Bifur
Veteran
En av de häftigare upplevelserna i rollspel tycker jag är när man som spelare ser en referens eller ett sammanhang som berättar något om spelvärlden och intrigen utan att en annan i spelgruppen behöver förklara innebörden. När man helt enkelt kan läsa av omgivningen eller vad folk säger på samma vis som i verkligheten. Som exempel på vad jag menar: en SLP (eller spelare) ska kunna säga "staden är dömd, som Dresden 1945" utan att sedan meta-förklara vad som hände då.
Än så länge har jag främst erfarit två vägar dit: långvarigt spel i samma värld eller stora mängder formaliserad bakgrundsinfo. Men långvarigt spel är ju beroende av många andra faktorer och även spel med mycket lore levererar inte alltid rätt sorts info (och dessutom ska ju alla vara beredda att läsa och lära sig det).
Så frågan är, har någon sett något spel med tekniker som illustrerar detta utan att det ska till inläsning?
Än så länge har jag främst erfarit två vägar dit: långvarigt spel i samma värld eller stora mängder formaliserad bakgrundsinfo. Men långvarigt spel är ju beroende av många andra faktorer och även spel med mycket lore levererar inte alltid rätt sorts info (och dessutom ska ju alla vara beredda att läsa och lära sig det).
Så frågan är, har någon sett något spel med tekniker som illustrerar detta utan att det ska till inläsning?