Sitter här och är frustrerad för att det finns nästan ingenting officiellt tryckt om Tauper och deras dal.
Så jag har efter noggrann genomgång av allt tillgängligt material och vad Eon-skribenter har haft att säga valt att ta och försöka fiska fram mer eller i alla fall kanske starta igång en skapande diskussion om Tauper och särskilt deras Dal nordväst om Gordrion.
Vad som skrivits om dem tidigare;
Ymir:
Ermine:
Emil:
Jag ser Taupernas Dal lite som Hyperborea från Robert E. Howards "Conan".
Där beskrivs de;
Där lever de kanske för kunskap och harmoni, upp till kanske en fantastisk ålder av 200-300 år, då de väljer att vandra upp i sina berg för att slänga sig ut från en klippa för att förena sig med himlen och låta vinden bära dess själ dit. Ymir nämner Amdo-folket i en Tibetansk anda känner jag och jag gillar det. =)
Får se o vi kan få fram nått här eller om tråden kommer att begå seppuku utan anledning!
Cheers
The Captain made me do it!
Så jag har efter noggrann genomgång av allt tillgängligt material och vad Eon-skribenter har haft att säga valt att ta och försöka fiska fram mer eller i alla fall kanske starta igång en skapande diskussion om Tauper och särskilt deras Dal nordväst om Gordrion.
Vad som skrivits om dem tidigare;
Ymir:
Tauper
Ett taupiskt folkslag lever än idag i Västlanden. Amdo, som de kallar sig, grundade Loulanriket i Zius södra berg långt innan zhanerna kom dit och erövrade deras rike. Loulan bestod av ensliga bosättningar på vindpinade högplatåer och bergssidor, men ändå lyckades tauperna bygga magnifika städer och monument vars ruiner än idag kan skådas i det massiv som bär rikets namn. Varför tauperna valde att bosätta sig på en så otillgänglig plats är okänt, men kanske var de flyktingar från taupernas eget land norr om Blå havet, och ville av olika anledningar inte söka sig till Ziu eller Akpilos. Fantastiska skildringar finns än idag av Loulan – det historiska verket Im-zhia-wahâl, Zhias krönikor, berättar om onaturligt smäckra torn som sträckte sig hundratalet fot upp i luften och odlingar som hölls vid liv med magi. Hur det nu än var erövrade zhanerna Loulan efter hårda strider, och idag återstår bara en spillra av Amdofolket.
Amdo lever än idag i Loulanmassivet, och har alltid bevarat sin särart – äktenskap mellan zhaner och tauper är mycket ovanliga. Tauperna bor i högt belägna gårdar och byar och livnär sig mestadels på boskapsskötsel, framförallt får, hästar och yakar, men ett fåtal tycks fortfarande besitta de märkliga kunskaperna att få saker att växa på så högt belägen mark – i Loulan odlas vissa växter som inte växter någon annanstans i Mûhad. Likt deras grannar Zhizhia återfinns en del Amdo också i Mûhads städer som magiker och lärda.
Ingen utomstående begriper sig egentligen på Amdofolkets religion. De förefaller dock vörda himlen, vilken är ack så påtaglig i de berg där de lever, och har i det funnit så pass mycket gemenskap med Mhîmrätten att de båda kulturerna kunnat samexistera. Amdo tycks leva längre än Västlandens övriga folk, dvärgarna och alverna givetvis undantagna, och deras äldste har ett uttryck som kallas ”Uppgå i himlen”. När de känner döden nalkas går de helt enkelt ensamma ut i Loulans berg och återfinns aldrig mera. Enstaka skelett som återfunnits på otillgängliga bergssidor skvallrar emellertid om vad som verkligen händer.
Amdo är långa och gängliga jämfört med Västlandens övriga folk, ofta så smala att de tycks utmärglade. De har helt vit hud och deras ögon saknar iris. Håret är vanligtvis rakt och kolsvart likt zhanernas, och männen bär gärna smala, flätade skägg. I städerna bär de oftast zhaniska kläder, men i sina hemtrakter föredrar de sakaran, en rikt mönstrad poncho i ljusa färger. Till denna bärs slitstarka byxor, skinnstövlar och olika sorters fantasifulla mössor – alltifrån en färgglad, spetsig kreation till grova pälsmössor med öronlappar som påminner om östzhanernas.
-Ymir
Det finns inte särskillt mycket material om Tauperna. Det gick ett tag rykten om att de skulle få ett kapitel i "Barbarer och Människofolk", vilket tyvärr inte stämde. Taupernas dal finns utsatt på den stora kartan över hela Mundana som man får med i Atlasboxen (jag har den inte här för tillfället, men jag tror den ligger en bit nordväst om Gordion). I övrigt tror jag bara att de beskrivs någolunda nära i grundböckerna (dock ganska kortfattat). Vad dalen är för ett ställe har vad jag minns aldrig förklarats närmare.
I Cirefalier-modulen nämns det i förbigående att cirefalierna ser blekhet och albinism som ett tecken på att en människa är utvald av Cirza, och att de därför inte riktigt vet vad de skall tro om Tauperna, då de är ytterst bleka och tycks uppvisa "nästan övermänskliga förmågor". Det är naturligtvis otänkbart för cirefalierna att Tauperna skulle kunna vara bättre än Cirefalierna, vilket gör att templet inte har någon formell åsikt om dem.
I den gamla äventyrsmodulen Jarla beskrivs en gammal Taupisk eremit, komplett med spelsiffror och världen. Han var rätt hård vad jag minns. En annan Taup är en även han en eremit, som jag glömt bort namnet på, som bor ute på Ashaslätten och lär ut stridskonsten "Naturens Styrka" (se vapenmästaren).
Det nämns även att världens största koncentration av Tauper finns i Ebhron, men jag tror inte det sägs så värst mycket om dem i kapitlet om Ebhron i Geografica Mundana.
Ermine - gillar (vad han vet) Tauper han med
Jag skrev en text om taupernas dal till Geografica Mundana. Där fick den inte plats, så då skrev jag om och förlängde den med mer fokus på taupernas kultur så den skulle passa i "Barbarer och Människofolk". Där blev det också platsbrist...
Så vi får väl se vad som händer med det i framtiden.
/Emil
Jag ser Taupernas Dal lite som Hyperborea från Robert E. Howards "Conan".
Där beskrivs de;
Jag gillar tanken på en dal som lever i en evig vår/sommar, där magiska kreatur som Sagitaurer, Pegasi, Gripar m.m. kanske lever i harmoni med Tauperna.A Land of Eternal Summer, where feathers fall from the sky in place of snow, and where elegant spires of Basalt and Marble tower over pleasant lands, rich with precious stones and metals.
Där lever de kanske för kunskap och harmoni, upp till kanske en fantastisk ålder av 200-300 år, då de väljer att vandra upp i sina berg för att slänga sig ut från en klippa för att förena sig med himlen och låta vinden bära dess själ dit. Ymir nämner Amdo-folket i en Tibetansk anda känner jag och jag gillar det. =)
Får se o vi kan få fram nått här eller om tråden kommer att begå seppuku utan anledning!
Cheers
The Captain made me do it!