Nekromanti Tarokka deck [DND+annat]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag var ute efter någon form av tarotliknande kortlek (men ville inte ta en "riktig" tarotlek eftersom jag är lite skrockfull på det sättet) och hade vissa förhoppningar om att kunna hitta en vettig variant av kejsarens tarot från Warhammer 40K. Ingen sån tur tyvärr, verkar inte finnas någon snygg till försäljning och jag gillade inte heller någon av de "kompletta" lekar som fanns för nedladdning och egen uskrift. Men det här tillbehöret till DnDs Curse of Strahd envisades med att dyka upp i alla sökningar jag gjorde, och efter att ha kickat lite gran på [=http://imgur.com/a/4GLiX]bilder och annat[/url] bestämde jag mig för att det kanske var värt ett köp.

Efter att faktiskt ha fått hem den känner jag mig också riktigt nöjd. Bilderna är ganska allvarliga och lite åt det vridna hållet vilket gör att jag tänker att den här leken skulle passa utmärkt som tillbehör till Warhammer Fantasy och andra lite mörkare fantasysettings (Vilket jag gissar att världen där Curse of Strahd utspelar sig är). Stilen på bildernra är också precis lagom flambojant för att jag nog ska kunna använda leken även i 40K sammanhang eller sci-fispel med liknande medeltida estetik.

Jag har inte så mycket erfarenhet av kort i olika former, men jag tycker att pappen känns stadig och bra, ungefär som vanliga spelkort av hyffsad kvalitet. De ska definitivt plastas in så att jag kan hantera dem med chipsflottiga fingrar i närheten av läskglas utan att oroa mig. Vet inte riktigt vilken dimension det kan tänkas vara eftersom jag tydligen inte äger en linjal, men jag upplever formatet som hyfsat standard, troligen i samma storlek som magickkort och dylikt. Baksidan har en rätt snygg symbol, men inte så läker att jag inte skulle kunna tänka mig plastfickor med täckt baksida för extra stadighet.

Min huvudsakliga plan är att använda dem som hjälp att hitta på SLP:er, både under spelets gång men kanske ännu viktigare när jag sitter och spånar äventyr mellan spelmöten. Blandningen av yrken och koncept gör att mina försök hitill varit rätt inspirerande, där jag drar ett kort för att representera vad SLPn verkar vara och ett andra kort för att visa vad SLPn egentligen är. Men redan ett kort erbjuder redan det rätt mycket inspiration om man snabbt behöver fylla ett rum med spännande karaktärer.

Det medföljer regler för att spela nån slags spel med korten som säkert kan funka som ett stämningsfullt spel "in game" eller nått, 14 av korten har lite mer bildliga motiv som "mist", "broken one" och "beast" snarare än yrken. Övriga 40 kort är uppdelade i fyra "sviter" som är numrerade 1-9 plus ett 10:e kort som inte har en siffra utan bara svitens symbol även där vilket man kan räkna som en 10, 0 eller vad man vill, så det finns vissa möjligheter om man vill använda leken för bestämma siffervärden för något (Så som initiativ, eller ersättning för tärningsslag eller vad som helst). Svit plus siffra skulle även kunna användas i SLP-slumpning för att tillskriva ens SLP olika egenskaper och ett värde i de egenskaperna.

På det stora hela ett trevligt litet tillskott till min SL-verktygslåda.