Nekromanti Tankar om Playbooks i Muminhack till AW

Lukas

Mannen i Gult
Jag har tagit på mig att hjälpa Plizeman med att skriva playbooks till hans muminhack till AW.

Jag har stört på ett problem som bygger på att tove janson var ganska dålig på det har med att ras specifisera saker.

om du vill läsa om de raser i mumindalen som jag tycker är problematiska att skapa roller av
Mumintroll: redan här börjar problemet eftersom det bara finns tre mumintroll beskrivna(om man inte räknar den japanska tv-serien) och de saknar mycket att en gemensam beskrivning. Det är egenkligen få saker som muminmamman har gemensamt med muminpappan.

Sniff: Vad tusan är sniff för ras, hans ras har aldrig fått ett namn, utan det man vet är att han ser ut som en blandning av råtta och en känguru, och jag vill inte skippa denna ras för att den saknar ett namn eftersom det finns för många "stora" karaktärer som har samma ras: Rodd-djuret, Sås-djuret och Fredriksson (det är inte uttalat att de är samma ras men eftersom de alla är släkt så gissar jag de tillhör samma ras).

Mymor och mumrikar: Jag har alltid mistänkt att de här är manliga och kvinnliga exemplar av samma ras. det har jag baserat på att Mymlan var mamma till Snusmuriken. Men samtidigt är det väldigt stor skillnad på mumrikar och mymlor så jag skulle vilja ha dem som separata playbooks.

Too-ticki: är hon en människa? eller är hon någon annan ras.

Jag har funderat på att om min första tanke att basera playbooks på raser är helt fel. Först för att det känns rasistisk men också för att det skapar en massa problem med klassificeringen av raser.
Tror ni att det skulle fungera bättre eller sämre om jag skapar playbooks som heter "Förälder", "barn" ,"vän", "vandrare", etc

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vet inte riktigt hur det här muminhacket ser ut, men jag hade baserat spelböckerna på varje person frågan sagan. Alltså:

Muminpappan
Muminmamman
Mumintrollet
Sniff
Snusmumriken
osv...

/Edit/ Med lite bonusar som "hattifnatt"

Lukas

Mannen i Gult
Rymdhamster said:
Jag vet inte riktigt hur det här muminhacket ser ut, men jag hade baserat spelböckerna på varje person frågan sagan. Alltså:

Muminpappan
Muminmamman
Mumintrollet
Sniff
Snusmumriken
osv...
Det är ju en ide, men för mig har alltid tanken varit att man skall kunna hitta på egna karaktärer fast ändå behålla den mumianskastämmingen.

Lukas

Mannen i Gult
Rymdhamster said:
Med lite bonusar som "hattifnatt"
Du annar inte hur gärna jag vill göra hattifnatt som en egen playbook.
problemet är att det är ganska värdelösa ur ett berättar perspektiv.

jag tror de fungerar bättre som SLP:er

//Lukas som annars skulle vlja ha med klppdassen

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jo, det är ju en tanke. För mig skulle hela den stämning nog gå förlorad om man körde med andra än dessa som rollfigurer. Man kan ju alltid låta folk leka runt med spelarböckerna på egen hand för att skapa egna karaktärer.

Betänk dock att du kan fortfarande ha en massa olika val för olika figurer. I serier varierar ju ofta figurernas färdigheter från story till story. Se på kalle anka som i ena serien är mästerkock och i andra inte ens kan koka pasta.

Så även om man väljer Muminpappan så kan man fortfarande göra lite olika val så som man gör med karaktärerna i AW.

Lukas

Mannen i Gult
Rymdhamster said:
Betänk dock att du kan fortfarande ha en massa olika val för olika figurer. I serier varierar ju ofta figurernas färdigheter från story till story. Se på kalle anka som i ena serien är mästerkock och i andra inte ens kan koka pasta.

Så även om man väljer Muminpappan så kan man fortfarande göra lite olika val så som man gör med karaktärerna i AW.
Det är en ohört bra poäng, jag skall fundera på den här möjligheten

Man Mountainman

Storsvagåret
Obviously är inte "raserna" i Janssons böcker tänkta i antropologiska termer, utan de är karikatyrer över vissa personlighetstyper och sociala grupper.

Mumintrollen, och även mymlorna i viss mån, representerar den bourgeoisie bohème som Tove Jansson själv tillhörde. Mot detta står hemulerna och filifjonkorna, som representerar den verkliga borgerligheten, de präktiga, laglydiga, fantasilösa typerna. Snusmumriken är den verkliga bohemen, som får mumintrollen att framstå som lite löjliga i sina bohem-lekar. Lilla My genomskådar huvudpersonernas självbedrägerier och utgör på sätt och vis läsarens ställföreträdare i fiktionen, ett allseende öga som ser det huvudpersonerna inte själva ser -- därför saknar hon även de svagheter som präglar övriga huvudpersoner och gör dem till dramatiska karaktärer. Osv.

Det fina med AW är att playbooks inte nödvändigtvis behöver svara mot "raser" eller "yrken"/"klasser" i traditionellt rollspelsmanér. I Sagas of the icelanders svarar playbooks mot olika sociala roller och könsroller i det isländska samhället. I ett mumintroll-rollspel kan playbooks svara mot olika dramatiska arketyper.

Lukas

Mannen i Gult
Dnalor said:
Obviously är inte "raserna" i Janssons böcker tänkta i antropologiska termer, utan de är karikatyrer över vissa personlighetstyper och sociala grupper.

