Nekromanti Tekniken Utmanövrering

Hur kommer det sig egentligen att den är så otroligt bra. Typ en grymm krigare skulle få för sig att slå ihjäl 50 bönder samtidigt så skulle detta med stor sannolikhet lyckas. Tycker inte ni att detta är konstigt? Den enda haken är utmattningen, men om femtio bönder kastar sig över dig så tycker man ju inte att det är utmattningen som ska avgöra. På tal om detta; tycker inte ni att det är kasst att endast fyra kan gå på en samtidigt? Man tycker ju att minst tio skulle kunna stå och peta med ett spjut på en samtidigt...

Mvh Victor Palm

I'll be back

Visst, en skicklig krigare skulle nog mycket väl kunna ta 50 otränade oorganiserade bönder, men om dom hoppade på honom, greppade vapenarmen, och trycker ner honom på golvet, då fan....

Det är ju det jag säger. Krigaren skulle ju inte ha en chans! Men nä, i Eon skulle han slakta dom en efter en...

Mvh Victor Palm

I'll be back

cernael

Warrior
Poängen är att utmanövrering ÄR bra, även i verkligheten. Läs Fem Ringars Bok av Myoto Musashi, han skryter en del om hur man kan använda det...har jag för mig.

Men, för att besegra tekniken...hmm...man kanske kan höja svårigheten efter hur många som anfaller? typ 2-4=Ob3T6, 5-9=Ob4T6, 10-16=Ob5T6, 17-25=Ob6T6...det svåra är inte att utmanövrera dem, utan att hålla uppsikt över alla...och de man inte märker kan man inte undvika...

/Cernael san

GrottrolletNaug

Swashbuckler
förutsatt att...

Förutsatt att bönderna inte har slungor eller börjar hiva sten på stackarn. Du har kanske sätt gatstenskastningen från Göteborg? Den visar att en hop med tämligen oorganiserat och otränat folk kan vara fullständigt livsfarligt bara det finns nog med sten.

Men ja. Du har hittat något av brist i krigskonst systemet. Jag har dock för mig att dom jobbar på en ny revision av krigskonstsystemet till "Vapenmästaren" som delvis kommer att ersätta den nu slutsålda Krigarens väg.

/Naug

Re: förutsatt att...

Okej, det var skönt att höra... Jag hoppas verkligen att detta kommer att ske. Tills vidare kommer jag att införa denna regeln i min spelgrupp: Upp till åtta personer kan anfalla en samtidigt, förutsatt att de åtta alla har spjutvapen eller andra stickvapen + att striden måste äga rum där det finns plats åt alla hållen (från den anfallne sett). Om dessa kriterier inte uppfylls så gäller de vanliga reglerna med fyra på en. Jag tänker även göra Utmanövrera lite sämre, genom att personen som använder tekniken får sitt slag mot stridsvana försvårat till Ob4t6. Hör av er om ni har bättre förslag!

Mvh Victor Palm

I'll be back

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"På tal om detta; tycker inte ni att det är kasst att endast fyra kan gå på en samtidigt? Man tycker ju att minst tio skulle kunna stå och peta med ett spjut på en samtidigt..."

Spjut, högafflar, långsvärd... minst tio, och om det är bönder har nog en hel del högafflar som förstahandsval om det kommer till att slåss med något verktyg.

En mycket enkel lösning är, som du sa, att minst tio kan peta på en person samtidigt med högafflar (spjut, whatever). Dessutom kan inte spjutliknande vapen utmanövreras (det står inte i Krigarens Väg men det låter rätt bra).

:gremlaugh:

(hoppas neoGames speltestar de ombyggda stridskonsterna i Vapenmästaren om de nu ska revideras)

Knubbhövding

Veteran
Hmm, är det inte så (har tyvärr inte mina regelböcker närvarande f.t) att den grymme krigaren skall slå sitt slag mot stridskonsten, emedans varje motståndaer slår ett normalt slag mot stridsvana. Har man 50 motståndare finns alltid risken att ett par slår en perfekt och får anfalla krigaren.

