Technofetischbubbel!
"Tips någon om hur man undiker technolustarna hos spelarna?"
- Om du har styrning på karaktärerna; se till att deras "technowiz-färdigheter" sänks dramatiskt om de inte kan motivera dem jävligt bra - kom ihåg: rollpersonerna kanske inte kan vara smartare än spelarna, men spelarna kan vara långt smartare än rollpersonerna. Utnyttja det med återkommande (och huuuuur vet
du det? - Slå i färdigheten). Nackdel: Frustrerade spelare.
Har du ingen styrning på karaktärerna; slå dem i huvudet med deras egen klubba. Läs på lite fina trix. Exempelvis blir blodprov förstörda om de sprejas med Ammoniak - och om spelarna är så j-a smarta kan väl fienderna vara det också? Faktum är att jag har svårt att tänka mig en skurk som skulle vara utan "the-handy-bottle" i innerfickan i en framtidsvärld där hårstrån avslöjar en. Se filmen
Gattaca (Ethan Hawke, Uma Thurman | Andrew Niccol, 1997) för mer inspiration i den vägen.
Likadant med trackingsystem och övervakningskameror; i en framtidsvärld lär skurkarna ha något som kan slå ut dem (EMP-to-go?) eller åtminsone tänka på att stänga ner dem
innan de rånar banken. Dessutom måste ju allt (fingeravtryck, DNA, bilder) köras mot nåt register för att vara värt något. Finns inte skurken i registret kanske de vet att han har för högt kolestorolvärde och en 23% chans att dö av stroke innan han fyller 89, men det hjälper dem inte nämnvärt (om de är lika kortsiktiga som de låter).
I vilket fall; är de uppnosiga mot dig ska de ha smisk. Låt skurkarna ha två gånger bättre vapen än dem (om de är vapenfetischister också), eller låt deras cybertech (som de lär ha) strejka hejvilt, eller bli utslagen av skador. Kom ihåg att cybertech som syns inte heller är särskilt allmänt accepterat; de kan få andra problem med den också (polisen som vägrar ge en "hushållsmaskin" rätt att prata med en fånge, etc.)
Erkänn att du inte vet, när de tar upp något som ligger bortom din kunskap och be dem förklara hur det går till - och döm utifrån det. Det är tidsödande och ibland stämningsdödande, men det kan vara värt det framför ett "det har jag aldrig hört talas om, det kan inte funka".
Sist, men inte minst, Du bestämmer om världen. Om de suttit och lusläst regler och vapenstatistik, så överraska dem med ett oväntat vapen, eller attacker som kommer från annat håll (icke-aggressiva, som "konstapeln, jag såg alltihop - det var
de där *peka på RP* avskummen som sköt vilt in i folkmassan!
[color:red]
- §era</font color=red>, måttligt seriös.