Nekromanti Tauper och Taupernas Dal

ShoeLazey

Veteran
Sitter här och är frustrerad för att det finns nästan ingenting officiellt tryckt om Tauper och deras dal.

Så jag har efter noggrann genomgång av allt tillgängligt material och vad Eon-skribenter har haft att säga valt att ta och försöka fiska fram mer eller i alla fall kanske starta igång en skapande diskussion om Tauper och särskilt deras Dal nordväst om Gordrion.

Vad som skrivits om dem tidigare;

Ymir:
Tauper
Ett taupiskt folkslag lever än idag i Västlanden. Amdo, som de kallar sig, grundade Loulanriket i Zius södra berg långt innan zhanerna kom dit och erövrade deras rike. Loulan bestod av ensliga bosättningar på vindpinade högplatåer och bergssidor, men ändå lyckades tauperna bygga magnifika städer och monument vars ruiner än idag kan skådas i det massiv som bär rikets namn. Varför tauperna valde att bosätta sig på en så otillgänglig plats är okänt, men kanske var de flyktingar från taupernas eget land norr om Blå havet, och ville av olika anledningar inte söka sig till Ziu eller Akpilos. Fantastiska skildringar finns än idag av Loulan – det historiska verket Im-zhia-wahâl, Zhias krönikor, berättar om onaturligt smäckra torn som sträckte sig hundratalet fot upp i luften och odlingar som hölls vid liv med magi. Hur det nu än var erövrade zhanerna Loulan efter hårda strider, och idag återstår bara en spillra av Amdofolket.

Amdo lever än idag i Loulanmassivet, och har alltid bevarat sin särart – äktenskap mellan zhaner och tauper är mycket ovanliga. Tauperna bor i högt belägna gårdar och byar och livnär sig mestadels på boskapsskötsel, framförallt får, hästar och yakar, men ett fåtal tycks fortfarande besitta de märkliga kunskaperna att få saker att växa på så högt belägen mark – i Loulan odlas vissa växter som inte växter någon annanstans i Mûhad. Likt deras grannar Zhizhia återfinns en del Amdo också i Mûhads städer som magiker och lärda.

Ingen utomstående begriper sig egentligen på Amdofolkets religion. De förefaller dock vörda himlen, vilken är ack så påtaglig i de berg där de lever, och har i det funnit så pass mycket gemenskap med Mhîmrätten att de båda kulturerna kunnat samexistera. Amdo tycks leva längre än Västlandens övriga folk, dvärgarna och alverna givetvis undantagna, och deras äldste har ett uttryck som kallas ”Uppgå i himlen”. När de känner döden nalkas går de helt enkelt ensamma ut i Loulans berg och återfinns aldrig mera. Enstaka skelett som återfunnits på otillgängliga bergssidor skvallrar emellertid om vad som verkligen händer.

Amdo är långa och gängliga jämfört med Västlandens övriga folk, ofta så smala att de tycks utmärglade. De har helt vit hud och deras ögon saknar iris. Håret är vanligtvis rakt och kolsvart likt zhanernas, och männen bär gärna smala, flätade skägg. I städerna bär de oftast zhaniska kläder, men i sina hemtrakter föredrar de sakaran, en rikt mönstrad poncho i ljusa färger. Till denna bärs slitstarka byxor, skinnstövlar och olika sorters fantasifulla mössor – alltifrån en färgglad, spetsig kreation till grova pälsmössor med öronlappar som påminner om östzhanernas.

-Ymir
Ermine:
Det finns inte särskillt mycket material om Tauperna. Det gick ett tag rykten om att de skulle få ett kapitel i "Barbarer och Människofolk", vilket tyvärr inte stämde. Taupernas dal finns utsatt på den stora kartan över hela Mundana som man får med i Atlasboxen (jag har den inte här för tillfället, men jag tror den ligger en bit nordväst om Gordion). I övrigt tror jag bara att de beskrivs någolunda nära i grundböckerna (dock ganska kortfattat). Vad dalen är för ett ställe har vad jag minns aldrig förklarats närmare.

I Cirefalier-modulen nämns det i förbigående att cirefalierna ser blekhet och albinism som ett tecken på att en människa är utvald av Cirza, och att de därför inte riktigt vet vad de skall tro om Tauperna, då de är ytterst bleka och tycks uppvisa "nästan övermänskliga förmågor". Det är naturligtvis otänkbart för cirefalierna att Tauperna skulle kunna vara bättre än Cirefalierna, vilket gör att templet inte har någon formell åsikt om dem.

I den gamla äventyrsmodulen Jarla beskrivs en gammal Taupisk eremit, komplett med spelsiffror och världen. Han var rätt hård vad jag minns. En annan Taup är en även han en eremit, som jag glömt bort namnet på, som bor ute på Ashaslätten och lär ut stridskonsten "Naturens Styrka" (se vapenmästaren).