Iofs. fortfarande för enkelt för den elake krigaren, men inte LIKA enkelt som förut. Fler anfallare, ökande svårigheter för att blockera alla slag, snabbt ökande utmattning, etc, etc...

cernael

Warrior
Dessutom kan inte spjutliknande vapen utmanövreras (det står inte i Krigarens Väg men det låter rätt bra).
Känns helt fel, enligt mig.

Tänk dig att du har en pluton jargiska spjutsoldater som marcherar framåt under något krig mot Mûhad. Plötsligt hoppar en "Dansande ökenkrigare" upp från sitt gömställe i en fallgrop de håller på att gå över. Nå: Hur lätt tror du att det är för jargierna att manövrera sina spjut, nu när fienden är mitt ibland dem?

Utmanövrering handlar om att skapa liknande kaos bland sina fiender.

/Cernael san

Simon

Swashbuckler
Nu har jag inte reglerna framför mig, men är inte grejen att det är just utmattningen som kan sänka krigaren. Så länge han har möjlighet att röra sig minst lika snabbt som bönderna och har fördelen av det taktiska tänkande som tekniken innebär, så funkar tekniken, oavsett hur många bönder som rusar efter honom och försöker komma åt med sina högafflar. Som Miyamoto Musashi mycket riktigt säger.

MEN... efter en tio tjugo rundor utan möjlighet att hämta andan så kommer den mest taktiske vapenmästaren att börja få problem med sina svårighetsslag. Eller vad tror ni? :gremwink:

Helmgast
Säg till Dan (neo) dårå

Har du förslag på stridskonständringar så skicka ett meddelande till Dan (neo).

Big Marco

Läskig
Re: Vapenmästaren

Oja - jag och Dan har stenkoll. Nu i helgen snackade vi om (obs - inget bestämt) om mer coola tekniker, som verkligen kan fälla avgörandet i en fräck slutstrid.

Nä, mer säger jag inte. Inte nu. ,-)

Vindhand

Myrmidon
Typ en grymm krigare skulle få för sig att slå ihjäl 50 bönder samtidigt så skulle detta med stor sannolikhet lyckas. Tycker inte ni att detta är konstigt?

Nej. Inte mer än att de flesta av de femtio sannolikt skulle fly vid första tillfälle. Kan man kapa ett flygplan med en mattkniv (några centimeter rakblad) så kan man nog klara sig mot litet bönder.

Att man kan _utmanövrera_ 50 pers samtidigt är kanske litet konstigt i.o.f.s.

På tal om detta; tycker inte ni att det är kasst att endast fyra kan gå på en samtidigt? Man tycker ju att minst tio skulle kunna stå och peta med ett spjut på en samtidigt...

Diciplinerad trupp som är tränad att slåss i formation med stångvapen; minst tio. Arga bönder med högafflar? Fyra låter ganska bra. Fler än så lär inte kunna samordna sig. Om inte den de slåss mot står still och låter dem formera en cirkel runt honom d.v.s... men då kan man nästan strunta i stridsregler eftersom det är mer en avrättning det handlar om. :gremsmile:

Arvid

Warrior
"Det är ju det jag säger. Krigaren skulle ju inte ha en chans! Men nä, i Eon skulle han slakta dom en efter en...

En krigare skulle ändå inte alls klara så otroligt många om man använder utmattning. Dessutom lär ju krigaren misslyckas med utmanövrering ett antal gånger, så en hel del lär kunna anfalla han i alla fall.

Arvid

Warrior
På tal om detta; tycker inte ni att det är kasst att endast fyra kan gå på en samtidigt? Man tycker ju att minst tio skulle kunna stå och peta med ett spjut på en samtidigt...

Det där gäller väl för stora enheter i fältslag och inte för enskilda personer i strid?