Hallå.
Donar lite på ett relativt lätt regelsystem som jag vill använda mig av i sommar. Det är huvudsakligen till för fantasy (med touch utav WC3 och Drakar och Demoner).
Kring val utav vapen i rollspel så vill jag att det ska spela roll kring vilket vapen man väljer, utöver bara skadan. Jag vill att olika typer utav vapen ska vara bra på olika saker. Tankar hittills:
Spjut: Ökar ditt "Försvar" till någon trängt igenom din gard.
Yxa: Offensivt, bra att anfalla med, men svårt att parera med.
Dolk: Bra att använda i trång utrymmen och när du väl är förbi någons gard så får du en bonus, och fienden det svårare.
Svärd: ??
Hammare: Bra att skada folk som har plåtrustningar (typ struntar i lite utav offrets Rustning).
Båge: Skjuter snabbt men kräver mycket träning.
Armborst: Skjuter hårt, långsamt, kräver inte så mycket träning.
Stridsgissel: ?? Svårt att använda, svårt att parera med, men gör det svårt för offret att parera emot ditt anfall.
Tung rustning vs lätt rustning? (riddare med fullplåt finns i denna värld).
Tvåhandsvapen jämfört med enhandsvapen?
Varför ha två enhandsvapen istället för ett vapen + sköld?
Så. Detta bygger jag på... Typ vad jag hört, men som jag egentligen inte har någon kunskap om.
Kan ni hjälpa mig med vad olika vapen/rustningar är bra på, och varför. Gärna skall det ha någon förankring i hur det funkade på vår medeltid - men det gör inte om det glider lite ifrån realism till taktik-spel.
Tack på förhand
Donar lite på ett relativt lätt regelsystem som jag vill använda mig av i sommar. Det är huvudsakligen till för fantasy (med touch utav WC3 och Drakar och Demoner).
Kring val utav vapen i rollspel så vill jag att det ska spela roll kring vilket vapen man väljer, utöver bara skadan. Jag vill att olika typer utav vapen ska vara bra på olika saker. Tankar hittills:
Spjut: Ökar ditt "Försvar" till någon trängt igenom din gard.
Yxa: Offensivt, bra att anfalla med, men svårt att parera med.
Dolk: Bra att använda i trång utrymmen och när du väl är förbi någons gard så får du en bonus, och fienden det svårare.
Svärd: ??
Hammare: Bra att skada folk som har plåtrustningar (typ struntar i lite utav offrets Rustning).
Båge: Skjuter snabbt men kräver mycket träning.
Armborst: Skjuter hårt, långsamt, kräver inte så mycket träning.
Stridsgissel: ?? Svårt att använda, svårt att parera med, men gör det svårt för offret att parera emot ditt anfall.
Tung rustning vs lätt rustning? (riddare med fullplåt finns i denna värld).
Tvåhandsvapen jämfört med enhandsvapen?
Varför ha två enhandsvapen istället för ett vapen + sköld?
Så. Detta bygger jag på... Typ vad jag hört, men som jag egentligen inte har någon kunskap om.
Kan ni hjälpa mig med vad olika vapen/rustningar är bra på, och varför. Gärna skall det ha någon förankring i hur det funkade på vår medeltid - men det gör inte om det glider lite ifrån realism till taktik-spel.
Tack på förhand