Nekromanti Teaser från Alver - Sångarens ätt

Först och främst var kritiken inte menad som ett slags personangrepp på dig, och bara i viss mån din vision.
Du talade bara om att texterna sög, jag som person är inte min text så jag tolkade det således inte som ett personangrepp. Men naturligtvis har du all rätt i världen att ogilla mig som person o vad jag står för - för dig.

Man kan argumentera sig blå i huvudet över skäl att ha med trädkramande, trädmagi och andra klassiska alvklichéer, men det förändrar inte att de vid de här laget är ganska trötta klichéer. Såvida man inte gör något nytt och intressant av dem känns det som trötta efterapningar.
Klichéer är just klichéer för att de "funkar" och på något vis brukar tilltala gemene man. Klichéer har också den tendensen att de brukar sticka i ögonen på den eventuella genrens kulturelit. Snackar vi siffror (om du tillåter mig höfta lite) så står gemene man som gillar klichéer för säkerligen minst 90% av antalet spelare medan "kultureliten" endast i regel utgör en mindre del.

Så vem tycker du jag ska skriva för - den stora massan eller sånna som dig som är gamla i gamet, svårtflirtade som fan och i stort sett aldrig är nöjda med något för att de "har sett det förr"? Det är ju då man får ta till "nödlösningar" som alver med kilt...(léaram är i min mening den kulturmässigt tråkigaste och ointressantaste av alvstammarna) vilket är en sån "originell" lösning som jag i regel tror "kultureliten" uppskattar.

Och appropå klychor - jag påstår inte på något sätt att skarpskyttarna är orginella (alver med bågar liksom) - men jag vågar sätta en peng på att de i och med alvboken kommer bli det vanligaste alvyrket hos spelare. Varför? Jo, för att stora massan helt enkelt tilltalas av klichéer.

men redan den första texten kändes det som jag såg en bättre version av redan i Khelataar nån gång i början på nittiotalet, och den var nog inte orginell redan då.
Fanns det ens stämningstexter i Khelataar? :gremwhistle:

Du går alltid efter de mest uppenbara och välanvända inspirationskällorna att man nästan direkt kan räkna av på fingrarna var du fått dem ifrån. Nog vill du väl att dina verk ska kännas mer orginella än så?
Jag är inte ute efter några orginella pluspoäng utan skriver helt enkelt texter som jag själv skulle vilja läsa och så länge dessa accepteras av den stora massan så räcker det bra för mig. Jag skrev Drakar så och den har jag fått höra mycket gott om från många nöjda spelledare så jag antar att min så kallade "ooriginalitet" iallafall tilltalar några.

Jag menar, det skulle väl inte döda dig att inkorporera en orginell tanke i dina alster?
Jo, jag skulle död på studs. Mitt ego skulle inte klara smärtan i orginalitet. Jag är således fast i klichéesvängen for eeeeeever... :gremsmirk:

Sebastian - som tycker att det känns som om den här diskussionen har hållts förrut

Branmer

Veteran
Får nog också säga att det känns lite kliche allmänt. Å andra sidan är det kanske svårt att förnya stereotypen. Det jag gillat med EON är att de vanligtvis har tagit den traditionella bilden av fantasy och sedan vridit den ett varv till. Ibland har de lyckats bra och ibland inte så bra. Tirakerna har de lyckats bra med, dvärgar och alver mindre så. Försök att inte hamna i elitalverna-divisionen för dem har vi redan sett på många andra ställen.

Ps. Du har ingen lätt uppgift....

Ymir

Liten kantbaron
Klichéer är just klichéer för att de "funkar" och på något vis brukar tilltala gemene man. Klichéer har också den tendensen att de brukar sticka i ögonen på den eventuella genrens kulturelit. Snackar vi siffror (om du tillåter mig höfta lite) så står gemene man som gillar klichéer för säkerligen minst 90% av antalet spelare medan "kultureliten" endast i regel utgör en mindre del.

