Nekromanti Tekniker för att skapa öppna problem?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
krank said:
Det finns mycket lite i "SL-träningsväg", väldigt få system som underlättar spelledarens arbete.
Har du läst Dogs? Town Creation-systemet är industristandard.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag vill förresten flika in att jag inte alls snackar om tärningsslag här. Den typ av problem jag snackar om kan köras alldeles ypperligt i friform utan problem.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Genesis said:
krank said:
Det finns mycket lite i "SL-träningsväg", väldigt få system som underlättar spelledarens arbete.
Har du läst Dogs? Town Creation-systemet är industristandard.
Inte hunnit med än; däremot visste jag redan att det (och t.ex Conspiracy X och några till) har en del förberedelsegrejer och sånt. Jag menade "mycket lite" bokstavligt; som i att det inte finns så många spel som har det. Det är dock awesome när det finns =)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
the 5x5-method

Snubblade på det här:

http://critical-hits.com/2009/06/02/the-5x5-method/

I korthet går det ut på att man skapar en matris på fem gånger fem rutor. I varje ruta fyller man i en händelseutveckling på ett visst tema per kolumn. I spel flyttar SL en plopp en rad i taget beroende på exempelvis tidens gång. Från början en lösning på spelgrupper som vilar stup i ett men också en modell för att skapa en föränderlig omvärld.
 
Top