Det nämns även att världens största koncentration av Tauper finns i Ebhron, men jag tror inte det sägs så värst mycket om dem i kapitlet om Ebhron i Geografica Mundana.

Ermine - gillar (vad han vet) Tauper han med
Emil:
Jag skrev en text om taupernas dal till Geografica Mundana. Där fick den inte plats, så då skrev jag om och förlängde den med mer fokus på taupernas kultur så den skulle passa i "Barbarer och Människofolk". Där blev det också platsbrist...

Så vi får väl se vad som händer med det i framtiden.

/Emil

Jag ser Taupernas Dal lite som Hyperborea från Robert E. Howards "Conan".
Där beskrivs de;

A Land of Eternal Summer, where feathers fall from the sky in place of snow, and where elegant spires of Basalt and Marble tower over pleasant lands, rich with precious stones and metals.
Jag gillar tanken på en dal som lever i en evig vår/sommar, där magiska kreatur som Sagitaurer, Pegasi, Gripar m.m. kanske lever i harmoni med Tauperna.

Där lever de kanske för kunskap och harmoni, upp till kanske en fantastisk ålder av 200-300 år, då de väljer att vandra upp i sina berg för att slänga sig ut från en klippa för att förena sig med himlen och låta vinden bära dess själ dit. Ymir nämner Amdo-folket i en Tibetansk anda känner jag och jag gillar det. =)

Får se o vi kan få fram nått här eller om tråden kommer att begå seppuku utan anledning!

Cheers

The Captain made me do it!

ShoeLazey

Veteran
Varför jag är intresserad av detta är för att jag ska dra igång en kampanj runt just Tauper och ett par Kronomager :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
well, tre saker är helt uppenbara från det vi vet:

- Taupernas dal ligger extremt avlägset och ogästvänligt, men tycks ha bördig jord av kartan att döma. Eon kartors färger ska dock inte tas på för stort allvar, eftersom tex halva Stora arkipelagen antyds vara öken enligt kartan.

- Tauperna som folk har en mycket märklig spridning, konstigare än tillochmed darkenernas.

- Tauperna är ett mäktigt kast i Ebhron.

Detta lämnar olika hypoteser:

- Tauperna är ett resandefolk a'la zigenare, som dock av någon anledning, kanske pga sina kunskaper, kommit att uppskattas snarare än bli helt utstötta där de dragit fram, och det har lyckats dem att etablera sig på olika platser i Mundana. Men denna hypotes tycks det sannolikt att Taupernas dal är deras urhem, men idag ödslig och obebodd, kanske övergavs den efter någon omfattande katastrof som tvingade tauperna på resa över världen?

- Taupernas dal har magiska egenskaper i form av någon sorts konvergenspunkt för magiflöde, uppfuckat tid och rum, ett enormt portalnexus, ett klimatmässigt Shangri-la, eller whatnot. Detta öppnar upp för många olika möjligheter, några spontana förslag:
- Tauperna är ett fornfolk som tjänade kamorferna i urtiden och lärde sig av deras kunskaper; de kastade av sig oket och flydde till kalla norden dit de växelvarma kamorferna inte kunde följa efter dem för att ta hämnd, och etablerade där en fristad i en magisk dal, som de närde med kamorfisk biomanti. Dalen var ett blomstrande paradis omgivet av snö och köld, men kamorfernas förbannelser nådde den till sist och dödade all växtlighet, och tauperna gav sig av på en episk vandring över Mundana; bland annat etablerade de sig i Amdo-riket och i Ebhron.

- Tauperna var Aborierna, fornfolket i Ziu och Akpilos innan den zhaniska invasionen, och när deras kulturer sakta assimilerades av zhanernas överlevde med tiden bara den isolerade Amdo-kulturen, samt en avlägsen nordlig koloni som etablerats i en paradisisk dal. Denna utvecklade med tiden en kultur helt distinkt från Amdo, och spreds sakta men säkert över världen under tusentals år, när tauper gav sig av från sitt isolerade hem för att dela med sig av sina unika kunskaper i magi, mystik, botanik och odling.

- Tauperna härstammar från rimurer och stagraner i Skugglandet, som fick barn med veddo eller något liknande fornfolk i en isolerad dal där barriärerna mellan Mundana och Skugglandet var mycket svaga. Dalen befann sig konstant i Gränslandet och kunde därför uppbära en överjordisk kultur med möjligheter helt bortom det världsliga Mundanas, och iochmed att dalen var ett Gränsland kunde tauperna utnyttja Skugglandet som en genväg för att sporadiskt kolonisera vitt skilda delar av Mundana. Om dalen i sig fortfarande är bebodd eller uppslukades av fasor bortom Skugglandet är en öppen fråga.