Så vem tycker du jag ska skriva för - den stora massan eller sånna som dig som är gamla i gamet, svårtflirtade som fan och i stort sett aldrig är nöjda med något för att de "har sett det förr"? Det är ju då man får ta till "nödlösningar" som alver med kilt...(léaram är i min mening den kulturmässigt tråkigaste och ointressantaste av alvstammarna) vilket är en sån "originell" lösning som jag i regel tror "kultureliten" uppskattar.
Jag bara måste reagera på det här. Jag tycker du redogör för ett väldigt, väldigt konstigt perspektiv. Skulle 90% vara klichéälskande commoners, och 10% klichéhatande elit? It ain't that simple, dude. Bisst, klyschor finns av en anledning, de är beprövade grepp som funkar, men det behövs också nån form av förnyelse, så att konventionerna inte blir just trötta, uttjatade klyschor man sett femtielva gånger förr och hunnit tröttna på sedan åratal tillbaka. Sedan varierar det givetvis exakt hur mycket Our Elves Are Different som man vill ha i Eon, men det är inte så enkelt att 90% diggar dina texter och 10% hatar dem, liksom. Det torde framgå med all önskvärd tydlighet av de många inläggen i den här tråden att verkligheten är betydligt mer komplicerad.

Klichéer sticker inte alls i ögonen på kultureliten. 'Kultureliten' är däremot möjligen ofta intresserad av att analysera, subverta och dekonstruera klichéerna på olika sätt. Plus, 'kultureliten' as rollspel goes spelar överhuvudtaget inte Eon; de tar inte i det med tång ens. (Edit: Fahnen har en poäng dock, i det att 'kliché' som begrepp i regel har en negativ konnotation inbyggd).

Mitt mål med 'Västlanden' är liksom att alla ska gilla den; både Pendragon och Poseur och Dark_Lotus och Ram. Immersionister och culture gamers kommer få sitt, och grottkrälare sitt liksom. Det går faktiskt att tillfredställa alla parter. Eller ja, nästan alla iaf.

Jag skrev Drakar så och den har jag fått höra mycket gott om från många nöjda spelledare så jag antar att min så kallade "ooriginalitet" iallafall tilltalar några.
Fast de riktiga koola bitarna i 'Drakar' är kanske just de som inte är så konventionella? Grejen med glömskan och vilan i Skugglandet tex? Den var skitkool. Att drakblod är frätande och att drakfjäll blir überrustningar...not so much.

- Ymir, just sayin'

Fahnen_UBBT

Veteran
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Klichéer är just klichéer för att de "funkar" och på något vis brukar tilltala gemene man. Klichéer har också den tendensen att de brukar sticka i ögonen på den eventuella genrens kulturelit.</div></div>

Du verkar ha missförstått begreppet kliché. En kliché är i regel något som är utslitet och uttjatat(och därmed drar ner kvalitén på produktionen) - alltså något (oftast) negativt. Förvisso kan man hantera klichéer på ett bra sätt så de funkar men det är undantag. Sedan kan man ju utgå från en kliché men modifiera den och göra den mer livfull och intressant men då måste man tillföra något till den.
Men jag menar, varför skulle man vilja ha en ny modul med gammalt innehåll? Är det inte bara smidigare att läsa någon av de otal böcker där klichén förekommer och bara importera det själv till sin spelvärld?

En av anledningar till att jag gillar Eon är just att man försökt att undvika klichéer men på senaste tid har ju trenden gått mer och mer mot trist klichéstandardfantasy :gremfrown:.

Fast de riktiga koola bitarna i 'Drakar' är kanske just de som inte är så konventionella? Grejen med glömskan och vilan i Skugglandet tex? Den var skitkool. Att drakblod är frätande och att drakfjäll blir überrustningar...not so much.
Det finns givetvis material av det mer okonventionella slaget i alvboken också (ett ganska genomrutet och korrumperat alvsamhälle tex) men jag finner ingen mening att ens nämna de bitarna här (för att jag är säker på att någon gång, någonstans, har säkert någon gjort något liknande så för dem som redan placerat mig i klichéefacket så blir detta bara en ytterligare bekräftelse på att det är så). Jag tänker därför låta boken tala för sig självt istället.

