Nekromanti tankenötter och problemlösning

Eagle

Swordsman
Hej!

Det finns många sorters utmaningar i rollspel. Några är social interaktion, andra är actionbetonade... men så finns det problem som kräver lite tankearbete, såsom logiska tankenötter, chiffer, koder, gåtor och dylikt. Har ni några bra exempel på den sortens utmaningar som ni skulle vilja dela med er av?

Istället för att låta rollpersoner slå ett slag för att t.ex. desarmera en fälla eller hitta en lönndörr, så får de lösa en tankenöt - som om de löser den, så desarmeras fällan eller lönndörren öppnas. Ja ni förstår hur jag tänker.

Hoppas ni har många idéer att tillföra till denna tråd :)

Rising

Vila i frid
Först så skulle jag vilja säga att action i rollspelen oftast är av tankearbete-slaget. Jag menar; det är ju sällan rollspelsstrider handlar om reaktionsförmåga eller precision som i datorspelen, utan oftare är de just strategiska och kalkylerade tankenötter.

Nå; det enklaste tycker jag är att göra en version av klassiska brädspel och siffergåtor; typ Mastermind. Det går enkelt att göra gåtor av sånt: Typ, man kommer in i ett rum med fyra stenstatyer som alla har ett litet hål i pannan, och så ligger det fyra ädelstenar av olika sorter på ett bord i mitten. Det finns en rätt kod; typ "lägg opalen i katthuvudet, amethysten i aphuvudet, safiren i drakhuvudet och topazen i åsnehuvudet", och när rollpersonerna lagt ädelstenar i alla statyernas huvuden så öppnas X antal lås till porten som går vidare, samtidigt som en fälla utlöses av något slag; typ ett monster framkallas i rummet, pilar skjuts ut för att eventuellt träffa någon i rummet, eller vattennivån i rummet börjar stiga. X är antalet ädelstenar som hamnat i rätt staty, men rollpersonerna vet inte vilka ädelstenar som hamnat i rätt staty. Så de måste ägna sig åt logisk, systematisk uteslutning för att lösa gåtan.

Jag tycker dock personligen bäst om gåtor som ökar inlevelsen och känslan av att befinna sig i en annan värld. Problemet med ovanstående gåta är att den i spelarnas huvuden abstraheras till ett "spel", de upplever sig inte stoppa ädelstenar i statyer, utan de tänker i banor som "först provade vi A,B,C,D; sedan C,A,D,B och därefter B,D,A,C" eller något i den stilen.

En bättre gåta är en där man exempelvis ger en handout till spelarna med väginstruktioner genom en labyrint, som är skriven på ett språk som bara till ytterst liten del påminner om begriplig svenska. Då måste spelarna först lära sig tolka de obegripliga tecknen via trial and error ("okej, vi trodde "Waursn" betydde vänster, men eftersom vi gick rakt i en fälla så måste det betyda "varning" eller något istället."), och dels kan man göra utmaningen påtaglig och handbegriplig - exempelvis genom att göra delar av handouten vattenskadad eller på annat sätt svår att tyda. Man kan också förmedla mycket atmosfär och stämning via handouten. Allt detta bidrar till att man blir indragen i spelvärlden medan man löser gåtan, snarare än att förhålla sig till den som om det vore en helt abstrakt matematisk utmaning.

En bra inspirationskälla för gåtor är alla de otaliga "inlåst i ett rum"-spel som finns på nätet. Det fullkomligen vimlar av dem - och även om en stor del av gåtorna handlar om saker som är svårt att överföra till rollspelen så brukar det också finnas flera logiska gåtor som är enkla att använda och variera precis som man vill.

Men det är inte så krångligt att hitta på något. Liksom; här kommer en: Rollpersonerna får tre stycken klockor. De har en urtavla, men bara en enda visare. Den första pekar på 3, den andra på 7 och den tredje på 11. Now, flyttar man fram visaren på den första klockan så flyttas visaren på de andra klockan fram lika mycket, och visaren på den tredje klockan flyttas fram dubbelt så mycket. Flyttar man fram visaren på den andra klockan så flyttas visarna på de andra klockorna bakåt lika mycket, och flyttar man fram visaren på den tredje klockan så flyttas visaren på den andra klockan bakåt lika mycket, medan visaren på den första klockan står still. Nu är tricket att få alla visare att peka rakt uppåt, men hur?

Där har vi en logisk gåta. Inga konstigheter.

Den stora utmaningen tycker jag dock är att göra det till en världsgåta - så att spelarna inte bara löser den genom att ta fram papper och penna och börja analysera den på ett helt abstrakt sätt.

