Nekromanti TAUPER enligt hatten

hatten

Swashbuckler
Tauper.

Samhälle:
Tauperna samhälle är vida sprit och ofta kraftigt påverkad av de samhällen som de lever i det är med andra ord stor skillnad på HUR en Taup i Jargien lever i jämförelse med Tauper i Eberhon.
Gemensamt med alla är moderkulturen det förflutna som de lever i deras tro på kunskap och visdom som guide till bättre liv ofta så bedöms ledare genom rena visdoms dueller eller genom att spela svåra brädspel där inteligensen vinner.
Trots att inteligensen är den viktigaste egenskapen så är det bara en nyckel till att bli lycklig inte ett mål för att bli lycklig så måste man inse vilket yrke som man tycker om vad man själv vill göra i livet och enda sättet man kan göra det är att vara inteligent nog att känna sina känslor och veta vad man vill. ( självkänne dom är viktig för en Taup )

Socialt så ser en Taup stor skillnad på orden "Vän" och "Bekant" en vän är någon du kan lita på som delar dina intressen och du gärna lånar pengar utan ränta och som du kan tänka dig riskera livet för att hjälpa.
Bekanta är alla andra du känner och tycker om.
Denna annorlunda syn på vänskap gör de flesta Tauper över hela mundana vilket skapat utrycket "Taupisk vänskap" med det menar man en trogen vän eller bästa vän..
Tauper åldras långsammare än normala mäniskor inte lika långsamt som exempel Alver eller Dvärgar men de kan ändå bli vädligt gamla och trots sitt "kyliga" yttre så finner många Tauper det smärtsamt att bo länge på en och samma plats och där se hur vänner dör av ålder samtidigt som man själv kommer leva i ytterligare flera årtionde därför har de ofta en något tillbacka dragen kultur sällan de har vänner utan för sina egna familjer och andra Tauper ett undantag är vänskap med Alver och Dvärgar där de känner sig trygga..
Bland städer så är Tauper mer kända som magiker eller läkare och likande yrken detta rykte är något fel då det faktist är mer vanligt att Tauper jobbar med guldsmide och konstnärer eller bryggare av ädla drycker.

Religion
Tauper tror på många olika gudar främst är kunskapens Gud Hirsami som skapade värden och de andra gudarna.
Hirsami beskrivs som att vara av både manligt och kvinnligt kön beronde på vem som ser han/henne.
Hirsami ser alltid faderlig/moderlig ut har ett utryck av visdom och kunskap runt sig.
Enligt Tauperna så vart Hirsami arg på deras folk för att dom latade sig och lät kunskap bli bortglömd och barbarfolk lyckades krossa flera av deras nationer och de Taupika folken flydde till andra länder enligt legendera kommer Taupiska nationer en dag åter uppstå.

Faktist Skenbar
ålder ålder
-20 20
21-22 21
23-24 22
25-26 23
27-28 24
29-30 25
31-32 26
33-34 27
35-36 28
36-37 29
38-39 30
40 31
41-42 32
43 33
44-45 34
46 35
47-48 36
49 37
50 38
51-52 39
53 40
54 41
55-56 42
57 43
58 44
59-60 45
61 46
62 47
63 48
64-65 49
66 50
67 51
68 52
69-70 53
71 54
72 55
73 56
74 57
75-76 58
77 59
78 60
79 61
80 62
81-82 63
83 64
84 65
85 66
86 67
87-88 68
89 69
90 70
91-92 71
93-94 72
95-96 73
97-98 74
99 75
osv.. Normalt ålder för varje ett år ser du ett år äldre ut..
Runt sitt 90 år brukar deras åldrande sakta in och bli söligare igen ( fysiskt motsvarar de 70 åringar ) sen forstäter den i normal mänsklig takt.

Grundutbilding
Alla Tauper får en grundutbildning ( se Dvärgar sida 69 men mindre aggresiv och mer kunskap både pratistk och teoretiskt inrikting )

Hemligheter
I alla länder som har en grupp av Tauper så finns det hemliga samlingar böcker i gömda bibliotek där Tauper under generationer samlat på sig hemlig och förbjuden kunskap endast Taupisk präst kan få blädra och läsa i samlingarna.