Sebastian - Our Elves Are Same Same But Different

Du verkar ha missförstått begreppet kliché.
Nej, jag belös bara begreppet från ett annat perspektiv än det du belyser det ifrån. Jag är medveten om ordbokens defination av ordet men jag syftade mer på hur klichéer brukar fungera ute i samhället dvs att de oftast funkar riktigt bra och dessutom kan vara riktigt lönsamma.

Pendragon

Swashbuckler
Alvisk mentalitet är väl den bästa av dem. Det enda som sticker i ögonen där spontant är väl personnamnen, men det är mest en samksak (utom Gammal-som-trädet, jämfört en alv som hunnit bli rynkig är nog de flesta träd relativt unga :p). Jag har heller inget minne av att Henéa bodde i träd. Vill minnas att de föredrog jordkulor medans thism bodde i träd. Men jag orkar inte gräva fram den gamla boken för att kolla upp något som kan han ändrats till den nya.

/Joel

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Du bemöter även konstruktiv kritik från ett annat perspektiv än de flesta som ber om den/inbjuder till den.

Poängen är att även 'den stora massan' känner igen saker de läst flera gånger om i bok efter bok, eller sett i film efter film eller konsumerat flera gånger om på annat sätt - och efter ett tag blir rutinen tråkig.
'Den stora massan' där 'ute i samhället' är också trött på tråkiga klichéer, och om du inte tillför något nytt (eller åtminstone lite fler fräscha idéer än du presenterat här) kan du knappast förvänta dig att de kommer att fungera bra eller vara lönsamma.

Krille

Super Moderator
Sebastian Andersson said:
Det finns givetvis material av det mer okonventionella slaget i alvboken också (ett ganska genomrutet och korrumperat alvsamhälle tex)
Varför inte använda dem i kapitelintrona istället? Det är trots allt kapitelintrona som ska belysa kapitlets innehåll och locka läsaren att läsa vidare. Om innehållet skiljer sig från introt är det ju snarast falsk marknadsföring.

Pendragon

Swashbuckler
Jag försöker förstå hur du tänker här... försöker du medvetet göra alver till något på samma kulturnivå som en slumpmässig B-skräckis eller en Rambo-uppföljare, som bara är full av klichéer för att tilltala den breda massan?

Och vad det gäller klichér, så fucking ÄLSKAR jag klichéer... när de görs bra. Det kräver att man sätter en fräsch spin på ett gammalt beprövat begrepp, eller kör in det i ett sammanhang där det sitter som handen i handsken. Att bara stapla dem på varandra blir bara... well... i brist på bättre liknelser, bajs.

Men visst, om du inte "är ute efter orginella pluspoäng" så är ju det tillsammans med dina andra uttalanden i den här tråden ett rätt tydligt tecken på hur mycket du bryr dig om att skriva en bra modul.

Och häng inte upp dig för mycket på de hyllningar du fått hittills. Det enda du skrivit hittills har byggt på andras idéer och grundkoncept, jävligt solida sådana dessutom. Dessutom tenderar fansen bli lyriska över allt nytt som kommer till Eon bara för att det är bättre än inget alls.
Vi får se hur den nya alverboken står sig mot den gamla, även den (naturligtvis) bygger vidare på samma material.

/Joel - hade gärna sett skribenterna bry sig mer

Ram

Skev
Asså, jag vill vare sig vara taskig eller ens försöka ställa mig på Sebastians sida här då han trots allt är här och talar för sig själv, men jag måste ändå säga en sak här.

