"det är inte ekonomiskt intressant att bygga AIstyrda flygplan, det är billigare att bygga hundra talet vanliga skitplan."
När man väl har AIn så är det bara att kopiera den och berätta för den vad den heter. Sedan så kostar visserligen det något saftiga datorer som AIerna kräver en hel del. Om man dock gör en rimligt stor flotta så kanske kostnaden per plan blir dubbel. Hundradubbel blir den bara då det är ett enda plan man tillverkar, vilket inte borde vara fallet.
"jag menar, vad spelar hundra liv för någon roll? det finns nog många människor som skulle kunna döda/(dö?) för att flyga jaktflygplan"
Det är inte liven som spelar roll utan att det är en AI istället för en människa i skeppet. Visserligen kan en människa med NMX-CP, Biosoftanslutning samt Lojalitetsimplantat reagara snabbt och med stor expertis, men knappast ens i närheten av vad en AI skulle kunna prestera. Fast det beror i grund på hur mäktiga AIer kan vara, vilket bestäms av spelledaren. Jag, i egenskap av spelledare, skulle dock säga att en FC kring 30 är tämligen normalt för en medelmåttig AI. I min kampanj kan dessutom aldrig Biochips ge ett FC på mer än 20, och dessutom innehåller de buggar så det är varken säkert eller bättre, rent prestationsmässigt, att ha en cyberförstärkt människa. En AI är dessutom lojalare än en människa även om denna har Lojalitetsimplantat, och eftersom planets pilot måste kunna arbeta självständigt så är Pupeteer-implantat inget alternativ.
"dessutom, SAAB är väll inte direkt kända för att snabbt utveckla nya flygplan?"
Visst, men ärligt talat så förstår jag inte vad detta har med saken att göra.