Det var allt jag kunde komma på för nu... ( är lite slö... ) ställ gärna frågor så kanske jag kommer på mer

Livet är en gåta utan enkla svar.

Re: TAUPER=jude enligt hatten

Det stämmer rätt bra överrens med hur judarna lever och så. Jag skulle sedan säga att det där med att de har en grundutbildning inte stämmer(enligt mig), de är ju uppfostrade av föräldrarna och inte i en skola. Däremot så är ju de flesta tauper akademiker så därför lär de sig bara akademiska färdigheter och är sålunda mer bildade än andra.

Anledningen till varför de lever längre kan ju vara att de tvättar sig oftare och har en bättre hygien än den vanliga asharien.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Evil Peter

Hero
Re: TAUPER=jude enligt hatten

Jag skulle sedan säga att det där med att de har en grundutbildning inte stämmer(enligt mig), de är ju uppfostrade av föräldrarna och inte i en skola. Däremot så är ju de flesta tauper akademiker så därför lär de sig bara akademiska färdigheter och är sålunda mer bildade än andra.

Inte enligt vad hatten skrev. Han skrev att de är kända för att vara det men att de egentligen oftast är guldsmeder, konstnärer osv.

Anledningen till varför de lever längre kan ju vara att de tvättar sig oftare och har en bättre hygien än den vanliga asharien

Personligen tycker jag inte man behöver någon sådan förklaring på det när de ändå är så olika vanliga människor som de är. Mycket långa, ingen iris, väldigt bleka osv. Lite mystik kan vara roligare imho.

C

hatten

Swashbuckler
Genom att motivera min fantasi genom att fråga mig om det du vill få reda på om Tauperna samhälle så kan du få svar på din fråga...

Jag har extremt stressigt och hinner inte själv hitta på rätta frågor utan måste få hjälp med frågorna så att jag kan hitta svaren inom mig själv..

med andra ord VAD VILL DU veta ?

hatten

Swashbuckler
Re: TAUPER= EJ jude enligt hatten

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: silversurfan
Det stämmer rätt bra överrens med hur judarna lever och så. Jag skulle sedan säga att det där med att de har en grundutbildning inte stämmer(enligt mig), de är ju uppfostrade av föräldrarna och inte i en skola.
Däremot så är ju de flesta tauper akademiker så därför lär de sig bara akademiska färdigheter och är sålunda mer bildade än andra. <p><hr></blockquote><p>Nja inte riktigt Judarna hade andra orsaker till varför de levde som de gör sociala stigmas och förföljelse förbud som påven lakt på dom vilket gjorde att de inte kunde äga jord och bli soldater.

Tauperan som jag föreställer det har en sak gemensamt med Judarna det är att de har förlorat stora delar av hemland och är i en exil men som det står i boken så finns små Taupiska riken kvar utan för den visade kartan.
Som jag ser det så är det reser av hemlandet kolonier som överlevde när nationen splittrades.
Så Tauperna har ett eller flera hemländer men genom sin religion så är de sökare efter kunskap något som bäst görs utanför riket bland de andra folken säger i alla fall deras präster.
folket å andra sidan är ofta hemstadda i sinna nya hemländer och lever i stort sett som vanliga mäniskor där deras långa liv ger dom vissa fördelar och vissa emotionella nackdelar som lätt kan förstås.
sen deras kultur där kunskap anses som extremt viktigt och nyfikenhet ges som en nyckel till kunskap och kunskap en nyckel till framgång gör att de nästan alltid lär sig läsa och komma i kontakt med de lärda i de länder de bor i.

Taupernas präster kan i många länder leva "Under cover" som bibliokarier och annat.
Så fullt tänkbart att Taupiska "präster" jobbar sida vid sida i Jargiska inkvisatoriska bibliotek utan att inkvisatorerna förstår att de har en som tror på andra gudar mitt ibland dom.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Anledningen till varför de lever längre kan ju vara att de tvättar sig oftare och har en bättre hygien än den vanliga asharien.
<p><hr></blockquote><p>Det kan möjligt vara så *ler* i och med att det jag skriver här inte är officielt utan 100% improvisation så är det fritt fram att ändra coh skriva om DET DU inte gillar..