Jag tycker det är lite ofint att hänvisa till detta som "tråkiga" klichéer. Jamenar, vad är det som säger att det är tråkigt? Därtill så finns det redan ett alvkoncept i Eon som jag fått för mig att det finns många som gillar så att man i en bok av den här typen bygger vidare på det, kanske rättar buggar och utvecklar/breddar dem, är det verkligen en dålig idé? Vad har du för förväntningar på boken egentligen?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Därtill så finns det redan ett alvkoncept i Eon som jag fått för mig att det finns många som gillar så att man i en bok av den här typen bygger vidare på det, kanske rättar buggar och utvecklar/breddar dem, är det verkligen en dålig idé? Vad har du för förväntningar på boken egentligen?</div></div>

Det här är lite off topic och har inte riktigt med tråden att göra, men det vore intressant att diskutera någon annan stans, via PM eller i en tråd med ett annat fokus :gremsmile:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Jag tycker det är lite ofint att hänvisa till detta som "tråkiga" klichéer. Jamenar, vad är det som säger att det är tråkigt? </div></div>

Det här är väl däremot mer relevant. Möjligtvis att en del av varför jag skriver 'tråkiga' är det trista utförandet av klichéerna - jag är säker på att de kan göras riktigt bra (se inlägget av Pendragon om just det), men i ett slags 'neutralt' läge där de helt enkelt upprepas utan vidare kreativitet är de tråkiga just eftersom de upprepas.
Rutinen blir trist nästan per definition.
Hoppas det förtydligar vad jag menade :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Ram said:
Jamenar, vad är det som säger att det är tråkigt?
Jag tycker lasagne till middag är gott. Att äta lasagne varje middag är tråkigt.

Ram said:
Därtill så finns det redan ett alvkoncept i Eon som jag fått för mig att det finns många som gillar så att man i en bok av den här typen bygger vidare på det, kanske rättar buggar och utvecklar/breddar dem, är det verkligen en dålig idé?
Nej, men det vi sett hittills tar ett relativt orginellt alvkoncept och muterar det i riktning mot det generiska.

/Joel

Ram

Skev
Pendragon said:
Jag tycker lasagne till middag är gott. Att äta lasagne varje middag är tråkigt.
Ok, tack för den utvecklingen i dina matvanor...

Pendragon said:
Nej, men det vi sett hittills tar ett relativt orginellt alvkoncept och muterar det i riktning mot det generiska.
Ok. Du har säkert någonting annat än ovanstående stämningstexter att bygga din sågning på antar jag? För det som de lider av är i första hand att vara av medelmåttig kvalitet och för all del varande lite klichéeiga, men jag tror inte att de gör anspråk på att täcka innehållet i hela boken.

Ram

Skev
Xhakhal said:
Därtill så finns det redan ett alvkoncept i Eon som jag fått för mig att det finns många som gillar så att man i en bok av den här typen bygger vidare på det, kanske rättar buggar och utvecklar/breddar dem, är det verkligen en dålig idé? Vad har du för förväntningar på boken egentligen?
Det här är lite off topic och har inte riktigt med tråden att göra, men det vore intressant att diskutera någon annan stans, via PM eller i en tråd med ett annat fokus :gremsmile:
Ok, om du så vill, fast vad är det som faller utanför fokus för den här tråden?

Xhakhal said:
Jag tycker det är lite ofint att hänvisa till detta som "tråkiga" klichéer. Jamenar, vad är det som säger att det är tråkigt?
Det här är väl däremot mer relevant. Möjligtvis att en del av varför jag skriver 'tråkiga' är det trista utförandet av klichéerna - jag är säker på att de kan göras riktigt bra (se inlägget av Pendragon om just det), men i ett slags 'neutralt' läge där de helt enkelt upprepas utan vidare kreativitet är de tråkiga just eftersom de upprepas.
Rutinen blir trist nästan per definition.
Hoppas det förtydligar vad jag menade :gremsmile:
Jodå, men jag undrar varifrån ni drar den slutsatsen? Av några stämningstexter och ett uttalande att det kommer att vara klichéartat som i allafall jag tolkade som att han till större delen menade ur ett eon-perspektiv dvs. alver kommer inte att bli illithids eller någonting liknande. Eller vad missar jag? Jag har en förmåga att läsa trådar slarvigt...