- Tauperna är ett mänskligt folk som skapades/odlades/påverkades av gudomliga eller forntida väsen ('Tornbyggarna') som kontrollerade en av konvergenspunkterna i Mundana, ett av de så kallade 'Tornen' (jfr i artiklen hur Saratiherrarna agerade ancient astronauts åt Asmiderna). Tornets 'herrar' ansträngde sig för att hålla det gömt, vilket var ganska lätt eftersom det var så isolerat, en glömd dal i världens ände. Med tiden försvann herrarna av någon anledning och tauperna tog själva över; Tornets mäktiga kraftflöden tillät dem att hålla dalen bördig och skyddad och upprätthålla en högstående, om än isolerad civilisation. Men Veddo avundades taupernas rikedom och överflöd, och smärre konflikter blev allt vanligare, till dess att veddo gick samman med istrollen och erövrade dalen. Tauperna skingrades över världen; kanske använde de Tornets magi för att teleportera sig till andra Torn, vilket förklarar hur de hamnade just i södra Mûhad respektive södra Ebhron; i Ebhron lyckades de med tiden ersätta sitt förlorade Torn med ett nytt och än mäktigare, medan samma försök i Västlanden gick delvis om intet på grund av zhanerna, som usurperade det mesta av Akpilos kraftkällor och lärdom. Den övergivna konvergenspunkten i Taupernas dal föll i glömska, och när Kabalaorden väl uppbådat tillräckliga resurser för att ge sig tillbaka dit och försöka återta den hade den redan fallit i händerna på Åttonde stammen eller andra av Mörkrets tjänare.

Som ni ser av alla mina idéer är jag mycket inne på att taupernas dal är ett förlorat urhem, höljt i mystik, glömda ruiner och glömda fasor. Detta för att det är mycket koolare och mer stårymässigt meningsfullt än en högcivilisation mitt ute i ingenstans som inte interagerar med någon och som är för långt bort för att rollpersoner någonsin ska kunna snubbla över dem. Det skapar också omedelbart plottbränsle i det att tauper lite Sionist/Thorin-style kan vilja återfinna/återerövra sitt förlorade urhem och anställa rollisar och annat löst folk for att göra det. En medelväg mellan dessa två vore dock att en mindre population av tauper odlat en isolerad Shangri-la/Mörkrets hjärta-civilisation bland den fallna civilisationens ruiner, och att det bara är en tidsfråga innan rollpersoner kommer dit för att antingen förstöra deras isolerade paradis (eller skydda det mot skurkar) eller röja upp i den infekterade, kannibalistiska vansinneshärd som nu råder där.

ShoeLazey

Veteran
Tack Ymir för det som jag missade att summera, som var officiellt.

Många av dina tankar klaffar skitbra med egna tankar om en bortglömd, högstående dal. Gillar nog bäst kamorf ursprunget.

I min kampanj så funderar jag på
att låta RPna hitta ett förtappat taupiskt samhälle där magin och dalen eventuellt styrs tack vare slavar och efter år av slaveri, deras själar.

Dessa tauper har levt kvar sedan den stora utvandringen, då tauper spreds till Ebhron och västländerna. De har uppehållit sina eviga liv tack vare mörka magiska ritualer, och RPna kommer att kastas in i detta dissfunktionella samhälle och krossa det då de mest troligast kommer att befria sina med-slavar som hålls drogade av gul lotus eller liknande drog.
De kommer även att bevittna hur dessa odödliga tauper kastar sig ut från ett stup ned i en "botten-lös" ravin. De får se hur de tar med sig hela sitt hushåll av slavar ned i döden, eller som tauperna i dalen ser det, de befriar sin ande så att deras himmelske gudom ska bringa dem till sig med hans allsmäktiga vindar.

Detta medför att samhällets splittras när slavarna flyr och lämnar nu dalen öppen för nya tauper!?
Kommer dalen att fungera som ett sista utpost mot mörkret?

Min fortsatta idé är att låta RPna hitta "Jordens stav" efter dalen, detaljer inte satta än, och staven är den första nyckeln av sju, som kommer att låsa upp Torlins Magiska kammare i slutänden.

Det är Lithvin som genom drömriket har valt ut RPna till att hitta nycklarna för att det är dags för mänskligheten, so to speak, att lära sig om det kommande mörkret och få veta att andra har stått emot och "överlevt". De artefakter de kommer över kommer nog att snappas upp av ljusets förkämpar. Men de överlevande RPna har nu mäktiga vänner, enorma skatter och några mindre mäktiga artefakter i sin ägo.

Vore kul och implementera sten-portalerna i nån slags transport-medel anda. Ymir var själv inne på en eventuell flykt från Dalen med hjälp av Torn som teleporterade ut dem. Sten-portaler skulle låta RPna känna av ett stress-äventyr som handlar om jakten på ett botemedel för en förgiftad, döende person, där de har knappa timmar pp sig att finna ett botemedel.

Mycket tankar och fina idéer! Tack Ymir!