Rickard
Urverk speldesign
Jag har samma problem, även fast jag också tror att jag har högre krav på mig som äldre än vad jag hade på mig som yngre. Jag har också kravet på mig att alltid beskriva för engagera. Några tekniker jag lagt till mig för att improvisera beskrivningar:Jag har livlig fantasi och god inre visualiseringsförmåga men jag är ganska dålig på att i ord beskriva det jag visualiserar. Lite skämtsamt är det som om jag förutsätter att spelarna ser det jag ser (i min fantasi).
Det är något jag måste anstränga mig för att få rätt, som spelledare. Lättast är det om jag ser till att ha två tre adjektiv och eventuella viktiga detaljer redo i förväg. Förutom sådant som är ledtrådar el dyl fungerar det oftast bra om jag bara lyckas aktivera spelarnas fantasi så att de fyller i luckorna själva.
Bryt rutiner: beskriv en ny sak i varje ny mening - det behöver inte hänga samman utan helheten skapar sedan en stämning. Behöver inte bara vara vad jag beskriver utan jag kan även variera mig i längden på meningarna eller olika intryck och tankar.
Beskriv utifrån ett perspektiv: det kan vara personer (rollpersoner som spelledarpersoner) eller känslostämningar.
Jag har även två äldre artiklar om miljöbeskrivning och perspektivskifte:
Miljöbeskrivning
Urverk Speldesign är en samling svenska rollspelsförfattare som under gemensam flagg skapar och ger ut spel av olika slag.
www.urverkspel.com
Olika perspektiv för att beskriva omgivningen
Urverk Speldesign är en samling svenska rollspelsförfattare som under gemensam flagg skapar och ger ut spel av olika slag.
www.urverkspel.com