Nekromanti Technofetishtrubbel!

Storuggla

Champion
Urk, behöver råd och rön.

Kommer att leda en skräckis i neotech2 snart. Nu kommer trubblet:
Mina spelare är onda. Onda i den meningen att de dyrkar teknik. Jag väntar mig försök som "Men om vi har ett hårstrå, då kan vi ju göra en DNA profil ju..." och "Cool! Psykodråparmördarn blödde när ja träffa! Blod! DNA! Yes!" och trackingsystem, övervakningskameror och allt vad morderna vetenskapen nu hittat på.
Och om DNA-kollen visar en mutard gökunge då blir ju äventyret kort...

Tips någon om hur man undiker technolustarna hos spelarna?

Storuggla

Seraphim

Warrior
Technofetischbubbel!

"Tips någon om hur man undiker technolustarna hos spelarna?"

- Om du har styrning på karaktärerna; se till att deras "technowiz-färdigheter" sänks dramatiskt om de inte kan motivera dem jävligt bra - kom ihåg: rollpersonerna kanske inte kan vara smartare än spelarna, men spelarna kan vara långt smartare än rollpersonerna. Utnyttja det med återkommande (och huuuuur vet du det? - Slå i färdigheten). Nackdel: Frustrerade spelare.

Har du ingen styrning på karaktärerna; slå dem i huvudet med deras egen klubba. Läs på lite fina trix. Exempelvis blir blodprov förstörda om de sprejas med Ammoniak - och om spelarna är så j-a smarta kan väl fienderna vara det också? Faktum är att jag har svårt att tänka mig en skurk som skulle vara utan "the-handy-bottle" i innerfickan i en framtidsvärld där hårstrån avslöjar en. Se filmen Gattaca (Ethan Hawke, Uma Thurman | Andrew Niccol, 1997) för mer inspiration i den vägen.
Likadant med trackingsystem och övervakningskameror; i en framtidsvärld lär skurkarna ha något som kan slå ut dem (EMP-to-go?) eller åtminsone tänka på att stänga ner dem innan de rånar banken. Dessutom måste ju allt (fingeravtryck, DNA, bilder) köras mot nåt register för att vara värt något. Finns inte skurken i registret kanske de vet att han har för högt kolestorolvärde och en 23% chans att dö av stroke innan han fyller 89, men det hjälper dem inte nämnvärt (om de är lika kortsiktiga som de låter).

I vilket fall; är de uppnosiga mot dig ska de ha smisk. Låt skurkarna ha två gånger bättre vapen än dem (om de är vapenfetischister också), eller låt deras cybertech (som de lär ha) strejka hejvilt, eller bli utslagen av skador. Kom ihåg att cybertech som syns inte heller är särskilt allmänt accepterat; de kan få andra problem med den också (polisen som vägrar ge en "hushållsmaskin" rätt att prata med en fånge, etc.)
Erkänn att du inte vet, när de tar upp något som ligger bortom din kunskap och be dem förklara hur det går till - och döm utifrån det. Det är tidsödande och ibland stämningsdödande, men det kan vara värt det framför ett "det har jag aldrig hört talas om, det kan inte funka".
Sist, men inte minst, Du bestämmer om världen. Om de suttit och lusläst regler och vapenstatistik, så överraska dem med ett oväntat vapen, eller attacker som kommer från annat håll (icke-aggressiva, som "konstapeln, jag såg alltihop - det var de där *peka på RP* avskummen som sköt vilt in i folkmassan!

[color:red]- §era</font color=red>, måttligt seriös.

Krille

Lord
"Mina spelare är onda. Onda i den meningen att de dyrkar teknik. Jag väntar mig försök som "Men om vi har ett hårstrå, då kan vi ju göra en DNA profil ju..." och "Cool! Psykodråparmördarn blödde när ja träffa! Blod! DNA! Yes!" och trackingsystem, övervakningskameror och allt vad morderna vetenskapen nu hittat på.
Och om DNA-kollen visar en mutard gökunge då blir ju äventyret kort..."

Du kan ju börja med att begränsa tillgången till och resultatet av teknik. En ID-matchning mot en databas är till exempel enkel och billig. Däremot är det mycket stor skillnad att matcha ett fåtal markörer i en persons DNA mot en databas och att få en fullständig profil. Vad rollpersonerna kommer att få av en sådan är ett antal streck som motsvarar eller inte motsvarar en annan persons streckkod. Den kommer i sig inte att avslöja någonting.

En fullständig profil är en helt annan sak. Det kan ta ett tag att genomföra. Säg att det tar en dag ungefär. Det är omkring 8000 kronor = 2000 euro (Neotechs valutakurs) plus fakturering, material och administration. Per prov. Som svar får du en massdatabärare av något slag med någonstans omkring 80 000 skärmsidor med DNA-sekvenser över gener. Antag att dina rollpersoner är professorer i mikrobiologi som ska ta reda på vad det är. Antag att det tar omkring 10 sekunder att matcha en skärmsida med en "normalprofil" och titta på skillnaderna (utan att tolka dem). Det tar nu din professor omkring 10 dygn (!) att titta igenom hela svaret och se om det föreligger något skumt. Ska du dessutom komma på vad det är som är skumt... tja, en trettio gånger så lång arbetstid är inte orimligt. Ska man äta och sova så är det tre års heltidsarbete. Per prov.

Åkej, lägg nu till att blodprovet inte kommer från en människa. Det är bara att börja om med projekt HUGO, vilket borde ta tio år eller så, och då har vi bara kartlagt var gener börjar och slutar och kanske till och med katalogiserat dem och börjat fundera på vad de gör.

Antag nu vidare att deras DNA är totalt främmande, till exempel att det finns sex nukleotider istället för fyra. Grattis, du har nu en totalförvirrad forskarkår som inte har utrustning eller kunskap att tolka DNA alls.

Antag slutligen att utomjordingens blod inte ens innehåller DNA. Den använder kanske vissa fluorkolkedjor som genetisk informationsbärare. Eller den kanske är "magisk", och den vetenskap som krävs för att beskriva den finns inte på Jorden över huvud taget. Vad hjälper då den moderna vetenskapen?

Om du dessutom använder allt det här för att skrämma spelarna så är det bara bra:

"Ummm... jag tror jag har förklaringen till hålen i DNA-sekvensen."
"Jaha? Låt höra?"
"Det verkar som att hålen helt enkelt fylls av två andra kvävebaser som binds till varandra. På samma sätt som adosin binds till tyamin eller cytosin till guanin så binds de här två till varandra. (sträcker fram papper) Jag kallade dem xi-nuklein och ypsilon-nuklein i brist på bättre namn i rapporten."
"Men det är omöjligt. Alla livsformer som vi känner till har fyra kvävebaser i DNA, inte sex."
"Alla som vi känner till, ja."
(paus) "Du menar att..."
"Professor, du håller i den första bekräftade utomjordiska gensekvensen, och det kommer från en psykopatisk mördare i New York."
(ännu en paus - professorn tar upp en injektionsspruta ur innerfickan och tar av skyddskorken) "Det var hemskt tråkigt att det var just ni som upptäckte det, fröken. Nu har jag inget val."

Receptet är helt enkelt att för det första låta det kosta för rollpersonerna att använda tekniken, för det andra inte låta de komplexa kunskaper som kan komma fram vara helt uppenbara utan bakomliggande expertkunskap, för det tredje låta "skurkarna" använda tekniken lika mycket själva (som Seraphim sade) och för det fjärde använda själva tekniken för att skrämma spelarna.