Det slog mig att man borde kunna lära in stridskonster som innehåller projektilvapen också, eller snarare lära sig tekniker till sina projektilvapensfärdigheter. Det finns ett flertal ”tricks” eller tekniker som optimerar användandet av olika vapen, behärskade av fiktiva och verkliga personer. Några förslag på tekniker är Snabbdragning, Snabbomladdning, Prickskjutning, Tvehänt skjutning och Blind skjutning. Mitt förslag är att dessa tekniker skaffas in till vapenfärdigheterna i form av specialiseringar, i formen I-V som stridskonsttekniker, men det borde fungera att införskaffa projektilvapenstridskonster på samma sätt som vid införskaffandet av vanliga stridskonster i Offensiv. Stidskonsterna bör specificeras till vapenklasser (specifikt vapen: kompakt pistol, tung revolver osv).
Brittiska SAS sägs kunna ladda om sina kpistar under eldgivning så att automatelden i princip aldrig stannar upp, vilket skulle motsvara Snabbomladdning. Att träffa ett mynt på en kilometers håll sägs vara möjligt för en god prickskytt, däremot är det tämligen omöjligt med Neotechs nuvarande regler (har jag iochförsig inte kollat upp) och tvehänt skjutning används flitigt på film och bör därför även användas flitigt i rollspel. Blind skjutning ger Hideo prov på i slutet av Neuromancer, men bör så klart kombineras med andra ninjagrejor som meditation och sånt.
Den här typen av stridskonster kan vara svåra att lära sig, men militären, polisen, den organiserade brottsligheten, terroriströrelser m.m. bör ha instruktörer och skolor som kan lära ut sådant här. Förslag på stridskonster är:
Polisträning (inbegriper pistoler och hagelgevär, Snabbdragning),
SWAT-träning (kpistar, hagelgevär, Snabbomladdning)
Prickskytteträning (gevär, Pricksskytte),
”Way of the Gun” (pistoler, Snabbdragning, Snabbomladdning),
”Hideo´s Bågskyttekonst” (pilbåge, Pricksskytte, Blind skjutning, Snabbomladdning)
…och så vidare.
Med sånt här kan man skaffa sig en RP med ”det lilla extra” som även regelmässigt visar att han har en mer gedigen träning än att bara ha suttit på skjutbana. Dessutom kan samurajkillen i slutet av äventyret bli riktigt farlig med sin medeltida pilbåge och likaså den utsände ensamme revolvermannen, möjligheterna är oändliga…
Brittiska SAS sägs kunna ladda om sina kpistar under eldgivning så att automatelden i princip aldrig stannar upp, vilket skulle motsvara Snabbomladdning. Att träffa ett mynt på en kilometers håll sägs vara möjligt för en god prickskytt, däremot är det tämligen omöjligt med Neotechs nuvarande regler (har jag iochförsig inte kollat upp) och tvehänt skjutning används flitigt på film och bör därför även användas flitigt i rollspel. Blind skjutning ger Hideo prov på i slutet av Neuromancer, men bör så klart kombineras med andra ninjagrejor som meditation och sånt.
Den här typen av stridskonster kan vara svåra att lära sig, men militären, polisen, den organiserade brottsligheten, terroriströrelser m.m. bör ha instruktörer och skolor som kan lära ut sådant här. Förslag på stridskonster är:
Polisträning (inbegriper pistoler och hagelgevär, Snabbdragning),
SWAT-träning (kpistar, hagelgevär, Snabbomladdning)
Prickskytteträning (gevär, Pricksskytte),
”Way of the Gun” (pistoler, Snabbdragning, Snabbomladdning),
”Hideo´s Bågskyttekonst” (pilbåge, Pricksskytte, Blind skjutning, Snabbomladdning)
…och så vidare.
Med sånt här kan man skaffa sig en RP med ”det lilla extra” som även regelmässigt visar att han har en mer gedigen träning än att bara ha suttit på skjutbana. Dessutom kan samurajkillen i slutet av äventyret bli riktigt farlig med sin medeltida pilbåge och likaså den utsände ensamme revolvermannen, möjligheterna är oändliga…