Jag kickstartade dessa kort:
https://www.kickstarter.com/projects...the-new-normal och är väldigt nöjd med dem. De bygger på klassiska tarotlekar, men moderniserade. Jag har börjat leka runt lite med att ta fram modeller för hur de (eller andra tarotkort) kan användas för att bygga äventyrsramar. Har dock inte kommit så långt än...
Men i korthet kan man göra något åt det här hållet:
Dra ett kort. Kortet representerar rollpersonernas mål eller agenda i scenariot.
Dra tre kort, ett för varje akt i berättelsen. Detta är det yttre ramverket. Korten inspirerar temat eller känslan i varje akt.
Dra två kort för antagonisten. Det första kortet används för att beskriva vem antagonisten är, det andra för att beskriva antagonistens mål eller drivkraft.
Dra ett kort för varje akt. Korten inspirerar det främsta hindret för akten i fråga.
Nu finns någon slags grundstruktur för scenariot. Med inspiration i ovanstående kort, bygg ihop scenariot.
Det jag oroar mig för med den här sortens modeller är att det är svårt att hitta en bra balans. Drar man för få kort blir det väldigt grunt. Drar man för många kort blir det onödigt rörigt. Hur många kort är lagom? Vad ska man dra kort för och inte?