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag drar mig till minnes en hel del uttalanden om alver på det här forumet, inte bara de här stämningstexterna.

Och av det, samt det som står att läsa här, skriver jag helt under på följande:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Nej, men det vi sett hittills tar ett relativt orginellt alvkoncept och muterar det i riktning mot det generiska.</div></div>

Pendragon

Swashbuckler
Ram said:
Pendragon said:
Ok. Du har säkert någonting annat än ovanstående stämningstexter att bygga din sågning på antar jag? För det som de lider av är i första hand att vara av medelmåttig kvalitet och för all del varande lite klichéeiga, men jag tror inte att de gör anspråk på att täcka innehållet i hela boken.
Jag har en liten gnutta info från "behind the scenes" men egentligen inte tillräckligt för att den ska vara relevant. Det mesta av min åsikt baserar jag på vad som blivit presenterat och (tyvärr) tidigare erfarenhet.

/Joel

Ram

Skev
Well, då vet du mer än jag och jag böjer mig för din visdom. Ingen sarkasm, jag har inte följt modulen vidare mycket så om du vet andra saker så vet du mer än jag. :gremsmile:

Ram

Skev
Pendragon said:
Ram said:
Pendragon said:
Jag har en liten gnutta info från "behind the scenes" men egentligen inte tillräckligt för att den ska vara relevant. Det mesta av min åsikt baserar jag på vad som blivit presenterat och (tyvärr) tidigare erfarenhet.
Ok. Då ber jag dig vänligt att vara snäll och inte dömma. Vi kan hata tillsammans när vi sett att det är dåligt eller gilla tillsammans om det är bra. Eller ha olika åsikter såklart... :gremgrin:

Däremot så kan och skall vi såklart tycka till om stämningstexterna.

We shall overcoooome - Och hålla händer. :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler
Jag tycker definitivt att den här tråden behöver mer rent konstruktiv kritik och kommentarer på faktiska grejjer att ändra i texterna. Alltså skriver jag ett sådant bidrag!

Överlag tycker jag att texterna är ok; med tanke på att du sagt att de är okorrade går jag inte närmare in på det rent skrivtekniska (och jag vet att det är samma fel som jag själv gärna gör när jag skriver). Med förbehåll för att jag inte läser så ingående eftersom det är sent och jag är förkyld :gremwink:

Introduktionen är en av de som jag gillar minst - första halvan är ok men i den andra blir det för mycket av "dum, girig människa lallar runt på alvterräng", men det kan nog fixas ganska enkelt. Personligen skulle jag föredra "vanlig jeppe som hugger ved för att få mat till barnen och kanske kan köpa nya skor till lisa nu" för att försöka få bort så mycket bias som möjligt, men det är en smakfråga.

Byter du ut Skarpskytten mot en vanlig alvisk jägare tror jag att du tjänar många grisodlar- och därmed Eon-poäng också.

Rollpersonen: jag tycker också att beskrivningen låter mer léaram än kiriya, förstår inte vad det har med alviska rollpersoner (åtminstone "genomsnittliga" sådana) att göra men förstår om det är svårt att få till, och tycker att kraggen är väl overkill, men annars är handlingen helt underbar, och du får definitivt inte låta bli att ha med den! Förlöjligande av M&D ger såklart också stora mängder Eon-poäng :gremwink:

Stammarna: helt ok, skulle dock gärna se en mening som antyder att hatet kanske inte är så mycket personligt som kulturellt inpräntat. Att två av thismkrigarna snarare än magikerna borde utgöra eftertruppen går in som en smaksak. Plus för att du kör 50/50 jord/träd för henéas boplatser i texterna.

Mentalitet: ser gärna någon mening som kommenterar hur långt gången Förbannelsen är i honom, ifall det inte är väldigt vanligt med alviska grönsaker... (ja, jag är pedantisk, bear with me :gremwink: ), annars behövs bara korr. Får dock hålla med om att en rynkig alv borde vara äldre än de flesta träd :gremwink:

Samhälle: bra text! Vore roligt om du lade in någon slutkommentar som hintar på att han kan komma tillbaka och försöka igen så länge som det behövs om det finns potential till stor förtjänst - alver har ju i regel lång tid på sig...