Riddaren

Swashbuckler
TAUPER = TAUPER enligt Hatten

Det är ju självklart, eventuella likheter med andra folk skall ses som att de efterspar Tauperna etc...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Taupernas präster kan i många länder leva "Under cover" som bibliokarier och annat. Så fullt tänkbart att Taupiska "präster" jobbar sida vid sida i Jargiska inkvisatoriska bibliotek utan att inkvisatorerna förstår att de har en som tror på andra gudar mitt ibland dom.

Hur skulle de kunna dölja att de inte har någon iris? Och kom inte och säg att de kommit på kontaktlinserna för då slutar jag tala med dig./images/icons/tongue.gif/images/icons/wink.gif

Var är dessa colonier som du talar om. De landet där jag sett mest tauper i är ebhron men de äger inte stället för det. Eller är det utanför den kända världen?

Men jag håller med dig, tauper lever säkert som du säger, med några få modifikationer från min sida då då./images/icons/wink.gif

hatten

Swashbuckler

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: silversurfan
Taupernas präster kan i många länder leva "Under cover" som bibliokarier och annat. Så fullt tänkbart att Taupiska "präster" jobbar sida vid sida i Jargiska inkvisatoriska bibliotek utan att inkvisatorerna förstår att de har en som tror på andra gudar mitt ibland dom.

Hur skulle de kunna dölja att de inte har någon iris? Och kom inte och säg att de kommit på kontaktlinserna för då slutar jag tala med dig./images/icons/tongue.gif/images/icons/wink.gif<p><hr></blockquote><p>
De döljer inte att de har irisar utan lever öppet som folk av den Taupiska rasen bara för att de är tauper så betyder inte det att de är otrogna..
Genom att gå till Dak kyrkan genom att låssas ha en djup tro på Daak så klarar de av att leva utan störe förföljelse.
Givet viss händer det att enoch annan av dom blir bränd på bål men många gånger så kan en "rättroende Taup" som tror på den Taupiska tron komma undan inkvistionen genom att hävda att han tror på Daak men lever delvis med kunskaps traditionen genom att den INTE går emot Daaks tro.. ( Han säger helt enkelt att JAG tror på Daak och följer hans bud, men jag anser att vägen till matrial framgång går genom att ha RÄTT typ av kunskap och därför strävar jag att samla in och lära mig så mycket som möjligt )
Sen finns det andra Tauper som har övergivt det rätta sättet att leva..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Var är dessa colonier som du talar om. De landet där jag sett mest tauper i är ebhron men de äger inte stället för det. Eller är det utanför den kända världen? Men jag håller med dig, tauper lever säkert som du säger, med några få modifikationer från min sida då då. /images/icons/wink.gif
<p><hr></blockquote><p>De flesta finns norr och öster om "kända" mundana det lär finnas en liten stad Norr om Kraggbergen enligt rykten som jag ej har bestämt ÄN..
Städerna Tuj Garell och Tuv Stama sitter norr om Ebberhon. I det lilla riket Tuera omgiven av berg och sjöar har den bara två stora städerna Tuj Garell ( 7000 innevånare ) och Tuv Stama ( 5000 ) som har nästan 65% Tauper som lever i den gamla tron på kunskapens gud.
Runt om städerna finns små byar och annat gruvor som ger städerna mat och handelsvaror de köper främst virke som alltid är ont om i området runt städerna men även säd.
Riket Tuera där tauperna bor har länge varit alierade med Ebberhon och har haft stora problem med annfallande Tiraker något som delvist löste sig efter en liten grupp Frakk Tiraker slog sig ner i Tuera och efter några få hundra år blev de civliliserade och utgör nu rikets främsta skydd mot fientliga stammar.. ( Tänk barbarer men med BRA rustningar och BRA kvalite på vapen )
Än idag så inträffar att stammar av vilda Tiraker anfaller och plundrar de mindre byarna och rövar från de karavaner som färdas ut med floden till Tuera och från Ebbheron.