Nekromanti Tauper?

Gemstone

Swordsman
I vilken bok kan man finna mer info om tauperna? De är ett väldigt härligt folkslag som jag inte vet något om förutom det som står i grundboken. Någon som orkar utveckla?

bozar_UBBT

Warrior
Skulle jag också vilja veta, i vilket av länderna är de största delen av befolkningen? Kanske står mer eller kommer stå mer i landets kommande modul.

Fahnen_UBBT

Veteran
Ingen hittills utgiven bok. Jag har för mig att både tauper och darkener skulle varit med i B&M men ströks pga de inte passade in i modulen eller något.
Den information som finns är rätt knapphändig och dessutom utspridd i olika moduler och texter vilket gör det till ett mindre detektivarbete att få fram info om dem.
Tauperna kommer antagligen från Taupernas Dal, som ligger väldigt väldigt avlägset från allt annat. Typ långt nordväst om Mûhad och Gordion. De är bleka i hyn och har åtminstone rykte om sig att syssla med magi i mängder. De saknar iris så därför kan man anta att tauper har enorma synproblem (de kan tex inte reglera ljusinsläppet i ögonen och om det är "fel" ljus, vilket det antagligen är mest hela tiden, kan de inte se något vidare). Tauperna har inget eget land utan lever i små enklaver här och var i Mundana och har ofta en hög social ställning, de verkar ha starkast sociala ställning i Ebheron (eller hur det nu stavas) då flera av landets ledare är tauper.

Det är väl allt, om än lite förenklat. Nu kan jag inte garantera att allt är med eftersom jag inte läst om tauperna på evigheter och dessutom inte läst allt om dem vid samma tillfälle utan plockade direkt ur minnet så jag kan mycket väl ha missat något.
Men som sagt: det finns knappt någon information.

Regmolar

Swashbuckler
De är även en stor minoritet i Drunok, om jag inte minns fel (ca 10 %).

Drunok, Ehbron, norr om Gordrion (Taupernas dal går att hitta på Mundanavärldskartan i Atlasboxen) och Västlanden.

Intressanta folkvandringar de måste ha haft, minst sagt...

drakponken

Veteran
Vad står det om dem i gamla mundana-boken, jag vet att den är svår att få tag på, jag har den inte själv men det är ju en världsbok och jag har hört att den tar upp det mesta. då borde man ju kunna läsa om tauper bland annat.

bladerunner_35

Warrior
Inget.

Men det är en bild på en manlig taup. Han ser ut som en amerikansk universitetsstudent som gärna surfar på sin fritid och börjat lägga sig an med att bära lösa och lediga kläder av orientaliskt snitt. Förmodligen pluggar han österländsk filosofi. Rätt chilllad taup.

Edit: Alltså - det finns inget att hitta vid en snabb genomblick, ingen dedikerad text till just tauper eller något annat människofolk annat än som kan finnas insprängt i annan textmassa.

k7e9

Hero
Mundana är en 112-sidig bok som tar upp följande rubriker: "Asharina", "Rhung-Alari", "Jargien", "Cirefaliska Samväldet", "Takkalorr", "Västlanden", "Alver", "Dvärgar", "Tiraker", "Misslor"

Det är helt enkelt en världsbok med lite blandat plock innan mer specifika världsböcker kom ut. En bild på en Taup har jag hittat, inget mer. En bok som inte är värd att leta med ljus och lykta efter, eftersom det mesta i den (om inte allt) tas upp mer och bättre i andra böcker.

Den bok som tar upp "allt" i mundana är väl Encyklopedia Mundana, där står ettpar ganska intetsägande rader om Tauper.

Fahnen_UBBT

Veteran
Jag vill bara påpeka att Mundana är en gammal modul som ersatts med Geografica Mundana, som innehåller mycket mer information. Mundana-modulen var säkert jätteinformativ när den kom men den har passerat sitt bäst före-datum sedan länge. Jag har själv modulen och kan säga att det inte står något i den som inte står i någon nyare modul.

Ameh, svar till fel person juh... dumma forum ;(

drakponken

Veteran
Tackar, jag har lånat geografica mundana på biblioteket. Jag har bläddrat lite i den, jag har mest läst om alarrin och skummat igenom resten. Jag ska köpa atlasboxen när jag har råd. Men det är ju en geografi-bok så den tar ju inte upp de olika raserna det står ju ingenting om dvärgar i den t.ex. Jag trodde att Mundana tog upp mer om raser och kulturer och mindre om geografi. Tauperna är ju en väldigt speciell ras med en intressant kultur(åtminstånde om man får tro det minimala som står om dem). Men då vet jag att ska man leta gamla utgångna böcker så ska man inte leta efter Mundana.

Regmolar

Swashbuckler
Mundana innehåller landskapitel som i stort är en mindre förlaga till GM, samt raskapitel som tar upp ungefär det som står i Spelarens bok för alver, dvärgar, tiraker och misslor. Om människoraserna hittade jag lite bilder i appendix.

Hela appendix finns för övrigt uppe på deras hemsida för nedladdning; innehåller bland annat en kalender som kan vara användbar.