Nekromanti Teknisk lösning

anth

Vetefan
Det gör ingenting hur mycket ni sliter med att jaga scenarion förrän ni har en teknisk lösning.
Jag vill se en kravspec. så vi kan börja jaga lösningar. Det finns färdiga lösningar, men vi kan inte börja jaga dem förrän vi vet vad vi vill ha.

Jag vill se en kravspec. där olika funktioner är graderade:
- måste finnas.
- väldigt önskvärt att det finns.
- glädjande om det finns.
- behöver inte finnas.

Jag tror dessutom att om det finns en färdig lösning löser sig problemet med scenarion av sig själva då folk kommer att hära av sig för att få lägga upp sina scenarion.

anth

Vetefan
- ska scenariona bara ligga i en ftp-katalog, eller ska de ligga i en databas?
- ska det krävas registrering/inloggning för att få tanka ner scenarion?
- ska vi ha någon spärr mot datamining (så att vi inte råkar ut för samma sak som t.ex. Lexbase som hade en mirror-site uppe efter 3 dagar med allt deras innehåll).
- Ska det finnas en sökfunktion och vad ska man kunna söka på?
- Ska vi ha någon counter så vi vet hur många gånger varje scenario tankats ner?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tanken är att använda artikelsystemet. Alltså att använda sajtens inbyggda funktioner för detta. /Magnus

anth

Vetefan
Magnus Seter;n3305 said:
Tanken är att använda artikelsystemet. Alltså att använda sajtens inbyggda funktioner för detta. /Magnus
Men artikelsystemet kommer inte förrän i vBulletin 5.1.0. (som idag är bara är i beta).
Vet vi vad artikelsystemet kommer att kunna klara av när det kommer?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi kan säkert titta på betan, men det har vi inte gjort ännu. Det ska dock vara samma funktioner som i vBulletin 4, säger de.

/Magnus
anth said:
Och jag har ingen koll på vBulletin 4 heller... :)

Björn den gode

Swashbuckler
Grymt bra tråd! Jag blev lite innan på att sätta igång och skriva user stories (jag antar att vi arbetar agilt :) men som Magnus säger så är i vart fall ursprungstanken att använda artikelsystemet, vi prövade något i höstas som verkade fungera bra och hade nödvändig funktionalitet på plats där redan. Så frågan är om inte det smidigaste här är att blint välja att börja undersöka artikelsystemet och sedan när vi fått upp det och känt på det lite se om vi behöver ha någon extra funktionalitet eller om vi klarar oss med grundutförandet.

Men om du vill börja kolla på det redan nu, (eller leta efter andra grejer), så säg till igen så ska jag försöka skriva ner i vart fall början på hur jag tänker att det kan användas.

solvebring

Superhero
Vi måste ha ett jävligt enkel men effektivt system för att sortera skiten. Jag gillar dagens webbshoppar där de flesta har bra filtrering genom några rullistor som tillsammans nischar in sig på vad man söker.

Till Scenariobiblioteket ser jag framför mig hur det finns tre stycken rullistor och en Filtrera-knapp till höger om dem. Första rullistan heter: Spelmakare (SagaGames, MylingSpel, RiotMinds etc.). Andra rullistan som delvis är underliggande till den första heter Varumärke (Eon, Drakar & Demoner, Fantasy! etc.). Tredje rullistan heter Genre (fantasy, sci-fi, deckare etc.). Och naturligtvis kan man överst i varje rullista välja alternativen »Alla» och »Ospecificerad».

Under detta, som finns högst upp, ser jag äventyren listade i listor som visar titel, spelmakare, sidantal och kanske filstorlek. Och naturligtvis kan man klicka på orden Titel, Spelmakare, Sidantal osv. för att ändra listsorteringen, t.ex. att man om man trycker på Titel sorterar om listan, antingen A>Ö eller Ö>A.

... Fast jag vet inte huruvida detta är möjligt eller något som andra tycker verkar bra ...?