Krigarkultur: hoppas att den nya namnmodellen inte bara är en grej utan att krigskapitlet blir mer än lite vapenstats och alvisk taktik!

Jag har inte lika svårt för den här texten som många andra, men ska den blir _intressant_ med den nuvarande modellen får du antingen göra den väldigt snygg språkligt - skippa imperfekten helt eller ändra beskrivningsmetoden, t.ex. - eller på något snyggt sätt förklara att det kanske inte är så mycket fungerande stridskonst som en korsning av alviskt yoga och gymnastikuppvisning (och lite dans). Helst båda alternativen. Har du några bra alternativ på lager kan du överväga att byta ut den.

Magi: Varför bara sanari? :gremcry: Ok, jag förstår anledningen; glöm bara inte att kommentera vad som gäller för de andra stammarna också; att Sanari var häftiga magiker visste man ju så fort man läste rasmodifikationerna i grundboken :gremwink: De fem andras inställning till magi har jag ärligt talat inte en susning om...

Trädsångare är ok för mig; det är inte jättekliché (i ordets dåliga bemärkelse), och Sanari är skickliga galdermagiker (vilket är coolt och inte ska ändras) som bott i en jätteskog i 10 000 år (går inte att ändra på), så originalitet får vika för logik i det här fallet. Men ta bort det gröna ljuset, det är alldeles för tveksamt både ur kliché-, Eon- och coolhetssynvinkel (punkt 2 och 3 subjektiva). Lite mer tyngd på att det är en långsam process som sker bit för bit (så länge det följer effekten) så är allt jag ser som problem löst.

Men det hade varit häftigare om det visat på sanarisk magiteori meddelst en sanarisk magilektion eller en debatt mellan någon ur LC:s alvhus och någon annan ur LC (Rafali? :gremwink: )

Historia: jag hade personligen föredragit lite mer gritty icke-hjälte-historia; texten ger mer av "Hemligheter & kampanj"-vibbar än historia-vibbar för mig, så jag hade gärna sett den flyttad dit, men det är en smaksak. Byt annars gärna texten till till att skriva ur Carwelans perspektiv istället för ur ett betraktarperspektiv; jag tror det blir häftigare då. Gör det för drakbeskrivningen om inte annat; det tror jag kan göra en markant skillnad.

Hemligheter: Usch, typiskt att jag måste avsluta med ett dåligt omdöme... lägg in Carwelan-texten här istället, och skippa den andra eller skriv om den från grunden. Att orden "vita döden" används är det enda jag går igång på (jag _hoppas_ att du syftar på sjukdomen :gremwink: ). Texten och det mesta i den är helt enkelt för intetsägande och generiskt och den absurt långa klagomålstexten i ett tidigare inlägg har faktiskt ett par riktiga poänger vad gäller detaljerna. Den känns helt enkelt... oinspirerad. Jag tror att du kan skriva till en mycket intressantare Historia-text att ersätta Carwelan med; tankarna hos ett par alver som pga osäkerhet, stress och en för spänd båge just råkat döda sitt släktes första dvärg, t.ex., och kanske lite av de tankegångar som förvandlade ett enkelt misstag till en serie fördödande krig?

Jag hoppas att det sista omdömet inte ger ett för negativt intryck; jag tycker att texterna håller sig kring den nivå man kan förvänta sig om man tittar på tidigare material (är dock ingen stor stämningstextläsare). Den sista tycka jag faktiskt också håller också den nivå; jag har bara sätt att du fixar bättre!

Se till att få modulen publicerad nu, så kan vi kanske sluta hålla på att dränera kreativ energi på att bråka om något av det _minst_ viktiga i boken... (kom bara ihåg att lägga in alla de där ändringarna som jag har förslagit först, så att jag kan peka på dem för mina spelare och skryta :gremwink: )