Mumintrollen, och även mymlorna i viss mån, representerar den bourgeoisie bohème som Tove Jansson själv tillhörde. Mot detta står hemulerna och filifjonkorna, som representerar den verkliga borgerligheten, de präktiga, laglydiga, fantasilösa typerna. Snusmumriken är den verkliga bohemen, som får mumintrollen att framstå som lite löjliga i sina bohem-lekar. Lilla My genomskådar huvudpersonernas självbedrägerier och utgör på sätt och vis läsarens ställföreträdare i fiktionen, ett allseende öga som ser det huvudpersonerna inte själva ser -- därför saknar hon även de svagheter som präglar övriga huvudpersoner och gör dem till dramatiska karaktärer. Osv.
Jo men det är svårt att förmedla i ett spel på ett bra sätt
Dnalor said:
Det fina med AW är att playbooks inte nödvändigtvis behöver svara mot "raser" eller "yrken"/"klasser" i traditionellt rollspelsmanér. I Sagas of the icelanders svarar playbooks mot olika sociala roller och könsroller i det isländska samhället. I ett mumintroll-rollspel kan playbooks svara mot olika dramatiska arketyper.
Så du vill att jag döper mina playbooks till: Protagonist, Antagonist, väktare och sidekick?

Man Mountainman

Storsvagåret
Lu-kaazh said:
Dnalor said:
Så du vill att jag döper mina playbooks till: Protagonist, Antagonist, väktare och sidekick?
Nej, det låter som en dålig idé. :gremtongue:

Jag vet inte var du fick de termerna ifrån. De verkar inte mappa på något uppenbart sätt till muminberättelsernas kategorier. Skulle hemulerna vara "antagonister"? Det är de väldigt sällan i böckerna -- de är bara komiska figurer som ibland hjälper huvudpersonerna, ibland ställer till det för dem. Finns det en antagonist så är det väl Mårran, hattifnattarna och sådant, rena "monster" som knappast lämpar sig som rollpersoner.

Nej, mitt syfte är väl mest att få dig att analysera de befintliga kategorierna med nya glasögon, så att du inte fastnar i något traditionellt "biologiskt" rastänkande, som är vanligt i rollspel. Hade jag varit du hade jag nog utgått från de "raser" som finns, och gjort en playbook för mumintroll, mymla, mumrik, hemul, filifjonka, tofsla/vifsla, sniff (på engelska heter han "snufkin", vilket låter som en ras), homsa, misa, etc. Men försökt fånga dem såsom allegorier snarare än biologiska typer. Och låtit skillnaden mellan exempelvis Mumin och Muminmamman vara upp till spelaren att fånga med sin enskilda rollperson.

Lukas

Mannen i Gult
Dnalor said:
Lu-kaazh said:
Dnalor said:
Nej, det låter som en dålig idé. :gremtongue:
Det var det jag tyckte
Dnalor said:
Jag vet inte var du fick de termerna ifrån.
Det är vad jag tänker på när någon säger Dramatiska ärketyper
Dnalor said:
De verkar inte mappa på något uppenbart sätt till muminberättelsernas kategorier. Skulle hemulerna vara "antagonister"? Det är de väldigt sällan i böckerna -- de är bara komiska figurer som ibland hjälper huvudpersonerna, ibland ställer till det för dem. Finns det en antagonist så är det väl Mårran, hattifnattarna och sådant, rena "monster" som knappast lämpar sig som rollpersoner.
Vi är helt överens, jag misstolkade tydligen dig, min kommentar var mest för att förtydliga eftersom jag tyckte det lät som en dålig ide.
Dnalor said:
Nej, mitt syfte är väl mest att få dig att analysera de befintliga kategorierna med nya glasögon, så att du inte fastnar i något traditionellt "biologiskt" rastänkande, som är vanligt i rollspel. Hade jag varit du hade jag nog utgått från de "raser" som finns, och gjort en playbook för mumintroll, mymla, mumrik, hemul, filifjonka, tofsla/vifsla, sniff (på engelska heter han "snufkin", vilket låter som en ras), homsa, misa, etc. Men försökt fånga dem såsom allegorier snarare än biologiska typer. Och låtit skillnaden mellan exempelvis Mumin och Muminmamman vara upp till spelaren att fånga med sin enskilda rollperson.
Det låter som hur jag först tänkte göra det, sedan började jag tänkta och då blir allt bara konstigt.

Xyas

Swashbuckler
Skulle inte de olika "raserna" göra sig väl som utseende-alternativ, helt fria från playbooksen i övrigt?

Lukas

Mannen i Gult
xyas said:
Skulle inte de olika "raserna" göra sig väl som utseende-alternativ, helt fria från playbooksen i övrigt?
Om du skulle köra på det här alternativet hur skulle playbooksen då se ut?

Zimith_UBBT

Warrior
Först och främst - kul ide! Jag skulle troligen låta spelarna spela individuella karaktärer från böckerna snarare än att krysta fram genetiska arketyper ur dem. I böckerna finns bara.en To-Tiki tex, att försöka göra en ras av henom blir ju skitskumt. Samma gäller Sniff, Snorkfröken, Snusmumriken mfl. Även de som uppenbart är en ras, tex hemuler, borde hanteras på samma sätt (Hemulen, inte hemul). Allt annat blir att krångla, tycker jag!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är sjukt nyfiken på hur det går för dig med det här. Några uppdateringar? Har du fattat några beslut?

Lukas

Mannen i Gult
Rymdhamster said:
Jag är sjukt nyfiken på hur det går för dig med det här. Några uppdateringar? Har du fattat några beslut?
Jag arbetar på,
jag provar mig mest framåt och för tillfället har jag inget som jag känner mig redo att posta.
Men det här kommer bli klart och när det blir det så lovar jag att säga till.

//Lukas som hoppas kunna ha ett utkast på en roll klar den här veckan.