nog vara bättre om föreningen arrangerar, särskild om dom är beredda att stå för den ekonomiska risken, så slipper du göra det själv.

En annan lösning är förstås att starta en enskild firma, och om du känner att det vore roligt rent allmänt så kanske du kan överväga det, men det känns lite overkill, och kan dessutom krångla till livet om du är i ett läge att ta del av olika ersättningssystem/försäkring (som a-kassa tex) (inte så att du inte kan få det, men det blir krånligare).