Ett exempel vore att använda denna gåta, men inte se till att lösningen vore att ställa alla visare rakt upp, utan istället låta lösningen handla om att tolka en dikt av något slag som varslade om vad de olika klockorna skulle ställas på för klockslag. Man skulle också kunna blanda in tärningsslag på så vis att en av artefakterna skulle kräva hög styrka för att ställas om, medan en annan skulle kräva ett lyckat precisionsslag för att inte råka bli över- eller underjusterad.

Eller så kan urtavlorna föreställa zodiaker eller andra bilder, så att spelarna inte kan komma på rätt lösning i huvudet, utan måste titta på de handouts man ger ut och se när visarna verkligen står på "cyklop", "flammande brasa", och "dödsgast med lie"; eller vad som nu gäller.

Pom

Swashbuckler
En givande del av logiska problem i rollspel är att på något vis knyta dem till kampanjvärlden. Karaktärer med olika kunskapsfärdigheter eller något slags intelligensslag kan då få ledtrådar till hur problemets konstruktörer kan ha tänkt.
T ex kan målet vara att ställa figuriner med totalt 19 armar på ett altare. Karaktärer som klarar av olika slag kan få ledtrådar att demoners antal armar anses vara ett tecken på deras styrka i den lokala föreställningsvärlden, samt att guden Wrnu skapade landet med 19 andetag och siffran 19 därför brukar betyda fullbordan och belöning.
(Är man elak har man bara figuriner med jämnt antal armar och kan med ytterligare lyckade kunskapsslag ge ledtråden att nationalhjälten Ator Termin i sagorna brukade rycka högerarmen av monster för att besegra dem och nå sina mål.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm.

Det problem jag har med tankenötter av det här slaget är att de åtminstone i mitt huvud lätt förvandlas till Myst - och nog för att jag älskar Mystspelen, men rollspel kan ju vara så mycket mer...

Däremot har jag nog inte kunnat låta bli ibland. Exempelvis har jag begagnat mig av olika former av chiffer vid flera tillfällen, och låtit rollpersonerna få inkompletta kodnycklar eller (ibland) rentav ingen kodnyckel alls. Ett snabbt och enkelt sätt att slippa göra något jobb som SL på ett tag, samtidigt som vissa spelare aktiveras och... Eh, vissa spelare har urtråkigt, eftersom det "händer för lite". Lite därför jag börjat använda mindre och mindre av den här typen av rollspelsutmaningar. De främjar sällan inlevelsen, om de inte används sparsamt och mycket genomtänkt.

Men, för den som gillar sånt här - läs på om chiffer, vettja. Och koder, alla gillar koder. Konstiga kalendrar är ett plus (Illuminati hade ju en egen, och jag funderar fortfarande kring ett sätt att använda den - eller kanske Mayakalendern.

Jonqen

Veteran
Så jävla mycket Silent Hill 2 över det där sista pusslet :gremwink:
Rakt av ^^
Nämen bra tips ni har, själv användning av dessa.

Rising

Vila i frid
Så jävla mycket Silent Hill 2 över det där sista pusslet
Jag har inte spelat det. Men det förvånar mig inte, för hela poängen (vilket jag också skrev i inlägget) är ju att alla sådana här gåtor är så oerhört generiska. Jag skulle enkelt kunna använda samma gåtstruktur som i mina klockor fast göra det till en utmaning där man drog i spakar och försökte bygga en bro av plattformar som skulle leda över ett stup eller en flod med lava.
Företaget Rubik (de med Rubik's Kub) har gjort en grej med en massa klockor som man skall försöka ställa in rätt, där klockorna var kopplade till varandra. Det var därifrån jag fick idén till min applikation. Men det funkar alltså på samma sätt om man istället gör det till en gåta med digitala kodlås eller vad som helst.

---

En av mina nya favoritgåtor är förresten att bara förbereda en sekvens av något slag, såsom ett rum där det skjuts upp spikar från golvet i olika mönster i en lång sekvens. Till slut lär sig spelarna att känna igen delar av det mönstret och kan förstå hur de bäst skall manövrera sig runt i rummet för att undvika att bli spetsade. Jag spelade en The Cube-liknande session i Kult där jag använde mig av ett sådant rum, ihop med extremt mycket tidspress och lite typ friformsstridande med gott resultat. Jag hade ett rum med 4 x 4 golvplattor i fyra olika färger och fyra olika mönster. Varje drag aktiverades en fälla på en av färgerna eller ett av mönsterna, samt en av raderna eller en av kolumnerna. I början hade de ingen aning om var nästa fälla skulle komma och åkte på asmycket pisk. Sedan lärde de sig att man var ganska säker om man ställde sig på en golvplatta som nyss aktiverats av en fälla. Slutligen kunde de också memorera sekvensen och då undvika att bli strimlade.

Det kändes bra, för sådana logiska gåtor är ju inte särskilt svåra att förbereda - och man vet från början att de kommer bli utmanande för spelarna, till skillnad från vissa matematiska gåtor som de kanske redan kan lösningen på.