Vadan nytta med detta?
- Du får en bra överblick över situationen.
- Du får stödord, så att du inte glömmer det du planerat.
- På en liten yta kan du få plats med saker som sträcker sig över flera spelmöten.
- Du kan med lätthet addera fler cirklar medan du spelar.
- Det motverkar i viss mån rälsandet.
Den sista punkten kanske jag bör förklara. En tankekarta bör alltid utgå från mitten och sedan sträva mot kanterna. Medan du (eller snarare dina spelare) flyttar sig från en bubbla så behöver du endast hålla reda på bubblorna runtomkring så länge spelarna vill befinna sig inom det som bubblan tar upp. Ett scenario tenderar att spelas i det sätt som det är skrivet. Det motverkar tankekartan.
Men i förra inlägget så kunde jag ju täcka en handling på några få rader. Vad har då tankekartan att vinna mot anteckningarna? Jo, det är så att exemplet i förra inlägget hade en enkel struktur för att föra fram hur tankekartan är tänkt att fungera. Om man har en lite mer komplex modell så vinner man än mer på tankekartan. Mestadels för att man kan få plats med 10 sidor anteckningar på en tankekarta, vilket förhindrar bläddrandet.
En tankekarta skapas i en uppsatsskrivning när man brainstormar och kastas sedan, men för rollspel kan den användas under ett spelmöte då den innehåller stödord. I regel behöver man inte mer än stödord (att läsa innantill hör 80-talet och Riotminds till och bör förkastas), för att kunna spelleda. De tjänar som hjälpmedel så att du inte glömmer saker. Låt mig nu illustrera hur en tankekarta kan byggas med kampanjen som jag just nu spelar i EDoD.
<hr noshade size="1">Här är åtta bubblor som jag slängde ut på tankekartan.
- Vintern dröjer sig kvar.
- En mördare rör sig i staden.
- Magiskolan har slutit sig och har ingen kontakt med omvärlden.
- En hjälte har anlänt till staden.
- En stor, vit varg har synts på gatorna.
- En råttfamilj (typ maffia) har tagit över stadens undre värld.
- En värdshusvärd (där spelarna börjar) har problem med ekonomin.
- En köpman vill ta över värdshusvärdens rörelse.
De åtta bubblorna band jag ihop med följande relationert:[/list]
Magiskolan (
3) har frysit till is, på grund av en magikers hämnd på skolan. Denne behöver själar för att hålla besvärjelsen vid liv (
2). Som bieffekt så har vintern bitit sig fast i staden (
1). En av magikerns köldmagiker klarade sig dock undan men fastnade i sin frostvargsform (
5) och är nu på jakt efter själaslukaren. Vargen har fått skulden för morden som skett i staden. Spelarna får gärna tro detsamma.
Köpmannen (
8) är bulvan för råttmånnen (
6) som vill ha värdshuset (
7) för sina egna syften. För att förvilla spelarna lite så handlar köpmannen med kol och har gjort en rejäl slant på att vintern har varat såpass länge (
1).
Hjälten (
4) har anlänt till staden för att eliminera råttmänhotet. En i stadens råd tjänar nämligen en hel del på att smuggla in sprit men så gör även råttmännen (
6) som därmed snor en del av förtjänsten som rådmannen gör. Folk tror att hjälten är där för att hjälpa till med att hindra morden (
2); något de gärna får fortsätta att tro. Rådsmannen är alltså en nionde bubbla som jag fick slänga dit.
Jag hade alltså 8 punkter och började spinna loss i hur de kunde höra samman. Det fick det grafiska resultatet nedan. Medan jag spelade så slängde jag på 7 stycken bubblor, allteftersom rollpersonerna rörde om i staden och dess handlingar. Bland annat tog de kontakt med den förra tjuvkonungen (kom inte på något bättre namn), trots att jag inte hade planerat att det skulle finnas någon sådan. Jag kan också säga att bubblorna som har en större text i sig var rykten som jag sade till spelarna att de hört innan vi började spela.
<div style="margin-right: -50px;">
</div>
<hr noshade size="1">
/
Han som kan säga att det tog lite tid att göra det här inlägget