Nekromanti Tanken om olika spelsätt, effekter, dolt or not!

solvebring

Superhero
Jag funderar på att skriva en liten artikel till min blogg. Den skulle då handla om olika sätt att spela. Vad detta egentligen handlar om, i stort, är att spela med spelledare eller att spela spelledarlöst, alternativt - eftersom man nödvändigtvis inte måste spela antingen eller - med överraskningseffekt eller skapandeeffekt. Kanske kan man summera det till: dolt eller öppet spelande?

Detta handlar om spelarnas upplevelser, främst. Det bottnar i hur saker i spelet mellan rollerna sköts bland spelets deltagare kring bordet.

... Jag undrar dock om det redan finns artiklar och begrepp för just detta? Själv har jag ingen aning.

"Tja, det kanske det gör, beroende på vad fan du talar om?!"

Nå, alltså, så här tänker jag...

Överraskningseffekten
Förekommer oftast bland tradspelare som spelar med en spelledare som leder spelet och har den fulla inblicken i scenariot medan spelarna hänger på och upptäcker vissa delar av scenariot bit för bit.

Spelledaren sitter då inne med hemligheter, information som rollpersonerna måste finna, saker som rollpersonerna först inte vet men sedan kan överraskas med - därmed överraskas spelarna. En vanlig typ av scenario i det här fallet vore Mysteriet. Detta har alltså en överraskningseffekt på spelarna. Spelarna åker med och låter sig överraskas.

Detta stödjer förövrigt att rollpersonerna har hemligheter för varandra vilket man spelar på genom att inte uttala hemligheterna mellan spelarna. Det som rollpersonen håller hemligt håller också spelaren hemligt. Detta kan också ge överraskningar; återigen en överraskningseffekt.

Man "blockerar" för att kunna överraska...

Skapandeeffekten
Detta förekommer främst i spel där man samberättar och gärna då man inte har någon specifik person som leder spelet. Kan dock också förekomma i spel där spelledaren har en mer öppen roll.

Kort sagt handlar effekten av att skapa tillsammans, att hela tiden uttala allting och att göra det bästa man kan av det rent storymässigt. Om en rollperson har hemligheter så talas det öppet om detta. Så även om inte samtliga rollpersoner känner till hemligheten så gör alla spelare det, ingen deltagarpart överraskar den andre och man försöker istället, som spelare, jobba med varandras roller och de aktuella intrigerna för att skapa en så intressant berättelse som möjligt.

Man undviker blockning för att främja berättelsen i största utsträckning...

Kombination?
Jag tror även jag skulle vilja säga att det finns en kombination av överraskningseffekt och skapandeeffekt - eller kanske att överraskningseffekten till viss del alltid är närvarande, även i skapandeeffekten. Till exempel i ett spel som InSpectres. Där har man en spelledare som inte vet mer om mysteriet än spelarna. Samtliga kring spelbordet vet lika mycket om gåtan. I tur och ordning får dock alla chansen att breda ut och avslöja mer om gåtan, vilket gör att man både jobbar med överraskningseffekt och skapandeeffekt. Man skapar tillsammans, undviker blockning, men eftersom alla försöker ta sanningen bakom hemligheten ett steg längre överraskar man varandra.

What say you?
Kallas det här för något speciellt?
Kan man tala om olika effekter?
Finns det mer att tillägga?
Osv.

Unfair

Hero
Vill du att vi ska diskutera om vi tycker en sådan artikel är en bra idé? För det tycker jag, jag skulle läsa den. Eller vill du kanske att denna tråden ska handla om vad du bör ta upp och ur vilka vinklar?

Hoppas inte du vill att vi ska diskutera runt allt det där i alla fall, finns för mycket att säga för en tråd.

solvebring

Superhero
unfair said:
Vill du att vi ska diskutera om vi tycker en sådan artikel är en bra idé? För det tycker jag, jag skulle läsa den. Eller vill du kanske att denna tråden ska handla om vad du bör ta upp och ur vilka vinklar?

Hoppas inte du vill att vi ska diskutera runt allt det där i alla fall, finns för mycket att säga för en tråd.
Diskutera gärna fritt utifrån detta. Om en sådan artikel vore intressant är så klart något jag gärna vill höra. Jag är också intresserad om vad ni tror om mitt resonemang - är det vettigt, finns det redan sådan teori fast i andra termer, är det nog eller är det mer som ska till? Osv.

Känn dig fri att säga vad du än anser är relevant kring ämnet eller artikeln i fråga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga, jag vet ju vilken av de där två jag föredrar.

En grej vill jag nog gärna peka på dock; och det är att överraskning inte bara handlar om att få ta emot en överraskning, utan också om att få skapa den. För mig är ju en god planering till ett äventyr något fantastiskt roligt, och en stor del av varför jag gillar att vara spelledare är för att jag får planera träd- och nätstrukturer som ger spelarna överraskningar.

Det är en av anledningarna till att jag misstror det där med spelarmakt och det du kallar "skapandeeffekten", och dessutom anledningen till att ditt mellanting inte heller funkar för mig; det känns som att man tar bort det där jag tycker är roligt i spelledarrollen (planeringen) medan jag ändå tvingas göra allt det där som är svårt och jobbigt (gestaltande, improvisation, hålla styrsel på nötet)...

Ögat

Hero
Menar du att det här är en effekt av något eller att det är en effekt som används av någon. Oavsett vilket skulle jag vara mest intresserad av att läsa dina tankar om vad detta något/någon är.

Som du använder begreppen överraskning och skapande ligger resonemanget nära Story Before/Now. Samtidigt kan jag tycka att överraskning respektive medbestämmande i sig inte kan sättas som två poler, utan att det snarare är olika skalor.

solvebring

Superhero
Olav said:
Menar du att det här är en effekt av något eller att det är en effekt som används av någon. Oavsett vilket skulle jag vara mest intresserad av att läsa dina tankar om vad detta något/någon är.

Som du använder begreppen överraskning och skapande ligger resonemanget nära Story Before/Now. Samtidigt kan jag tycka att överraskning respektive medbestämmande i sig inte kan sättas som två poler, utan att det snarare är olika skalor.
Jag tror att effekten används av någon och samtidigt är effekten av något. Jag menar, effekten används ju av deltagarna för hur de spelar samtidigt som effekten av hur de spelar blir själva effekten.

Och nej, som du skriver tror jag inte heller att det är antingen eller. Det är mer förenklat. Egentligen är båda de här effekterna med i de flesta typer av spel, dock mer eller mindre. Det ena tar inte ut det andra, men olika spelsätt främjar det ena mer än det andra.

solvebring

Superhero
krank said:
Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga, jag vet ju vilken av de där två jag föredrar.

En grej vill jag nog gärna peka på dock; och det är att överraskning inte bara handlar om att få ta emot en överraskning, utan också om att få skapa den. För mig är ju en god planering till ett äventyr något fantastiskt roligt, och en stor del av varför jag gillar att vara spelledare är för att jag får planera träd- och nätstrukturer som ger spelarna överraskningar.

Det är en av anledningarna till att jag misstror det där med spelarmakt och det du kallar "skapandeeffekten", och dessutom anledningen till att ditt mellanting inte heller funkar för mig; det känns som att man tar bort det där jag tycker är roligt i spelledarrollen (planeringen) medan jag ändå tvingas göra allt det där som är svårt och jobbigt (gestaltande, improvisation, hålla styrsel på nötet)...
Sant, sant - det ligger sannerligen mycket i just förberedandet i att spela mer på överraskningseffekten än skapande effekten.